در کنفرانس خبری استاندار کرمان مطرح شد:


وزارت نیرو باید از پروژه انتقال آب‌صفارود به کرمان دفاع کند

در کنفرانس خبری استاندار کرمان با خبرنگاران، فدایی به سوالاتی در خصوص پتروشیمی، پروژه ساروج پارس و انتقال حساب شرکت‌های بزرگ معدنی به استان پاسخ داد.

استاندار کرمان در کنفرانس خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد خبرنگاران را مانند نورافکنی دانست که جامعه را روشن می کنند و اجازه نمیدهند موضوعی از چشم بیفتد،  به گفته فدیی این سوال و جواب بین خبرنگار و مسوولان باعث کم شدن سو استفاده‌ها و بهبود کار می‌شود.

فدایی در صحبتهایش توضیح داد: دسترسی آزاد به اطلاعات،حقوق شهروندی است که به واسطه خبرنگار این حق برآورده می شود.کار خبرنگاری باعث عدالت اجتماعی می شود به طوری که همه مردم از طریق خبرنگار از برنامه‌های دولت با خبر می شوند.

فدایی خطاب به خبرنگاران گفت: باعث انسجام مردم هستید، زمانی که دولت احتیاج به مردم دارد این خبرنگار است که با توزیع نیازها، فعالیت‌ها و امکانات این قابلیت را ایجاد می کند.

توسعه متوازن در مناطق مختلف استان

یکی از خبرنگاران در خصوص توسعه متوازن در بخش های مختلف استان پرسید که فدایی پاسخ داد: ما سعی داریم شاخص های استان به کشور و شاخص‌های شهرستان ها را به استان نزدیک کنیم. به طور مثال هیچ سقف اعتباری برای گازرسانی در استان در نظر گرفته نشده است. وی همچنین ادامه داد: در خصوص توزیع بودجه هم باید بگویم که بودجه باید براساس شاخص های اعلام شده توزیع شود.

رتبه پایین کرمان در فضای کسب و کار

فدایی در خصوص رتبه فضای کسب و کار در کرمان اعلام کرد متاسفانه رتبه استان ۱۲۴ است یعنی ۱۲۳کشور جلوی استان ما قرار دارند. در حال حاضر برای صدور مجوز سرمایه گذاری  باید ۵دستگاه مجوز دهنده و ۱۴ دستگاه استعلام دهنده در نظر گرفته شود، در این راستا برای کاهش روند صدور مجوز، پنجره واحد سرمایه گذاری با حضور خودم هر هفته برگزار میشود تا متقاضی با دستگاه های مربوط در ارتباط باشد و روند کار به دو هفته برسد. اگرچه گمان می کنم روند پنجره واحد به مذاق عده‌ای خوش نیامده اما از مدیران خواسته شده تا به جای نماینده دستگاه‎ها در پنجره واحد حضور داشته باشند.

مردم باید ارزش آب را بدانند

استاندار کرمان در خصوص شایعه خشکی و قابل سکونت نبودن کرمان در چند سال آینده اعلام کرد: گزارش رسمی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم، برای تامین آب برنامه های بلند مدتی در نظر گرفته شده و از همه مهمتر مردم باید ارزش آب را بدانند زیرا در آینده جنگ بر سر آب است.

پروژه ساروج پارس به کجا رسید؟

یکی از سوال های خبرنگاران مربوط به پروژه ساروج پارس بود که استاندار کرمان در این خصوص توضیح داد متاسفانه یکی از مشکلات ما ضعف کارشناسی است. این پروژه مجوز دارد اما مجوزش قابل تفسیر است، طی جلساتی که با طالبیان معاون میراث فرهنگی داشتیم مشخص شد، یه دلیل خطای پیمانکار و مجری طرح، ارتفاع پروژه 6 متر است،علاوه بر این  باید برای  فضای باز  ۴۰درصد  و برای زیربنا ۶۰درصد در نظر گرفته می شد که این عدد ۲۰ و ۸۰ درصد تعریف شده است .  در این رابطه با وجود این که میراث فرهنگی شاکی است اما حاضر شده قبول کند که این اعداد در فاز دوم اجرا شوند و از طرفی سرمایه گذار هم باید ارتفاع طبقه را کوتاه کند، برای جبران خسارت سرمایه گذار هم بهتر است امتیازهایی در نظر گرفته شود. در هر صورت پروژه ساروج باید تکمیل شود، زیرا باید مسیر برای سرمایه گذاران خارجی باز باشد. از طرفی این ارتفاع باید کاهش پیدا کند زیرا فضای تاریخی را تحت شعاع قرار داده است.

پروژه های پتروشیمی تعطیل نشده اند

استاندار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که چرا پروژه های پتروشیمی متوقف شده اند پاسخ داد: این پروژه ها تعطیل نشده اند.  3 پروژه پتروشیمی در استان کرمان در نظر گرفته شده ،پروژه پتروشیمی بافت، فجر کرمان و جازموریان. پروژه پتروشیمی بافت از سال ۹۲شروع شده و شروع کننده خودم بودم که  به همراه پتروشیمی فجر در مرحله تامین مالی است. قراربود برای تامین مالی پتروشیمی بافت جلسه‌ای با بانک ملی داشته باشم ولی هنوز تشکیل نشده است. بانک پاسارگاد هم سرمایه گذار پتروشیمی فجر است. در آخرین جلسه ای که با مدیر عامل بانک پاسارگاد داشتیم قرار شد هیات عامل صندوق توسعه با هیات مدیره بانک پاسارگاد تعاملی داشته باشند. هنوز منتظر نتیجه جلسه هستیم. لازم است بدانید حدود ۱۷هزار میلیارد تومان برای پروژه پتروشیمی لازم است.

وزارت نیرو باید از طرح‌هایش دفاع کند

استاندار در خصوص آب صفارود هم گفت: متولی تامین آب وزارت نیرو است. سال ها وزارت نیرو در حال مطالعه بر روی تامین آب به صورت کوتاه ، میان و بلند مدت بوده است. خوب است بدانید، کرمان، روزانه در پیک مصرف ۱۰۰۰لیتر برثانیه کم دارد و در حال حاضر دو هزار لیتر از چاه های دشت های مختلف در حال برداشت است. با توجه به برداشت هایی که داشتیم هم کیفیت و هم کمیت آب تحت تاثیر قرار گرفته است. در واقع وزارت نیرو باید این آب را تامین کند و برای ما مهم نیست از کجا، خودش هم باید از  تصمیمش دفاع کند.  پروژه انتقال آب از سد شهیدان امیر تیموریهم از سال ۶۷ کلید خورده به طوری که در آن زمان با شرکت اتریشی ‌ضمانت نامه ای بسته شد که به دلیل مشکلاتی ضمانت نامه ضبط شد. یک پروژه دیگر انتقال آب از غرب کشور ، یعنی سد خرسان بوده که  هنوز این سد ساخته نشده و مورد آخر هم انتقال آب از خلیج فارس است. وزارت نیرو انتقال آب صفارود را به عنوان پروژه میان مدت انتخاب کرده که  ۶۰۰میلیارد تومان برای آن هزینه شده و تا به الان به ۵۰درصد رسیده است. به گفته فدایی این پروژه به دلایل کارشناسی فعلا تعطیل است. در صورتی که مطالعات این پروژه تایید شود باید ادامه پیدا کند در غیر این صورت باید مورد دیگری جایگزین شود.

اولتیماتوم شورای معادن به شرکت‌های بزرگ معدنی

استاندار کرمان در خصوص انتقال حساب شرکت‌های بزرگ معدنی گل گهر و مس کرمان به داخل استان هم توضیح داد: انتقال حساب یک وظیفه قانونی است که فایده آن  آن افزایش گردش مالی در استان است و باعث می‌شود منابع مالی بانک ها افزایش پیدا کند، از زمانی که معاون اقتصادی استانداری بودم تا به الان این موضع در حال پیگیری است، در واقع برای به سرانجام رسیدن این مساله، مکانیزم عمل مشکلاتی داشت که نهایتا در جلسه آخر شورای معادن، دبیر شورای بانک ها به ما گزاش داد: مانده حساب شرکت‌ها در سالهای اخیر رشد کرده و حساب ها رو به افزایش بوده است ولی با بررسی گردش حساب ها مشخص می شود که هنوز انتقال حساب به کرمان به طور کامل صورت نگرفته است. به همین دلیل  یک فرصت دیگر قبل از اقدامات قانونی به شرکت های بزرگ داده شد تا مانده حساب ها را به حدی برسانند که ما انتظار داریم.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=31770
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.