آنفولانزا در خیابان‌های شهر جولان می‌دهد

۹ بیمار مبتلا به ویروس آنفلوآنزا در استان کرمان فوت کرده که سه نفر سهم جنوب کرمان بوده است.

شاید بازار اخبار داغ اواخر آبان آنقدر مردم و مسوولان را به خود درگیر کرده باشد که خبر ابتلا به آنفلوانزا نتوانسته میان خبرها دیده شود.

این گمان هم هست که این دیده نشدن عمدی بوده و مسوولان به رسم نانوشته گذشته تلاش دارند که صدای این ویروس تکراری هرساله زیر خاکستر بماند و نتواند سری در میان خبرها داشته باشد.

اما چه بخواهیم و چه نخواهیم آنفلوانزا آمده و اتفاقا با تمام قدرتش در حال قربانی گرفتن است.

در هفته‌‌های گذشته گفته شد که در شهرستان‌های جنوبی استان آنفلوآنز توانسته سه نفر از هم استانی‌ها را به کتم مرگ بکشد. شنیده‌های خبرنگار کاغذ وطن نیز گواه این ماجراست که تعدادی نیز در بستر بیماری در حال دست‌و‌پنجه نرم کردن با بیماری هستند. موضوعی که مقامات رسمی علوم‌پزشکی تا کنون آنرا تایید نکرده‌اند.

اما نکته قابل توجه در این زمینه این است که کسانی که جان خود را از دست داده‌اند به جز ابتلا به آنفلوآنزا بیماری زمینه‌ای دیگری نیز داشته‌اند. مثلا گزارش شده است که مرد مسنی که از بیماری دیابت رنج می‌برد به آنفلوانزا مبتلا شده است که در نهایت منجر به فوت وی می‌شود.

احتمالا شیوع بیماری آنفلوآنزا تا ۲ یا سه هفته آینده در کشور ادامه دارد

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود به خبرنگاران گفت: فراگیری بیماری آنفلوآنزا طی هفته های اخیر بیشتر شده و پیش‌بینی می شود تا ۲ یا سه هفته آینده شیوع این بیماری در کشور ادامه داشته باشد.

علیرضا رییسی افزود: تاکنون چهار هزار بیمار مبتلا به آنفلوآنزا در کشور بستری شده اند و تعدادی از آنها جان خود را از دست داده اند که اکثر آنها دارای سابقه بیماری قبلی، کلیوی و زمینه ای بوده اند.

وی می گوید: یکی از دلایل فراگیری این بیماری نسبت به سال های گذشته این است که موج آنفلوآنزا حدود سه هفته زودتر آغاز شده و نوع ویروس آنفلوآنزا که امسال شایع شده مهاجم‌ تر و تغییر ژنتیک یافته ‌تر است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا به افراد عادی توصیه نمی شود و بهتر است گروه های پرخطرشامل مادران باردار، افراد بالای ۶۵ سال، بیماران ریوی، قلبی، کلیوی واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

رییسی ادامه داد: هیچ کمبود دارویی در زمینه درمان بیماران آنفلوآنزا در کشور وجود ندارد.

وی  در خصوص طرح «هر خانه یک پایگاه بهداشتی » عنوان کرد: تا به الان سه استان این طرح را به صورت پایلوت در حال اجرا دارند که در این طرح از هر خانوار یک نفر انتخاب و مواردی در حیطه پیشگیری، درمان‌های اولیه و توانبخشی به آن فرد آموزش داده می‌شود تا افراد به عنوان رابطین (سفیران) سلامت پیام رسان سلامت و مراقب سلامت خانواده خودشان باشند.

 

جان باختن ۹ نفر در استان کرمان به دلیل آنفلوآنزا

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۹ بیمار مبتلا به ویروس آنفلوآنزا در استان کرمان فوت کرده اند که این افراد بیماری زمینه ای داشته اند.

دکتر محمدمهدی گویا افزود: انتظار می رود حداقل ۲۰ درصد مردم جامعه در هر فصل آنفلوانزایی مبتلا شوند و آنچه که باعث می شود این موج تشدید یا تضعیف شود چند عامل است که مهم ترین عامل ویروس است.

 

وی بیان کرد: باید از مصرف داروی خودسرانه جدا خودداری شود به ویژه آنتی بیوتیک، زیرا اصلا برخی موارد بیماری نیاز به آنتی بیوتیک ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زائران اربعین در انتقال ویروس آنفلوانزا موثر بوده اند؟ می گوید: این موضوع صحت ندارد زیرا ویروس در کل منطقه و حاشیه مدیترانه همه کشورها را به شدت درگیر کرده و کویت با وضعیت مشابه ما حتی با شدت بیشتر درگیر است، عمان، قطر و … یز درگیر هستند و این بیماری ربطی به مسافرت ها ندارد.

 

وضعیت در جنوب کرمان هم مانند تمامی نقاط کشور حاد است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در رابطه با ارزیابی بیماری آنفولانزا در جنوب کرمان به کاغذ وطن گفت: قطعا وضعیت در جنوب کرمان هم مانند تمامی نقاط کشور حاد است و شیوع این بیماری در این فصل کاملا طبیعی است.

دکتر علی اصغر خیرخواه در جواب به این سوال که آیا بیماری آنفولانزا وارداتی است یا خیر می گوید: انواع آنفولانزا در این فصل همیشه بوده و نمی توان گفت که این بیماری حتما وارداتی است.

وی اظهار کرد: در مراکز جنوب کرمان هم بیماران و مراجعه کنندگانی در این زمینه داشتیم و موارد مشکوکی هم وجود داشته که تا الان 3 مورد تایید شده داریم و تعدادی هم تایید نشدند البته یک تا دو هفته طول می کشد تا جواب آزمایش ها مشخص شود.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تاکید کرد: برای جلوگیری از شیوع بیشتر و انتقال بیماری آنفولانزا مردم باید نکاتی از جمله خودداری از دست دادن و رو بوسی با افراد مبتلا، رعایت بهداشت فردی، شستن منظم دست ها، پوشاندن دهان و بینی به هنگام سرفه، خوردن مایعات گرم، استراحت کافی در منزل را رعایت کنند.

خیرخواه افزود: یکی از دلایل مریضی در خانواده ها رعایت نکات بهداشتی شخصی است و اگر افراد این نکات را رعایت کنند قطعا بیماری کمتر شیوع پیدا می کند.

وی توصیه کرد: افرادی که بیماری زمینه ای دارند با واکسیناسیون به موقع می توانند از ابتلا شدن به این بیماری جلوگیری کنند.

 

وضعیت بیماری آنفلوانزا در استان کرمان روند طبیعی دارد

مدیر گروه پیشگیری ومبارزه با بیماری‌های واگیر استان کرمان هم در رابطه با شیوع بیماری آنفلوانزا در استان کرمان بیان کرد: وضعیت بیماری آنفلوانزا در استان کرمان نسبت به کشور دچار تغییر آنچنانی نیست و این وضعیت روند طبیعی دارد وهیچ تعطیلی در این خصوص نداشته ایم.

دکتر مهدی شفیعی می گوید: جامعه‌ای موفق به کنترل بیماری های واگیردار است که بیش از ۷۰ درصد مردم اطلاعات کامل از بیماری و راه‌های انتقال وعدم انتقال ومحافظت از خودشان داشته باشند که این شاخص در جامعه واستان کرمان بسیار پایین است.

وی افزود: شهروندان می‌توانند اطلاعات مهم را از منابع خبری معتبر، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ورسانه‌هایی که به این امر می‌پردازند پیگیری کرده تا در کنترل این بیماری واگیر دار موفق باشند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38081
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.