دستورالعمل بهداشت برای جلوگیری از آنفوانزا / ضرورت تعطیلی مراکز آموزشی هنگام شیوع بیماری

دستورالعمل بهداشتی برای جلوگیری از بیماری آنفلوانزا در مدارس و مراکز آموزشی توسط معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهداشت منتشر شد.

بر اساس دستورالعمل معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آنفلوانزا یک عفونت ویروسی حاد، بسیار مسری است که باعث ایجاد همه‌گیری‌های سالانه می‌شود.

این بیماری دارای طیف وسیعی از علایم خفیف تا شدید است که در بیش‌تر جمعیت به صورت خفیف تا متوسط اما در گروه‌های پرخطر می‌تواند به فرم شدید و حتی منجر به مرگ‌ومیر شود.

ویروس‌های آنفلوانزا می‌توانند در هر سنی ایجاد بیماری کنند اما توان ایجاد بیماری حاد و مرگ و میر در میان افراد بالای ۶۵ سال بیش‌تر است. اگرچه گفته می‌شود در افراد بزرگسال دارای حافظه پاسخ ایمنی در برابر آنفلوانزا، بیماری با شدت کمتری بروز می‌کند.

افراد مسن، افراد با بیماری‌های زمینه‌ای خاص در معرض خطر بیشتری قرار دارند و نسبت بستری شدن این افراد نسبت به بزرگسالان سالم بیشتر می‌باشد.

در میان بزرگسالان جوان سالم، آنفلوانزای فصلی به طور معمول به شکل بسیار شدید بروز نمی‌کند و این افراد نیاز کمتری به بستری در بیمارستان خواهند داشت. در گروه‌های آسیب‌پذیر بعد خانوار متغیر مهمی در انتقال بیماری می‌باشد. زیرا افراد خانوار با گروه‌های مختلف در تعامل می‌باشند و پس از بازگشت به محیط خانه توان سرایت بیماری را دارند. با این حساب افراد مجرد و افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند در معرض خطر کمتری از ابتلا به این بیماری می باشند. 

علائم بیماری آنفلوانزا یک تا ۴ روز پس از ورود ویروس به بدن شروع می‌شود. بزرگسالان می‌توانند ویروس را یک روز قبل از شروع علایم منتقل کنند. علائم ممکن است تا ۷ روز باقی بماند اما کودکان می‌توانند ویروس را تا بیش از ۷ روز (گاها تا ۲۱ روز) منتقل کنند.

آنفلوانزا در درجه اول توسط قطرات تنفسی منتقل می‌شود اما ممکن است از طریق سرفه، عطسه یا صحبت کردن نیز منتقل شود.

از راهکارهای اختصاصی مراقبت و کنترل بیماری آنفلوانزا می‌توان به:

۱. افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی: آموزش دانش آموزان، اولیاء و مربیان، فراگیران آموزشی در زمینه راه‌های انتقال و انتشار بیماری، روش‌های پیشگیری و کنترل بیماری

۲. جلب حمایت و مشارکت: برنامه‌ریزی در راستای افزایش ارتقای سلامت عمومی و فردی در مراکز و اماکن آموزشی با استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله انجمن اولیاء و مربیان، رابطین و سفیران سلامت

۳. مراقبت بیماری: شناسایی و گزارش به موقع موارد بیماری

۴- مهار و محدودسازی: تعطیلی و بازگشایی مراکز و اماکن آموزشی، جداسازی 

اشاره کرد.

در این دستورالعمل ۱. افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی: آموزش دانش آموزان، اولیاء و مربیان، فراگیران آموزشی زمینه راه‌های انتقال و انتشار بیماری، روش‌های پیشگیری و کنترل بیماری،

۲. جلب حمایت و مشارکت: برنامه‌ریزی در راستای افزایش ارتقای سلامت عمومی و فردی در مراکز و اماکن آموزشی با استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله انجمن اولیاء و مربیان، رابطین و سفیران سلامت،

۳. مراقبت بیماری: شناسایی و گزارش به موقع موارد بیماری بازگشایی مراکز و اماکن آموزشی، جداسازی،

۴. مهار و محدودسازی: تعطیلی و بازگشایی مراکز و اماکن آموزشی، جداسازی به عنوان راهکارهای اختصاصی مراقبت کنترل بیماری آنفلوانزا اشاره شده است.

ضرورت تعطیلی مراکز آموزشی هنگام شیوع بیماری

معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با تعطیلی مدارس و مراکز تجمع ضمن تاکید بر لزوم تایید بیماری افراد مشکوک توسط پزشک دوره‌دیده معتمد و پزشک تعیین‌شده اعزامی توسط مرکز بهداشت خاطرنشان کرده: 

۱. در صورتی‌که بیش از ۱۵ درصد جمعیت انسانی هر کلاس یا مدرسه در طی مدت ۳ روز متوالی دچار بیماری آنفلوانزا یا بیماری شبه‌آنفلوانزا گردند تعطیلی کلاس یا مدرسه در دستور کار ستاد قرار می‌گیرد.

۲. در مهدکودک با مشاهده اولین مورد مثبت بیماری آنفلوانزا، تعطیلی مهدکودک به مدت حداقل ۷ روز توصیه می‌گردد. در کودکستان با مشاهده ۲ مورد مثبت بیماری آنفلوانزا، تعطیلی کودکستان به مدت حداقل ۷ روز توصیه می‌گردد. 

۳. در مدارس و سایر مراکز تجمعی آموزشی با مشاهده بیماری آنفلوانزا یا بیماری شبه آنفلوانزا در حداقل ۱۵ درصد جمعیت انسانی هرکلاس در طی مدت ۳ روز متوالی، تعطیلی کلاس ربوطه به مدت حداقل ۷ روز توصیه می‌شود.

۴. توصیه می‌شود دانش‌آموزان یا فراگیران که به‌صورت انفرادی دارای علایم بیماری آنفلوانزا می‌باشند تا یک روز بعد از قطع تب در مدرسه حضور نیابند (به‌طور متوسط از شروع بیماری بمدت ۷ روز).

۵. در کلیه اماکن آموزشی در صورتی که کارمند شاغل در مجموعه‌های مذکور مبتلا به بیماری آنفلوانزا بود، عدم حضور فرد حداقل به مدت ۷ روز (یا تا یک روز بعد از قطع تب) در محل کار توصیه می‌شود.

معاونت بهداشت در پایان متذکر شده در این رابطه بدون اخذ تائیدیه از ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش و نیز هماهنگی با مدیریت ارشد استان (استانداری) هیچ‌گونه اقدامی نباید انجام پذیرد. 

‘بیماری زمینه‌ای’ عامل فوت مبتلایان آنفولانزا در کرمان

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38300
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.