۷۰ سالگی؛ سن امید به زندگی کرمانی‌ها

مدیرکل مدیرکل ثبت احوال استان کرمان در نشست خبری با بیان اینکه جمعیت کهنسال استان کرمان (بالای ۶۵ سال) در حال حاضر بیش از ۵ درصد جمعیت را شامل می‌شوند، گفت: سن امید به زندگی در کرمان ۷۰ سال برای آقایان و ۷۳ سال برای خانم‌ها است.

محمد قاسمی امروز دوم دی ماه در نشست خبری با اشاره به اینکه سوم دی ماه صد و یکمین سالروز بنیانگذاری سازمان ثبت احوال است، اظهار کرد: سازمان ثبت احوال در ۱۰۱ سال قبل با صدور اولین سند هویتی کار خود را آغاز کرده و ثبت احوال در استان کرمان ۲۷ شهریور ۱۳۰۶ آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل ثبت احوال استان کرمان افزود: در حال حاضر تا پایان آذرماه امسال جمعیت استان کرمان ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۶۳۴ نفر بوده که ۵۱ درصد معادل یک میلیون و ۶۶۱ هزار و ۷۲۸ نفر مرد و ۴۹ درصد معادل یک میلیون و ۵۹۱ هزار و ۶۱۴ نفر زن هستند.

کرمان، رتبه نهم کشور از حیث جمعیت

قاسمی تصریح کرد: از حیث جمعیتی استان کرمان رتبه نهم کشور را دارد که بیشترین جمعیت استان نیز در شهرستان های کرمان، سیرجان، رفسنجان، جیرفت و بم حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه کمترین جمعیت در شهرستان های کوهبنان، فاریاب، رابر، انار و ارزوئیه حضور دارند، بیان کرد: در ۹ ماهه امسال ۳۷ هزار و ۵۹۳ واقعه ولادت در استان کرمان ثبت شده که ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان گفت: در ۹ ماهه سال جاری همچنین ۱۰ هزار و ۳۰۱ واقعه فوت ثبت شده که ۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت استان کرمان ۱.۳ درصد و کشور ۱.۲ است، افزود: بیشترین نرخ رشد جمعیت در شهرستان های رودبار جنوب، قلعه گنج، کهنوج، عنبرآباد و نرماشیر بوده و کمترین نرخ رشد جمعیت مربوط به بردسیر، کوهبنان، بافت، رابر و بم بوده است.

قاسمی اظهار کرد: جمعیت کهنسال استان کرمان (بالای ۶۵ سال) در حال حاضر بیش از پنج درصد و نرخ کشور ۶ درصد است.

سن امید به زندگی در کرمان ۷۰ سال برای آقایان و ۷۳ سال برای خانم‌ها

وی با اشاره به اینکه سن امید به زندگی در کرمان ۷۰ سال برای آقایان و ۷۳ سال برای خانم ها است، بیان کرد: ۲۷ درصد جمعیت استان کرمان در سنین صفر تا ۴ سال هستند و جمعیت فعال (۱۴ تا ۶۰ سال) ۶۷ است که تاکید ما بر جمعیت فعال است تا امور کشور را پیش ببرند.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان گفت: دلایل اصلی فوت کرمانی ها در ۹ ماهه امسال بیماری های قلبی عروقی، بیماری های دستگاه تنفسی، حوادث غیرعمدی، سرطان ها و تومورها و رتبه آخر بیماری های عفونی و انگلی بوده است.

وی افزود: کرمان هفتمین استان جوان کشور بعد از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، قم و گلستان است.

«امیرعلی» نام محبوب کرمانی‌ها در سال ۹۸

قاسمی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری بیشترین نام در استان کرمان برای پسران “امیرعلی” انتخاب شده و بعد از آن علی، امیرحسین، ابوالفضل و حسین بیشترین فراوانی را دارد و برای دختران نام “فاطمه” رتبه نخست را دارد و بعد از آن حلماء زهرا، فاطمه زهرا و رقیه بیشترین انتخاب بوده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای تاریخ ثبت احوال نام فاطمه رتبه اول را در کشور و استان کرمان داشته است، گفت: از مردم می خواهیم اصالت ایرانی اسلامی را در نامگذاری فرزندانشان حفظ کنند. نباید این فرهنگ به سمت نام های غربی برود.

۱۰ درصد کرمانی‌ها کارت ملی هوشمند نگرفته‌اند

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان درباره صدور کارت هوشمند ملی اظهار کرد: از دو میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۴۸ نفر واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی در استان کرمان ۹۰ درصد دریافت کرده اند و ۱۰ درصد باقی مانده اند این  در حالی که کارت ملی زیرساختی است که برای سایر دستگاه ها به منظور خدمت رسانی به مردم فراهم می کنیم.

وی با اشاره به اینکه شناسنامه در ۱۵ سالگی باید عکس دار و در ۳۰ سالگی مجددا با عکس روز، به‌روز شود، افزود: تاکنون ۵۰ درصد شناسنامه های استان مکانیزه شده و برای برون سپاری خدمات کار را به ۹۰ دفتر پیشخوان واگذار کرده ایم.

قاسمی بیان کرد: شناسنامه های جدید ضریب امنیت بالاتری دارد و از مردم درخواست می کنیم اسناد هویتی خود را امانت و ضمانت نزد هیچ دستگاه و بخش خصوصی نگذارند و در نگهداری اسناد هویتی دقت داشته باشند.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان بیان کرد: مهلت ثبت ولادت ۱۵ روز بعد از واقعه و ثبت وفات ۱۰ روز بعد است و شماره تلفن ۱۵۱۰ ثبت احوال در زمینه مشاوره دریافت نظارت و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۰ برای دریافت نظرات، پیشنهاد و انتقادات مردم در اختیار آنهاست.

وی در پایان افزود: دیدار با امام جمعه و استاندار، دیدار با خانواده شهداء، برپایی میز خدمت در محل برگزاری نماز جمعه (۶ دی ماه)، برپایی نمایشگاه دستاوردهای خانواده ثبت احوال و … از جمله برنامه های هفته ثبت احوال است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38955
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.