نگاهی به میزان بازسازی خطوط ریلی استان کرمان نشان میدهد سالانه تنها 6 کیلومتر از خطوط ریلی این استان بازسازی شدهاند.
مدیرعامل شرکت راه آهن حدود 10 روز پیش به کرمان سفر کرد.
این سفر فرصتی برای نمایندگان کرمان در مجلس بود تا از بازسازی نشدن خطوط ریلی کرمان انتقاد کنند.
محمدرضا پورابراهیمی در این خصوص گفت که برای بازسازی خطوط ریلی کرمان حمایت های لازم را از طرف مجموعه راه آهن نداشتیم.
به گفته او «حدود ۴۰ کیلومتر خط بحرانی در مسیر کرمان به یزد قرار دارد.»
محمد مهدی زاهدی هم از مدیرعامل راهآهن خواست که هر چه سریعتر برای رفع مشکلات خطوط ریلی کرمان اقدام کند.
این اظهارات تصویری تیره و تار را از وضعیت خطوط راهآهن در کرمان به نمایش میگذارد.
اما آیا واقعا وضعیت همینقدر بحرانی است؟
پاسخ به این سوال با توجه به آمارهای مربوط به میزان بازسازی خطوط ریلی استان کرمان، مثبت است.
سهم 4 درصدی از بازسازی
دو روز پیش مرکز آمار ایران گزارشی با عنوان شاخصهای اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور منتشر کرد.
اطلاعات این گزارش که مربوط به نیمه اول دهه 90 است، نشان میدهد سهم کرمان از بازسازی خطوط ریلی کمتر از پنج درصد است.
در شش سال 90 تا 95، طول خطوط ریلی بازسازی شده در کل کشور 865 کیلومتر بوده.
سهم کرمان از این میزان تنها حدود 37 کیلومتر بوده.
یعنی حتی کمتر از همان 40 کیلومتر خط بحرانی در مسیر کرمان و بافق یزد.
بدین ترتیب به طور میانگین سالانه تنها 6 کیلومتر و روزانه حدود 16 متر از خطوط ریلی در کرمان بازسازی شدهاند.
21 کیلومتر در سال 90، دو کیلومتر در 92، 3 کیلومتر در 94 و 10.5کیلومتر در 95.
در سالهای 91 و 93 هم بازسازی در خطوط ریلی انجام نشده.
در بهسازی خطوط ریلی اوضاع بدتر هم هست.
از یک هزار و 59 کیلومتر ریل بهسازی شده، کمتر از چهار کیلومتر مربوط به استان کرمان بوده.
حرکت لاکپشتی بازسازی خطوط ریلی کرمان وقتی بیشتر به چشم میآید که بدانیم طول خطوط ریلی بازسازی و بهسازی شده در استان یزد طی سالهای 90 تا 96 به ترتیب 69 و 58 کیلومتر بوده. چیزی حدود دو برابر کرمان.
براساس این گزارش استان کرمان در سال 95 با 697 کیلومتر، پنج درصد خطوط ریلی کشور را در خود جا داده.
همچنین سهم قطارهای کرمان از جابهجایی مسافر در این سال 2.04 درصد بوده است.