روزهای سیاه گردشگری| رییس انجمن هتلداران کرمان: درخواست خارجی‌ها برای رزرو، صفر شده است

سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران صنعت گردشگری کشور را با چالش مواجه کرده است.

چند روزی است که از سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران می گذرد و تاثیرات منفی این خطای انسانی کم کم قابل لمس تر شده است.

صنعت گردشگری ایران که تا قبل از این هم با مشکلات دیگری از جمله تحریم ها دست و پنجه نرم می کرد حالا وارد بحران جدی تر و جدید تری شده .

به دنبال  این سقوط  100 درصد تورهای ورودی از آمریکا و کانادا،  80 درصد از تورهای استرالیا و حوزه اقیانوسیه ، 60 درصد تورهای ورودی از اروپا و  60 درصد تورهای ورودی آسیا لغو شدند.

برخی از خطوط هواپیمایی اعلام کرده‌اند که تا اطلاع ثانوی مسیری به سمت ایران ندارند.

بطور مثال هواپیمایی امارات گفته پروازهای تاریخ ۸ ژانویه تا ۸ فوریه لغو شده است.

هواپیمایی اطلس گلوبال هم اعلام کرده پروازهای این شرکت در مسیرهای آمستردام، لندن و پاریس تا پایان ماه مارچ ۲۰۲۰ لغو و تمام بلیت‌های صادرشده در این مسیرها لغو و استرداد کامل می‌شود.

لغو پروازهای لوفت‌هانزا و شرکت‌های تابعه به تهران تا ۱۰ روز آینده نیز تصمیم این شرکت بوده است.

بدون شک با لغو این پروازها بسیاری از سفرهای خارجی گردشگران ورودی و خروجی نیز کنسل می شود.

این موضوع قطعا تاثیرات مخربی بر اقتصاد فعالان این صنعت می گذارد.

به گفته تعدادی از مسوولین بخش گردشگری در حال حاضر حدود 70 درصد تورهای ورودی به ایران کنسل شده و پیش بینی می شود گردشگری ورودی در سال 99 حال و روز مناسبی نداشته باشد.

البته این کاهش میزان ورود گردشگران به ایران بر روی تک تک بخش های این حوزه در شهرها و استان های متفاوت تاثیر گذار است.

به همین علت به سراغ تعدادی از مسوولین و فعالین گردشگری کرمان رفتیم.

باید به دنبال راه حل مناسب باشیم

مدیر پایگاه جهانی لوت در کرمان به «کرمان نو» گفت: در پی حادثه سقوط هواپیما میزان تورهای ورودی 60 تا 70 درصد کاهش داشته است.

معین افضلی با اشاره به اینکه اتفاق هایی از این دست در هر کجای دنیا باعث کاهش میزان گردشگران می شود، افزود: باید به دنبال چاره بود.

وی معتقد است در شرایط حاضر با تشکیل اتاق فکر بین فعالین حوزه ی گردشگری ایران می توان به راه حل های خوبی در این زمینه رسید.

افضلی ادامه داد: تبلیغات منفی در رابطه با ایران همیشه وجود داشته و گردشگران واقعیت های ایران را نمی دانند.

مدیر پایگاه جهانی لوت در کرمان بر این باور است که در حال حاضر بهترین کار می تواند سرمایه گذاری دولت در بخش تبلیغات مثبت برای ایران باشد.

همانطور که زمانی در ترکیه اتفاقات هایی افتاد و باعث کنسلی شدید تورها شد، اما دولت و وزارت گردشگری ترکیه سریع ورود کردند و راه حل دادند.

افضلی گفت بطور مثال ما می توانیم با برگزاری نمایشگاه ها در خارج از کشور و یا دعوت از افراد مشهور و یا شبکه های خارجی در تبلیغات استفاده کنیم.

وی به صراحت عنوان کرد:

در اوضاع فعلی حفظ تورهای خارجی کار بسیار سختی است و بهتر است بر روی تورهای داخلی تمرکز شود.

گرچه به گفته او بحث گرانی بنزین نیز به کاهش حدود 10 درصد از تورها و گردشگران داخلی منجر شده است.

البته مدیر پایگاه جهانی لوت در کرمان می گوید ما تا به الان در بیایان لوت مشکل گردشگر نداشتیم و حتی درخواست ها و تورهایی که به این منطقه می آمدند مازاد ظرفیت بوده است.

افضلی با اشاره به خاکسپاری شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان گفت: با این اتفاق به احتمال زیاد برگزاری تورهای مذهبی از جمله راهیان نور می تواند به گردشگری داخلی استان کرمان کمک کند.

تنها 10 تا 15 درصد اقامتگاه ها اشغال هستند

رییس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان نیز به «کرمان نو» گفت: در هفته ای که گذشت بسیاری از تورهای خارجی در استان لغو شد و اکنون 10 الی 15 درصد هتل ها اشغال هستند.

رضا بهرامی در رابطه با اینکه وضعیت تورها در سال 99 به چه شکلی است عنوان کرد:

نمی توان در اینباره بطور قطع نظر داد، قطعا میزان گردشگران در سال 99 به سیاست های بعدی دولت نیز وابسته است.

وی افزود: با سقوط هواپیمای اوکراینی و به دنبال آن لغو تعداد زیادی از پرواز ها و حتی تغییر مسیر آنها و نگذشتن از آسمان ایران، فعلا نمی توان کاری کرد.

وی ادامه داد که در حال حاضر برنامه ما برای گردشگری استان شرکت در نمایشگاه تهران است.

به گفته بهرامی با این کار و ارائه بسته های سفر مناسب در این نمایشگاه حداقل می توان بازار گردشگری داخلی را در استان افرایش داد.

رزرو هتل در سال 99 به صفر رسیده است

رییس انجمن هتلداران استان کرمان نیز در رابطه تاثیر سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران به «کرمان نو» گفت:

اغلب تورهای سال 99  در حال کنسل شدن است و بحث رزرو که معمولا از اوایل پاییز شروع می شد الان به کلی صفر شده و هیچ درخواستی نداریم.

سبحانی معتقد است در شرایط کنونی در آینده نزدیک هم رزروی نداریم.

به گفته وی در حال حاضر بیش از 50 درصد تورهایی که قبلا در هتل های استان کرمان اتاق رزرو کرده بودند کنسل شدند.

حال و روز وخیم این روزهای صنعت بدون دود

حدود 23 دی ماه بود که انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست اعلام شرایط «فورس‌ماژور» کرد.

و گفته شده که هیچ یک از هتل‌ها و آژانس‌ها مجاز نیستند از مردم پولی بابت کنسلی اقامتگاه و پرواز، کسر و یا آن‌ها را مشمول جریمه کنند.

بعد از آن هم به دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی،  آژانس امنیت هوایی به عنوان یک نهاد تخصصی تحت نظر اتحادیه اروپا که در زمینه‌ی ایمنی هوانوردی غیرنظامی و مسافربری به وضع و اعمال قوانین و مقررات می پردازد، در بیانیه‌ای به تمام شرکت‌های هواپیمایی اروپایی هشدار داد: تا اطلاع ثانوی بر فراز آسمان ایران پرواز نکنند.

اخبار منفی از ایران را باز نشر ندهید

با توجه به نگرانی فعالان گردشگری به دلیل کاهش گردشگران ورودی و لغو بسیاری از تورها در جای جای ایران معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز اعلام کرد:

نگران وضع موجود نیستم و برنامه ریکاوری گردشگری درحال اجرا است.

ایسنا گزارش داده؛ ولی تیموری با بیان اینکه درخواست داریم اخبار منفی از ایران در فضای مجازی کمتر بازنشر داده شود، افزوده که وقایع و اتفاقات تلخ در کشورهای دیگر هم رخ داده، مهم این است که برنامه داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما برای خروج از این وضعیت که ناخواسته پیش آمده برنامه داریم.

او گفته هم‌اکنون در نمایشگاه اشتوتگارت آلمان حضور داریم و به زودی به فیتور اسپانیا می‌رویم و بعد از آن نمایشگاه تهران و آلمان را در پیش داریم.

همانطور که از شواهد پیداست، در خوشبینانه ترین حالت ممکن در مورد شرایط پیش آمده برای صنعت گردشگری پس از سقوط هواپیمای اوکراینی، فعالان گردشگری فعلا باید به درآمد کم و بیش گردشگری داخلی دل خوش باشند تا فکری در زمینه ورود گردشگران خارجی شود. قطعا گردشگری داخلی در  چرخش مالی کشور تاثیر گذار است اما نمی توان درآمد حاصل از گردشگران خارجی را نادیده گرفت.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=40627
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.