معاون سازمان غذا و دارو: بیشترین نظارت از طریق سامانه پیامکی انجام می‌شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن تبریک به مناسبت روز جهانی غذا مهم ترین وظیفه خود را حفط ایمنی و سلامت جامعه عنوان کرده و می‌گوید تمام سعی خود را می‌کنیم تا تولید مواد غذایی در چهارچوب قانون و رعایت نکات بهداشتی باشد و آن ماده غذایی دقیقا همان چیزی باشد که روی بسته بندی آن نوشته شده است.

محمودرضا حیدری با اشاره به این که تمام واحدهای تولید مواد غذایی باید از سازمان ما مجوز بگیرند تاکید کرد كه واحدهاى تولید کننده باید تمام مراحل تولید خود را ارائه دهند و کارشناسان ما به صورت دائمی از خط تولید و محصول عرضه شده در بازار بازرسی مى كنند.

وی تعداد کارشناسان بازرسی این اداره را بسیار كم ارزيابى مى كند و اعلام كرد كه بیشترین نوع نظارت را از طریق سامانه پیامکی و ارتباط با مردم داريم.

او همچنین  شماره ۱۰۰۰۳۴۱۲۱۰۵۶۲۰ را برای ارتباط پیامکی با سازمان و بررسی مشکلات مردم معرفى كرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان این روش را بسیار موثر مى داند و می‌گوید بنده به شخصه این پیام‌های رسیده را بررسی و پیگيری مى كنم که در صورت سو تفاهم مشکل مسالمت آمیز حل شود و  در صورت تخطی فروشنده یا تولیدکننده به صورت قانونی برخورد خواهد شد.

مدیر اداره غذا: از یک مغازه ۶۰۰ میلیون کالای قاچاق مصادره کردیم

مدیر اداره غذا سازمان  غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای صنایع غذایی استان کرمان حضور داشت نحوه انتخاب تولیدکنندگان در این نمایشگاه را از طریق امتیاز بندی “PRPS” معرفی کرد که تولید کنندگانی که امتیاز بالای ٨٠٠ را کسب کرده باشند در این نمایشگاه شرکت کرده اند.

دکتر «قنبری» در تشریح روند این روش امتیاز بندی کارخانجات  می‌گوید هر سال یک بار از تمام عواملی كه در تولید کالا نقش داشته  باشند پرسشنامه پر شده و امتیاز بندی می‌شوند.

وی وظایف اداره غذا را ورود در بحث لوازم آرایشی بهداشتی قاچاق و برخورد با متخلفین عنوان کرد. او آمار مربوطه در این موضوع را بسیار خوب ارزيابى كرد و می‌گوید از یک مغازه معروف در کرمان ۶۰۰ میلیون تومان کالای قاچاق مصادره کردیم.

او مسئله نشانگرهای رنگی روی محصولات مواد غذایی را کار مهم وزارت بهداشت معرفی کرد و گفته با این طرح مردم می‌توانند  محصولی که قصد خرید آن را دارند بیشتر آشنا شده و اقدام به خرید نمایند.

گوهری مسئول کارشناس ارزیابی سازمان معاونت غذا و دارو در جواب خبرنگار «کرمان نو» مبنی بر چگونه تشخیص دادن کیفیت محصولات با این نشانگرهای رنگی می‌گوید این نشانگرها بر اساس چراغ راهنما دارای سه رنگ قرمز، نارنجی و سبز هستند که  رنگ قرمز نشان از کیفیت بالا نارنجی متوسط و قرمز کیفیت پایین محصول بوده و مصرف کننده هنگام خرید یک محصول ،محصولات کارخانجات مختلف را کنار هم می‌گذارد و با نگاه کردن به سبز یا نارنجی و قرمز بودن می تواند تشخص دهد محصول کدام کارخانه بهتر است.

مدیر اداره غذا همچنین می‌گوید این نشانگرها ظرف یک سال آینده در تمام محصولات زده خواهد شد و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

او از اقدام جدید وزارت بهداشت در خصوص رسالت خود خبر داد و می‌گوید در این طرح از واحدهای تولیدی خواسته می‌شود تا به صورت داوطلبانه در مقدار قند و نمک در محصولات خود کاهش داشته باشند.

وی نقش آموزش را در سلامت و بهداشت جامعه بسیار اساسی  معرفی کرد و گفته  ما تمام توان خود را در زمینه اموزش برای سنین مختلف خواهیم گذاشت.

وی همچنین در اجرای این نقش از صدا و سیما گله کرد و می‌گوید اگر صدا و سیما پول بگیرد در این زمینه به ما کمک خواهد کرد.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی: ۳۳ درصد از سرطان‌ها مربوط به مواد غذایی است

کارشناس مسئول اداره نظارت بر موادغذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به این که ۳۳ درصد از سرطان‌ها مربوط به مواد غذایی هستند تاکید می‌کند بسیاری از بیماری ها به دلیل استفاده بیش از اندازه نمک، قند، روغن و اسیدهای چرب است که موجب بیماری می‌شود.

«علیرضا سعید گوهری» با اشاره به این که متاسفانه مردم به اشتباه به برخی مواد غذایی روی آورده اند و برای مثال به جای استفاده از نمک از سنگ نمک استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک است.

وی استان کرمان را تنها استانی معرفی کرد که کمترین مقدار سبوس گیری در آرد را دارد و از لحاظ کیفیت نان در کشور رتبه خوبی دارد.

او نیز در مورد یک اشتباه رایج بین مردم نیز حرف زد و می‌گوید نان سبوس دار نانی است که سبوس در آرد آن تخمیر شده نه این که در هنگام پخت به آن اضافه شود. وی همچنین تاکید می‌کند که این نان ضرر هم دارد و باعث جلوگیری از جذب بسیاری از مواد غذایی در بدن می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=4700
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.