در روز عصای سفید؛کسی برای [دیدن نابینایان] نیامد

مراسم روز جهانی نابینایان در حالی برگزار شد که سالن این همایش خالی بود، بویژه صندلی‌های ردیف اول که اغلب محل نشستن مسئولین است.

از مدیران عالیرتبه خبری نبود، سازمان بهزیستی به عنوان نهاد مسئول در این زمینه گزارشی از اقداماتش در جهت بهبود وضعیت این قشر از جامعه ارائه نداد. رسانه های کمی برای پوشش مراسم حاضر بودند.این برنامه مورد توجه عموم مردم نیز قرار نگرفت،اغلب شرکت کنندگان افراد نابینا و بویژه دانش‌آموزان روشندل بودند.

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال۱۳۹۰ از هر ۱۰هزار نفر حدود ۱۳ نفر نابینا هستند.

نایب رییس انجمن نابینایان استان در این مراسم با اشاره به اینکه روشندلان پر افتخاری در استان کرمان هستند که ضایع جسمانی مانع پیشرفت آنها نشده می گوید که با توجه به مشکلات اقتصادی توانستیم حتی الامکان در زمینه درمان و توانمند سازی به نابینایان استان کمک کنیم.

«رمضان جهانداری» اعلام کرد که مشکل مکان فیزیکی یکی از مشکلاتی اساسی در زمینه اشتغال برای نابینایان در استان است.

وی ادامه داد: «جمعیت روشندلان در استان کرمان مظلوم واقع شده اند.آقای صادق زاده خیلی لطف دارند اما در عمل شاهد اقدامی از سوی ایشان نیستیم.» وی با گلایه از به فراموشی سپرده شدن معلولان گفت:«دیروز در مراسم نماز جمعه حضور داشتم خطیب جمعه به تمام مناسبتهای هفته اشاره داشت اما اسمی از روز نابینایان نبرد.»

همچنین مدیرکل آموزش‌وپرورش استثنایی استان با اعلام اینکه هدف از نام‌گذاری این روز شناخت وضعیت روشندلان و رفع مشکل دانش آموزان است گفته وظیفه اصلی ما در زمینه آموزش و پرورش کمک به شکوفا شدن استعدادهای این عزیزان است.

برومند معتقد است برای رفع مشکل نابینایان تمام افراد جامعه باید کمک کنند.خوشبختانه در دولت یازدهم برای استخدام روشندلان اقدامات مهمی انجام شده است.روشندلان توانمندیهای در رشته های دارند که در مدارس عادی دانش آموزان دیگرفاقد این توانمندیها هستند.

 لازم به ذکر است که در سال ۱۹۲۱ یک عکاس نابینای انگلیسی برای در امان بودن از خطر وسایل نقلیه ابتکار استفاده از عصای سفیدکه براحتی برای همه قابل دید باشد را بکار برد.پس از آن دو محقق آمریکایی در ۱۵ اکتبر قانونی تحت عنوان قانون عصای سفید را به تصویب رساندند.که در این قانون کلیه حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از یک جامعه متمدن انعکاس یافته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=4711
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.