بعد از کرونا، ضعیف گردیم یا قوی‌تر شویم؟

یادداشتی از فرشید گل‌زاده کرمانی مشاور، کارآفرین، مدرس و فعال اقتصادی.

تغییر نگرش و رفتارها در جامعه بسیار زمانبر، تدریجی و با مقاومت همراه است.

اما بحران‌های مخرب، روند تغییرات اساسی را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند به این دلیل که توانایی تغییر «باورها» و «رفتارها» را دارند.

چند مثال گذشته را مرور کنیم:

مثال۱: بعد از جنگ جهانی دوم، نگرش در مورد نیروی کار تغییر کرد و زنان به دنیای کار وارد شدند.

تا قبل از آن مشارکت زنان ناچیز بود اما پیامدهای جنگ، این “تغییر نگرش و رفتار” را که به طور طبیعی نیازمند ده‌ها سال تلاش و فعالیت اجتماعی و مدنی بود، در عرض چند سال به شدت سرعت بخشید.

مثال۲: مرگ سیاه یا اپیدمی طاعون که در قرن ۱۴میلادی اروپا را فراگرفت و حدود ۳۰میلیون کشته برجا گذاشت، قدرت را از فئودال‌ها و ملاکین بزرگ به مردم و نیروی کار سوق داد و اساسا سرآغاز اروپای جدید شد.

مثال۳: حمله تروریستی ۱۱سپتامبر۲۰۰۱به برج‌های دوقلو در آمریکا، موجب تغییرات جدی در سیستم ایمنی پروازها و استانداردهای امنیتی در دنیا شد که این بحران اساسا آمادگی ذهنی مردم و مسافرین برای پذیرش این سخت‌گیری‌های جدید را هم فراهم کرد.

مثال۴: بیماری سارس در سال۲۰۰۳، باعث تغییر رفتار خرید مردم، تسریع روند فروش آنلاین و ظهور غول‌های تجارت الکترونیکی همچون علی‌بابا در چین شد.

سوالی که این روزها هزاران محقق و سیاست‌گذار را به خود مشغول کرده این است: تغییرات اساسی پساکرونا چه خواهد بود؟

برخلاف بحران‌های قبلی، این سوال، محدود به سطح محققین، کارشناسان وسیاست‌گذاران نیست و این سوال همه مردم و صاحبان کسب‌وکار است.

همانند عالم‌گیری و فراگیری کرونا، همه در تغییرات بعد کرونا سهیم هستند.

اما ابعاد تغییرات روشن نیست ولی علی‌الحساب درس آن برای مدیران کسب‌وکار این است که:

فعالانه تغییرات را رصد کنید،

نظام جمع‌آوری و دسترسی به اطلاعات و داده‌ها را مستقر کنید،

نیازهای جدیدی در حال شکل‌گیری‌ست، آن را از جامعه و مشتریان استخراج کنید،

ضعف‌های خود را بشناسید و از بیان و اعلام آن نترسید. یعنی نوآوری باز را بپذیرید،

شرکت‌های کوچک در صنعت شما، چابک‌تر و هوشیارترند، آن‌ها را به مشارکت و همکاری دعوت کنید،

و باور داشته باشید که بهترین زمان رشد، همین دوران رکود است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=49300
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.