اهدای پلاسما برای بیماران بهبود یافته خطری ندارد

مدیرکل سازمان انتقال خون استان گفت: اهدا پلاسما به بیماران کرونایی بهبود یافته هیچ آسیبی نمی رساند و بعد از معاینه پزشک فرد برای اهدا پلاسما تایید می‌شود اگر شرایط را نداشته باشد حتی با درخواست خودش هم پلاسما از او دریافت نمی شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی

کرونا وارد ایران شد، بیماری ای که عملا هیچ راه درمان مشخصی نداشت و سرعت بالای انتقال آن خیلی سریعتر از آنچه تصورش میشد ، همه ی دنیا را درگیر خود کرد، بیماری ای که نه دارویی برای درمان و نه واکسنی برای پیشگیری دارد.

تحقیقات دانشمندان برای مبارزه با این ویروس نوظهور در سراسر دنیا دغدغه ی این روزهای بهداشت جهانی است تا راهی برای درمان و البته شاید برای کاهش دردهای ناشی از این بیماری کشنده پیدا شود، بیماری ای که هر چه از زمان ظهورش می گذرد انگار خطرناک بودنش بیشتر تایید می شود .

در بین راه های مختلفی که برای کاهش علائم بیماران کرونایی و کمک به بهبود آنها در نظر گرفته شده است، پلاسما درمانی راهی است که در ایران مورد توجه قرار گرفته و به گفته کادر درمانی نقش تاثیر گذاری را در کاهش درد های بیماران دارد.

سازمان انتقال خون استان کرمان هم مدتی است که در راستای درمان بیماران کرونایی بدحال به جمع آوری پلاسمای بیماران بهبود یافته کرونایی می پردازد طرحی که شاید بتواند اندکی از دردهای بیماران بدحال را کم کند.

روح الله میرزایی مدیرکل سازمان انتقال خون استان در مورد استقبال بیماران کرونایی بهبود یافته برای اهدا پلاسما به کرمان نو گفت: در مورد اهدا پلاسما در بیماران کرونایی بهبود یافته با توجه به اینکه این موضوع به تازگی در استان شروع شده است و با حمایت های رسانه ای، مردم کم کم در حال آگاه شدن و مراجعه هستند، شروع خوبی داریم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی در مورد وضعیت ذخایر خونی استان هم گفت: در شرایط کنونی ذخایر خونی استان وضعیت خوبی دارند البته به جز o مثبت، b مثبت که کاهش نسبی ذخیره را در این دو گروه شاهد هستیم.

میرزایی با اشاره به تاثیر پلاسما درمانی در بیماران کرونایی گفت: برای اهدا پلاسمای بیماران کووید، باید 4 هفته از بهبودی کامل بیمار گذشته باشد.

مدیر کل انتقال خون استان ادامه داد: زمان بهبود کرونا بر اساس شرایط بیمار به طرق مختلف تخمین زده می شود، به طور مثال بیمارانی که در بیمارستان بستری بودند از زمان ترخیص این بیماران، بهبودی محاسبه می شود و کسانی که در قرنطینه خانگی بودند، شروع بهبودی از شروع برطرف شدن علایمشان در نظر گرفته می شود و بعد از 28 روز از بهبودی می توانند به پایگاه برای اهدا پلاسمای خونشان مراجعه کنند.

شرایط اهدا پلاسما شبیه به اهدا خون است

میرزایی تاکید کرد: شرایطی که اهدا پلاسمای خون دارد شبیه شرایطی است که فرد باید برای اهدا خون داشته باشند و تشخیص این شرایط به عهده پزشک مرکز است و تایید او پلاسما دریافت می شود. به طور مثال همان طور که اگر سطح هموگلوبین فردی پایین باشد نمی‌تواند خون اهدا کند اگر هموگلوبین بیمار کووید بهبود یافته ای هم این مسئله را داشته باشد اهدا پلاسما برایش ممنوع می شود.

به گفته میرزایی سن مجاز برای اهدا پلاسما بین ۱۸ تا ۶۰ سال است و شرایط خاص دیگری ندارد و تنها شرط خاص همان زمان بعد بهبودی است البته کسانی که به پایگاه برای اهدا پلاسما مراجعه می کنند باید مدرکی دال بر مثبت بودن کرونایشان داشته باشند.

میرزایی ادامه داد: اهدا پلاسما با دستگاه انجام می شود در حالی که اهدا خون به اصطلاحا به صورت سنتی انجام می شود و اسم فرایندش پلاسما فرزیس است. در استان کرمان فرایند پلاسما فرزیس فقط در شهر کرمان و در پایگاه بلوار 22 بهمن انجام می شود اما اگر بیماران بهبود یافته کرونایی که در شهرستان ها هستند، تمایل دارند که پلاسما اهدا کنند می توانند به دو روش اقدام کنند اول اینکه به پایگاه کرمان مراجعه کنند.

وی در مورد روش دوم گفت: اگر مثلا فرد به خاطر بعد مسافت نمی تواند از شهرستان جیرفت به کرمان بیاید برای اهدا پلاسما می تواند به همان پایگاه شهرستان محل زندگی اش مراجعه و خون اهدا کنند و اعلام کنند که می خواهد پلاسما خونش را به بیماران کرونایی اهدا کند در همان پایگاه پلاسمای خونش جدا و به کرمان منتقل می شود.

اهدا پلاسما به بیماران بهبود یافته آسیبی نمی‌زند

میرزایی در مورد اینکه این پلاسما ها تحویل کدام بیمارستان می شود، گفت: هر کدام از مراکز درمانی که درخواست پلاسما داشته باشند به آنها پاسخ می دهیم و بیمارستان خاصی مد نظر نیست و به همه بیمارستان هایی که بیمار کووید 19 داشته باشند در صورت درخواست پلاسما فرستاده می شود.

میرزایی یادآور شد: این پلاسما معمولا برای بیماران کرونایی استفاده می شود که در بیمارستان بستری هستند و شرایط حادی دارند که بنا به تشخیص پزشک تزریق پلاسما به روند درمانی آنها افزوده می شود. البته درصد تاثیر گذاری پلاسما بر این بیماران مشخص نیست اما چیزی که ثابت شده است، این است که پلاسما درمانی در روند بهبودی این بیماران، موثر است و در سراسر دنیا از این فرآورده خونی در درمان بیماران کووید استفاده می شود.

میرزایی تاکید کرد: اهدا پلاسما به بیماران کرونایی بهبود یافته هیچ آسیبی نمی رساند و بعد از معاینه پزشک فرد برای اهدا پلاسما تایید می‌شود اگر شرایط را نداشته باشد حتی با درخواست خودش هم پلاسما از او دریافت نمی شود.

به گفته میرزایی زمان دریافت پلاسما کمی طولانی تر از اهدا خون سنتی است و حدود 40 دقیقه طول می کشد.

در پایان میرزایی عنوان کرد: مرکز 22 بهمن از ساعت 7 و نیم تا 2 بعد از ظهر از مراجعه کنند گان پلاسما دریافت می کنند اما قبل از مراجعه، فرد باید تماس بگیرند و از مرکز وقت بگیرند و بر اساس برنامه ای که همکاران ما اعلام می کنند برای اهدا پلاسما مراجعه کند.

پادتن ضد ویروس در پلاسما بیماران بهبود یافته

پیش از این پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون هم گفت بود :‌ پلاسمای بهبود یافتگان ویروس کرونا به دلیل وجود پادتن ضد ویروس برای نجات بیماران مفید است و توصیه ما این است که به فاصله یک ماه بعد از اولین اهدا ، دوباره پلاسما اهدا کنند و حداقل تا ۳ ماه بعد از بهبودی بیمار مبتلا به کرونا، اهداء پلاسما را ادامه دهند چرا که بعد از گذشت این زمان سطح پادتن کاهش خواهد یافت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52454
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.