افزایش مرگ‌های غیر قابل پیش بینی در جنوب استان

رییس علوم پزشکی جیرفت گفت: در شرایط کنونی ما در بیمارستان های جنوب کمبود امکانات نداریم و امکانات سر به سر است اما اگر آمار ابتلا افزایش یابد قطعا کمبود پیدا می کنیم.

خبرنگار: نجمه سعیدی

افزایش آمار بیماران بستری شده و آمار قربانیان کرونا در استان زنگ خطری است که مدت‌ها به صدا درآمده است و همچنان مسوولان بهداشتی تاکید بر رعایت اصول 4 گانه پیشگیری ( استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و عدم حضور در اجتماعات) را دارند، اصولی که شاید تنها راه تایید شده برای مقابله با این بیماری باشد. اوضاع جنوب استان هم آنچنان به سامان نیست.

افزایش مرگ‌های کرونایی، نگرانی را در سطح جامعه افزایش داده است اما نگرانی بدون رعایت کردن اصول بهداشتی دردی را دوا نمی کند.

مکارم رییس علوم پزشکی جیرفت در مورد برخی از دغدغه های جامعه با کرمان نو به گفتگو نشست.

وی در مورد افزایش مرگ های کرونایی در جنوب استان گفت : در ابتدای شیوع کرونا اعلام کردیم که خطر مرگ کرونایی در سنین بالا و بیماران زمینه دار زیاد است ولی در روزهای اخیر متاسفانه آمار مرگ و میر ما در جنوب در سنین پایین و زیر 40 سال زیاد شده است، بیماران که هیچ زمینه ای نداشته اند به طور مثال بیمار در بخش بستری بوده یک دفعه بد حال می شود و روز بعد فوت می کند و هیچ سیستمی نمی تواند جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرد.

دکتر مکارم می گوید: البته یک توجیه این ماجرا این است که آمار درگیری جامعه هر روز زیاد می‌شود و به همان نسبت آدم‌های با شرایط مختلف هم به این آمار اضافه می شوند و دلیل بعدی می تواند این باشد که حرکات ویروس غیر قابل پیش بینی است یعنی نمی توانیم بگوییم بیمار در چه لحظه ای در وضعیت خطرناک قرار می گیرد.

افزایش بیماران کرونایی فاقد علامت در جامعه

رییس علوم پزشکی جیرفت تاکید کرد: به دلیل همین افزایش مرگ و میر، باید مراعات مردم بیشتر شود، اصول بهداشتی و در راس آن ها ماسک زدن را جدی بگیرند و در مکان های عمومی کمتر حاضر شده و در هیچ تجمعی شرکت نکنند.

دکتر مکارم در مورد شرایط نمونه گیری کرونا در جنوب گفت: ما در ابتدای ورود کرونا به منطقه، برای قطع زنجیره انتقال از خانواده‌ها و اطرافیان هم تست کرونا میگرفتیم، اما وقتی درگیری با کرونا در جامعه افزایش پیدا کرد، این روش دیگر پاسخ نمی داد و تنها همان بحث ایزوله کردن آدم ها و جدا سازی و استفاده از وسایل حفاظتی و رعایت اطرافیان بیمار می تواند کمک کند.

مکارم یادآور شد: هر فردی که به نوعی علامت دار شده باید ابتدا از طریق سامانه 40 30 علایم خود را ثبت کنند بعد کارشناسان با او تماس می گیرند و در صورت نیاز به مراکز 16 ساعته ارجاع داده می شوند، در آن مراکز پزشک بررسی و اگر درمانی نیاز داشت، توصیه می کند و تعداد محدودی که بدحال تر هستند، فیلتر شده و به بیمارستان ها معرفی می شوند و تنها در صورتی که پزشک متخصص تشخیص بدهد آزمایش انجام می شود.

رییس علوم پزشکی جیرفت تاکید کرد: دولت در مقابل کسانی که بدون تشخیص پزشک بخواهند بدانند بیماری را گرفته اند یا نگرفته اند، هیچ تعهدی ندارد. مکارم ادامه داد: درصد بالای بیماران بی‌علامت که 50 درصد آنها خود از بیماریشان هم مطلع نیستند نیاز به رعایت اصول بهداشتی را بیشتر می کند تا از فاجعه ی کرونایی جلوگیری شود.

گشت ویژه کرونا در جنوب فعال است

به گفته مکارم معمولا بعد از گذشت 2 هفته از ورود ویروس به بدن، دیگر فرد ناقل نبوده و کسی را بیمار نمی کند.

وی در مورد آزمایش‌ تست کرونایی که در آزمایشگاه‌های خصوصی گرفته می‌شود، گفت: در این آزمایش ها یک بررسی کلی انجام می‌شود و در آن وضعیت سیستم ایمنی بدن در برابر کل ویروس ها نشان داده می شود و پاسخ آن برای کرونا قطعی نیست و ما توصیه ای برای انجام این آزمایش پر هزینه نداریم .

مکارم گفت: شدیدتر شدن کرونا در جنوب بستگی به رفتار های مردم دارد. در شرایط کنونی ما در بیمارستان های جنوب کمبود امکانات نداریم و امکانات سر به سر است اما اگر آمار ابتلا افزایش یابد قطعا کمبود پیدا می کنیم. بزرگترین کمک مردم به کادر درمانی استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است زیرا حجم کار کادر درمان زیاد شده و این نگران کننده است.

دکتر مکارم رییس علوم پزشکی جیرفت در مورد اعزام بیماران غیر کرونایی به مرکز استان، گفت:هنوز به این اقدام، نیازی پیدا نشده است اما هماهنگی ها انجام شده در صورت کمبود تخت این کار را انجام خواهیم داد .

مکارم در مورد کشت ویژه کرونا در جنوب هم گفت: در کل شهرستان های جنوبی این گشت فعال است و قرار است که فعالیتش شدید تر هم شود در این گشت نماینده ای از اداره اماکن و نماینده دادستانی هم حضور دارد و می توانند با حکم وارد مکان ها و منازلی که تجمع دارند هم بشوند.

دکتر مکارم در انتهای صحبت هایش به تاثیر داروی رمدسیویر بر بیماران کرونایی هم اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ دارویی تاثیر گذاری صد درصدی خودش را بر کویید19 ثابت نکرده است همه ی این داروهایی که اعلام می شود داروی کمکی هستند ما مکلف هستیم تنها از چارت دارویی وزارت بهداشت پیروی کنیم، البته گفتنی است بسیاری از داروهایی که شایع می‌شود بیشتر به دلیل فروش و دلالی است. این دارو نیز به تشخیص وزارت خانه است که در داخل کشور هم قرار است تولید شود و یک داروی ضد ویروسی است که درصد تاثیرش 30،40 درصد است و دارویی کمکی است که سیستم دفاعی بدن را بهبود می بخشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52986
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.