رئیس کل دادگستری استان کرمان


وضعیت حاشیه نشینی در کرمان قابل قبول نیست

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به وضعیت نامناسب حاشینه نشینی در کرمان گفت: شورای شهر و شهرداری بایستی برای ساماندهی و حل مشکلات مرتبط با وظایف شهرداری در این مناطق توجه خاصی را اعمال نمایند زیرا وضعیت موجود قابل قبول نیست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به رویکرد دستگاه قضایی برای حل مشکلات حاشیه شهر کرمان، گفت: معتقدیم بر مبنای اهتمام جدی و مسئولیت پذیری نهادهای مردمی و حاکمیتی می توان بسیاری از معضلات و آسیب های اجتماعی را کاهش داده و مسائل موجود را ترمیم کرد.

یدالله موحد در بازدید میدانی از برخی نقاط حاشیه ای شهر کرمان از جمله سکونتگاه صنعتی و روستای شیشه گر، افزود: در نقاط حاشیه ای شهرها ناهنجاری ها و آسیب های بسیاری وجود دارد و این نقاط به مامنی برای بزهکاران تبدیل شده است زیرا بخش زیادی از افراد ساکن در این نقاط، اقداماتی که در درون شهرها نمی توانند انجام دهند را در این مناطق انجام می دهند.

وی با تاکید بر این مطلب که ساماندهی حاشیه شهرها کاری پیچیده و از جهات مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … مورد توجه است، اظهارداشت: وضعیت موجود در حاشیه شهرها به شکلی است که برای ساماندهی این نقاط علاوه بر توجه به نقاط قوت و ضعف برنامه های اجرا شده در این نقاط، باید با انجام بازدیدها و مطالعات میدانی، برای هر یک از منازل موجود برنامه ریزی جداگانه ای داشت و تصمیمات متفاوتی را اتخاذ کرد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان با اشاره به رویکرد دستگاه قضائی مبنی بر پیگیری مشکلات حاشیه شهر کرمان گفت: امروز مدیران مسئول نهادهای حاکمیتی و عمومی باید دلسوزانه اقدامات و برنامه هایی را پیگیری کنند که حتی یک نوجوان در حاشیه شهر کرمان از تحصیل و دریافت اسناد هویتی و خدمات بهداشتی محروم نماند و این قبیل محرومیت ها موجب مسئولیت و پاسخگویی مدیران خواهد شد.

موحد تاکید کرد: شورای شهر و شهرداری بایستی برای ساماندهی و حل مشکلات مرتبط با وظایف شهرداری در این مناطق توجه خاصی را اعمال نمایند زیرا وضعیت موجود قابل قبول نیست.

وی با اشاره به این مطلب که به منظور ارتقای امنیت در نقاط حاشیه ای شهر کرمان برخی اقدامات فوری را می توان اجرایی کرد، ادامه داد: مردم ساکن در نقاط حاشیه ای شهرها اغلب قشر آسیب پذیری هستند که به دلایلی از جمله مهاجرت یا بالا بودن هزینه های زندگی در شهر، در این نقاط ساکن شده اند و نمی توان تنها با نگاه برخوردی و تقابلی با آنها روبرو شد زیرا این افراد بیشتر از آنچه در شرایط عادی تصور می شود، نیازمند حمایت هستند و باید توانمند شوند.

وی یادآور شد: امروز حاشیه شهر کانون ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی است و باید به سرعت با همکاری نیروی انتظامی استان برای کنترل آسیب ها و پیشگیری از جرائم و آسیب های موجود پاسگاه هایی در این مناطق تاسیس و امنیت این مناطق را از این طریق ارتقاء داد.

موحد خاطرنشان کرد: برای حمایت از مردم ساکن در نقاط حاشیه شهرها با نگاه صرف حمایتی نمی توان به اهداف تعیین شده دست یافت زیرا تاکنون نیز طرح های حمایتی صرف در این نقاط از سوی نهادهای مردمی و حاکمیتی اجرایی شده اما اثرگذاری لازم را به دنبال نداشته است.

وی از حضور و فعالیت های سازمان های مردم نهاد و دفاتر تسهیل گری که دلسوزانه پیگیر حل مشکلات می شوند و پشتیبان قشری آسیب پذیر هستند، تقدیر کرد و افزود: تمامی نهادها باید از اقدامات خیرخواهانه این سمن ها حمایت کرده و زمینه تقویت آنها را فراهم سازند.

وی تاکید کرد: بر مبنای توانمندسازی افراد ساکن در حاشیه شهرها و به فعلیت رساندن ظرفیت های شخصی این افراد می توان آنها را از این نقاط خارج کرده و به سمت زندگی سالم اجتماعی و فردی راهنمایی کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهارداشت: گرچه کار ساماندهی و برنامه ریزی برای حل مشکلات حاشیه شهر هزینه بر و زمان بر است اما اگر از این حوزه غفلت کنیم، آسیب های آن روز به روز گسترده تر و پیچیده تر خواهد شد.

موحد با اشاره به این مطلب که براساس قانون نقش هر یک از سازمان ها برای حل مشکلات موجود در حاشیه شهر مشخص است، افزود: با توجه ویژه مدیران به این حوزه و تدوین و اجرای طرح های دراز مدت در کنار اقدامات فوری و اورژانسی می توان وضعیت حاشیه شهر کرمان را بهبود بخشید.

وی خاطرنشان کرد: حاشیه نشینی تنها مختص به کرمان نیست و در بسیاری از استان های کشور و شهرستان های استان نیز قابل مشاهده است و باید راهکارهای اساسی برای رفع آسیب های این نقاط را اندیشیده و به نحوی برنامه ریزی و ساماندهی کرد که از ایجاد حاشیه های جدید در شهرها جلوگیری شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن بیان این مطلب که تجربه تلخ گذشته نشان می دهد که بخشی از توسعه حاشیه نشینی در شهر کرمان ناشی از ارائه خدمات زیرساختی در برخی نقاط حاشیه ای بوده است، ادامه داد: ارائه این خدمات و بهبود کیفیت زندگی در این نقاط موجب شد که در حاشیه این نقاط نیز مناطق حاشیه نشین جدید شکل گیرد.

موحد اظهارداشت : با وجود تمامی دشواری ها، اقدامات حمایتی و ساماندهی در مناطق حاشیه شهر کرمان نباید متوقف شود و دست اندرکاران این حوزه نباید مایوس شوند و باید در حوزه های بهداشت، سلامت، خدمات و معیشت به افراد ساکن در نقاط حاشیه شهرکرمان کمک کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر مبنای تعامل با استانداری کرمان مقرر شد که دستگاه قضایی استان کرمان با بهره گیری از تجربیات و همکاری سازمان های مردم نهاد و با مطالبه گری از دستگاه هایی که در زمینه ساماندهی حاشیه شهر کرمان مسئولیت دارند، طرح های اجرایی و کاربردی در این حوزه را تدوین و اجرایی کند که تاکنون نیز مطالعات و دستاوردهای خوبی جمع آوری شده که در قالب یک سند جامع و کاربردی تدوین و اجرایی خواهدشد و استانداری کرمان نیز اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح ها تامین خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که دستگاه قضائی استان کرمان بر مبنای ظرفیت ها و اختیارات قانونی خود طرح ساماندهی نقاط حاشیه شهر کرمان را دنبال می کند، گفت: پشتیبانی های قضایی از اقدامات ساماندهی حاشیه شهر کرمان نیز قوت می گیرد.

موحد در پاسخ به درخواست یکی از فعالان موسسه مردم نهاد مهر گستر کویر، شعبه شهرک صنعتی مبنی بر لزوم صدور شناسنامه برای کودکان فاقد هویت در این منطقه گفت: دستگاه قضایی استان کرمان در این زمینه آمادگی لازم را دارد و پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52988
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.