نابودی منابع پایه با بهره‌برداری غیراصولی از مرتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت:‌ بهره برداری غیراصولی و بی رویه از مرتع به نابودی منابع پایه( آب، خاک و پوشش گیاهی) می انجامد.

صبح امروز جلسه توجیهی پیرامون شیوه نامه اصلاحی فنی و اجرائی بهره برداری از مراتع کشور به ریاست دکتر احمدی مدیرکل و با حضور مهندس قادری معاون فنی، رییس و کارشناسان اداره امور مراتع، روسای و کارشناسان فنی و حقوقی ادارات اجرایی در سالن اجتماعات زنده یاد مهندس بهبودی این اداره کل برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت مراتع گفت: مرتع یکی از مهمترین منابع تغذیه دام‌ها به حساب می‌آید اما زیان ناشی از تخریب اکوسیستمهای مرتعی از نظر اقتصادی به مراتب بیشتر از تولید علوفه، گوشت و سایر فرآورده های لبنی است و ادامه ی بهره برداری های غیراصولی و بی رویه به نابودی منابع آب و خاک و پوشش گیاهی می انجامد.

دکتر احمدی ضمن تاکید به اینکه وظیفه اصلی ما در مجموعه منابع طبیعی حفظ انفال است، افزود: در گام اول بایستی دید مرتعداران نسبت به بهره‌برداری از مرتع عوض شود.

وی در ادامه گفت: شیوه نامه و دستورالعمل ابلاغ شده از سوی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص مرتع، مسیر راه را مشخص کرده است و بایستی در عرصه های مرتعی براساس این شیوه نامه عمل شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در اجرای طرح های مرتعداری بایستی حق و حقوق دولت و مرتعدار مشخص گردد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در پایان با اشاره به اینکه پروانه چرای دام یک مجوز موقت است، تصریح کرد: پروانه های چرای دام صادره شده تا پایان سال ۹۸، باید حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ منجر به طرح اجرایی مرتعداری شود، در غیر این صورت، پروانه صادر شده فاقد اعتبار است.

لازم بذکر است در ادامه این جلسه شیوه نامه اصلاحی و بهره برداری از مراتع کشور بصورت کامل توسط مهندس قادری معاون فنی این اداره کل تبیین و تشریح گردید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=54986
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.