مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان:


فرسایش خاک در جنوب کرمان به ۱۷ تن در هکتار رسید

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: میزان فرسایش خاک در این منطقه ۱۱ تا ۱۷ تن در هکتار است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، قاسم رحیمی نیا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با آبخیزداری می‌توانیم ۶ تا هفت‌تن در هکتار این فرسایش را کاهش دهیم.
او افزود: در مناطق جنوبی همچون رودبار جنوب، کهنوج و فاریاب با پوشش گیاهی کمتر فرسایش بیشتری را مشاهده می‌کنیم.
رحیمی‌نیا اضافه کرد: در شهرستان جیرفت هم در اطراف رودخانه فصلی ملنتی فرسایش بالایی وجود دارد.

 او با اشاره به اینکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار حوضه‌های آبخیز جنوب استان است بیان کرد: یک میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری انجام شده و ۷۹۰ هزار هکتار طرح اجرا و یک هزار سازه ایجاد شده است.

 مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان ادامه داد: ۲۱۰ هزار هکتار مطالعه آبخیزداری هم انجام شده و آماده اجرا داریم؛ اما اعتبارات در این حوزه اندک است.
او با بیان اینکه آبخیزداری یکی از نیازهای مهم جنوب کرمان است افزود: از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود به این حوزه بیشتر توجه کنند.

 رحیمی‌نیا تأکید کرد: کاهش مشکلات خشکسالی، سیل و فرونشست در جنوب کرمان با اجرای پروژه‌های آبخیزداری ممکن است.
او اضافه کرد: اعتبارات منابع طبیعی جنوب کرمان در مجموع ۶۸۰ میلیارد ریال است که ۱۸۰ میلیارد ریال آن استانی و مابقی ملی است که اعتبارات بسیار کمی است.

 رحیمی‌نیا با اشاره به طرح سراسری کاشت یک میلیارد نهال گفت: سهم جنوب کرمان از این طرح ۲۰ میلیون نهال است که سالانه پنج میلیون نهال غرس می‌شود.

 او با بیان اینکه سه میلیون و ۱۰۰ هزار نهال تولید و حتی به برخی استان‌های هم‌جوار داده شده است افزود: یک میلیون اصله نهال نیز تاکنون در جنوب استان کاشته شده است.
مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان اضافه کرد: ۴۹۰ هکتار هم در طرح زراعت چوب کاشت و همچنین برنامه‌ریزی صورت‌گرفته سالانه ۲ هزار کیلومتر بادشکن اطراف مزارع غرس که ۶۳۰ کیلومتر تاکنون کاشت شده است.

 او یادآور شد: تاکنون نزدیک به پنج هزار نهال برای مقابله با بیان زایی کاشت شده است.
رحیمی‌نیا ادامه داد: در راستای احیا و غنی‌سازی جنگل در اراضی ملی و جنگلی تا الان ۴۶۰ هکتار نهال بومی کاشت شده است.
او اظهار کرد: ۹۰۲ هکتار هم بذرپاشی در مناطق سردسیر و ییلاق جنوب استان انجام شده است.

 رحیمی‌نیا با اشاره به برخی آتش‌سوزی‌های مشکوک در جنگل‌ها تأکید کرد: اگر اراضی ملی دچار حریق شود به‌هیچ‌وجه قابل‌واگذاری نیست و وظیفه ما هم احیای آن است.

 او خاطرنشان کرد: به کسانی که منابع آبی دارند در راستای مشارکت‌های مردمی می‌توانیم زمین ارائه دهیم که درختان مثمر بکارند و جنگل‌کاری اقتصادی کنند.
این مسئول با اشاره به آغاز هفته منابع طبیعی از فردا گفت: ۳۲ طرح در این هفته با اعتبار ۸۲۰ میلیارد ریال افتتاح شده یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.
رحیمی‌نیا یادآور شد: این طرح‌ها در سطح ۳۴ هزار و ۷۰۰ هکتار اجرایی شده و برای ۴۰۵ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند که پنج هزار و ۲۲۰ خانوار هم بهره‌مند می‌شوند.
مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان افزود: در این هفته ۲۵۰ هزار اصله نهال هم در میان متقاضیان و دوستداران طبیعت برای کاشت فضای سبز داخل شهر توزیع می‌شود.
از ۱۵ تا ۲۱ اسفند هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده و شعار امسال این هفته، منابع طبیعی با مشارکت مردم و برای مردم است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=115957
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.