عدم تصویب طرح سازگاری با آب، سد راه انتقال آب به استان

رضا اردکانیان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان آب پاکی را روی دست همه مقامات استانی ریخته و تخصیص سهم آب از دریای عمان را منوط به نهائی کردن و تصویب طرح سازگاری با کم آبی دانسته است.

تا این اواخر که مسئولان کشور به این نتیجه رسیدند که دیگر نباید خشکسالی را میهمان ایران خطاب کرد و به نوعی یار همیشگی کشور است. رضا اردکانیان وزیر نیرو دولت دوازدهم از این موضوع با اصطلاح جدیدی پرده برداشت. او کلمه سازگاری با کم آبی را جایگزین مقابله با خشکسالی کرد. سازگاری به این معنا که سازوکار عبور از بحران آبی مدیریت تقاضا است نه عرضه.
در شاخص های اصلی این سند آمده است که بایستی تامین نیازهای آب برای توسعه جمعیت و صنعت و خدمات از تخصیص های داده شده به کشاورزان با رضایت کشاورز اصلاح تخصیص داده شود.بازار آب بدون دخالت دولت فعال شود تا مدیریت آب روز بروز شفاف تر، خردمندانه تر، کارآمدتر و مشارکتی تر شود و یارانه های پنهان و آشکار آب، که بسیار نادرست و نابجا و ناکارامد است، حذف شود. همچنین آمده است که در دشت های ممنوع و بحرانی نباید هیچ آب جدیدی برای هیچ نیازی تخصیص داده شود.
به گفته اردکانیان استان کرمان از استان هایی است که در عرصه نهايی کردن و تصویب طرح سازگاری با آب عقب است.
اردکانیان در این جلسه با اشاره به تصویب طرح سازگاری با آب در ۱۱ استان ، خاطر نشان کرده است که اگر فکری برای چگونگی مصرف آب نشود، مشکل امروز ما در ۲۰ سال آینده به مراتب پیچیده تر از اکنون خواهد بود، لذا باید در استان به توافق برسید با عدد و رقم طرح سازگاری با کم آبی را تصویب کنید.
سند سازگاری با کم آبی نقشه راه مدیریت آب در استان است که همواره تاکید شده تا بر اساس سند توسعه آمایش تدوین شود، سندی که علی رغم گفته های رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبنی بر تصویب آن و برداشته شدن گام های اجرایی آن از همان برنامه ششم توسعه، حال به گفته وزیر نیرو وجود خارجی ندارد.
وزیر نیرو با بیان اینکه طرح آمایش سرزمین نداریم، گفته است که چند دهه است که وقت وزیر و وکیل در این منازعات صرف می شود به خاطر نداشتن یک سند مورد توافق بر سر اینکه استان چه دارد و چه کاری باید در چه جهتی انجام دهد و مردم نیز متحیر مانده اند و همه فکر میکنند همه چیز را در همه جا خیلی زود باید بخواهند.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در نشست خبری اخیر خود از تصویب سند در شورای عالی آمایش و قرارگیری آن بر روی سایت این سازمان خبر داده است.
اولین قرارداد در استان برای طراحی این سند در سال۸۶ با دانشگاه باهنر کرمان بسته شده است اما دو الی سه سال بعد به دلیل مشکلات ساختاری این طرح کنار گذاشته شد و این بار بعد از ۵ سال وقفه کار طراحی این سند به جهاد دانشگاهی با مبلغ ۸۰۰میلیون تومان واگذار شد.
اگر چه این سند در تیر ماه سال جاری و بعد از گذشت ۱۳سال به تصویب رسیده است اما به گفته رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی در سال گذشته کلیه برنامه های توسعه ای استان من جمله برنامه ششم دقیقا براساس ملاحظات آمایشی تنظیم شده و دستگاه های اجرایی مکلف به انجام آن شدند .
شایان ذکر است که یکی از دلایل اصلی بی‌توجهی به حفاظت از منابع آبی کشور و مصرف بهینه آب به عنوان مقوله بسیار با اهمیت در عصر حاضر، نبود آمایش سرزمینی است که به اعتقاد کارشناسان نداشتن این نقشه راه سبب شده تا نتوان برنامه‌ریزی های اصولی و پایدار را نه تنها در این بخش بلکه در سایر امور تدوین کرد.
چنان چه اردکانیان در سفر خود به استان کرمان با اشاره به جایگاه کشاورزی در اقتصاد استان گفته است که اصل تعهد این است که وضعیت موجود را دست زده و روشی پیدا کنیم که هم امنیت غذایی و هم اشتغال و آب کشاورزی حفظ شود.
او در ادامه اظهار داشته است که استان هزاران میلیارد تومان از منابع کشور چه دولتی و چه خصوصی را برای شیرین کردن آب دریا و انتقال هزینه می کند تا ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب منتقل کند این در حالی است که سالانه چند میلیارد مترمکعب آب برای کشاورزی مصرف می کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55470
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.