چرخ مسیرهای ایمن دوچرخه کرمان نمی چرخد

در حالی شهردار کرمان با اعلام ۸ مسیر جدید ایمن دوچرخه‌سواری از ادامه احداث مسیرها براساس اولویت در نقاط مختلف شهر خبر داده که دبیر شورای ترافیک استان می گوید از این مسیرها خبر ندارد.

چرخ مسیرهای ایمن دوچرخه کرمان نمی چرخد. چون لِج کارن

تقریبا در تمام شهرهای بزرگ کشور ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه سواری انجام شده است.
به عنوان مثال می توان به اصفهان با ۶۰ و شیراز با ۴۷ کیلومتر اشاره کرد.
ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری به حال خراب این روزهای محیط زیست و کاهش سوخت های فسیلی نیز  کمک می کند.

بیش از ۳ ماه از احداث اولین مسیر ایمن دوچرخه سواری در شهر کرمان می گذرد.
مسیری که از خیابان سپه شروع و در همان ابتدا با چالش های زیادی مواجه شد.
پلیس راهور اعتقاد به ایمن نبودن و انتخاب نامناسب مسیر ایجاد شده داشت اما شهرداری احداث مسیر را بر طبق طرح جامع شهری می دانست.
یکی دیگر از بحث های مطرح شده  قرار داشتن خیابان سپه در اولویت های پایین طرح جامع شهری بود.

در نهایت اما شهرداری و پلیس راهور موضوع را به شورای ترافیک استان بردند و با دیگر کارشناسان به تفاهم نسبی رسیدند.

مسیر ایمن دوچرخه برای مورد استفاده قرار گرفتن نیاز به یک شبکه کامل دارد اما طرح فعلی ایجاد شده از ابتدا تا انتهای خیابان سپه ناقص بوده عملا استفاده ای از آن نمی شود.
این مسیر در نهایت قرار است از یک طرف به پارک مطهری، از یک طرف به میدان مشتاق و از طرفی با یک انشعاب به خیابان امام و بلوار ۲۲ بهمن برسد.

در ادامه تصمیم شهرداری برای ایجاد مسیر در خیابان مطهری بود  که مجدد با مخالفت پلیس راهور مواجه شد.

روابط عمومی شهرداری کرمان می گوید: پلیس راهور استان در حالی با ادامه مسیر در خیابان مطهری مخالفت کرده که رییس پلیس راهور شهرستان در جلسه طرح و بررسی مسیر حضور داشته و موافقت کرده است. و از طرفی در طرح جامع ترافیک نیز مسیر وجود دارد.

در نهایت تصمیم بر این می شود که شهرداری مسیرهای دوچرخه سواری را به شورای ترافیک اعلام و پلیس راهور اولویت بندی انجام مسیرهای دوچرخه سواری را مشخص کند.

سرانجام  مقرر شد جلسه شورای ترافیک استان برگزار و تصمیم نهایی در مورد مسیرها  گرفته شود.

جلسه شورای ترافیک چه شد؟

حالا ۱۶ آبان ماه رسیده و خبری از تشکیل جلسه شورای ترافیک نیست.

داوود کریمدادی دبیر شورای ترافیک استان کرمان می گوید: قرار بر این بود ابتدا کمیته فنی تخصصی شهرداری تشکیل شود. در مورد کل مسیر نظر بدهد. و بعد تصمیم گیری نهایی در شورای ترافیک انجام می شود.

از طرفی عالم‌زاده شهردار کرمان در مراسم افتتاح مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک شهری کرمان از ۸ مسیر دوچرخه‌سواری یاد کرده و گفته این مسیرها  در اولویت طرح جامع شهر کرمان دیده شده و براساس نیاز و اولویت در نقاط مختلف شهر ایجاد می شود.

این هشت مسیر بر اساس اولویت یک تا هشت شامل: بلوار جمهوری(آزادی تا فرودگاه)، خیابان فلسطین -خیابان قدس- میدان توحید، خیابان شهدا-گنبد جبلیه،‌ خیابان شفا-میدان کوثر،‌ میدان کوثر- خیابان هزار و یک شب، بلوار هوانیروز- بلوار بعثت-بلوار رضوان، خیابان پاسداران- خیابان حافظ-خیابان اقبال،‌ میدان کوثر- خیابان ویلا-خیابان امام جمعه، میدان مشتاق- خیابان ناصریه-خیابان ابوحامد، میدان خواجو توفیق-شاه نعمت الله ولی-خیابان مطهری-خیابان طالقانی، پارک مطهری-خیابان استقلال-میدان آزادی، خیابان خواجو، بلوار صدوقی، خیابان توانیر-نیکزاد-شهرک مطهری، خیابان سپه-خیابان فردوسی-پارک نشاط-خیابان مطهری-پارک مطهری است.

به گفته روابط عمومی شهرداری این مسیرها از طرف دفتر معاون عمرانی استانداری اعلام شده است. در شهرداری هر منطقه نیز اولویت بندی و بر اساس آن احداث می شوند. به عنوان مثال مسیر(خیابان سپه-خیابان فردوسی-پارک نشاط)  اگرچه در اولویت ۸ نامه ارسالی است اما در برای شهرداری منطقه ۳ در اولویت  اول قرار دارد.

دبیر شورای ترافیک: از مسیرها بی اطلاعم

دبیر شورای ترافیک استان کرمان اما با اظهار بی اطلاعی از این مسیرها می گوید: به احتمال زیاد همان مسیرهایی هستند که بر اساس طرح جامع حمل و نقل مصوبه داشته و توسط شهرداری با مشاور انتخاب شده اند.

وی در پاسخ به این که آیا شهرداری مجاز به احداث ایجاد طرح جدید است یا خیر گفت: شهرداری موظف بوده طرح جامع را بازنگری کند. مسیرها اگر بر اساس طرح جامع حمل و نقل باشند می تواند اجرای جدید داشته باشد. اما تصمیم گیری نهایی باید  شورای ترافیک به عنوان بالاترین مرجع باید انجام شود که آیا امکان راه اندازی مسیر وجود دارد یا نه؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=58063
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.