سیرجان به عنوان پایلوت طرح پیشگیری از خشونت انتخاب شد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان از انتخاب سیرجان به عنوان پایلوت طرح پیشگیری از خشونت خبر داد و افزود:کانون های وقوع جرم در سیرجان شناسایی و اقدامات پیشگیرانه وضعی و سلبی در این مناطق اجرا خواهد شد.

“سیدمهدی قویدل” در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان سیرجان افزود: بخش زیادی از پرونده های تشکیل شده در دستگاه قضایی مرتبط با موضوع خشونت است.

وی بیان کرد: در طول ادوار زندگی بشریت همواره با موضوع آسیب های اجتماعی و جرم مواجه بوده ایم لذا اگر نمی توانیم جامعه ای عاری از جرم داشته باشیم بایستی تلاش کنیم تاحد امکان جرائم کاهش یابند.

قویدل به ضروریات بنیادین در یک جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: تامین امنیت و حفاظت از حیثیت، جان، مال و حقوق شهروندان، سلامت اجتماعی شهروندان، تامین حقوق همه جانبه افراد و داشتن جامعه ای عاری از خشونت موارد مهمی هستند که در قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر آنها تاکید شده است.

این مقام قضایی اضافه کرد: در سند چشم انداز ۱۴۰۴به مسائلی از قبیل کاهش زمینه وقوع جرم، ترویج فرهنگ صلح وسازش، داوری و اصلاح و بازتوانی و بازاجتماعی کردن معتادین متجاهر تاکید شده است.

وی افزود: طبق پژوهش های صورت پذیرفته بخش عمده ای از شهروندان افزایش خشونت را نگران کننده می دانند و در همین راستا دستگاه قضایی در رابطه با کاهش انواع خشونت از قبیل خشونت علیه کودکان و نوجوانان، پرخاشگری، خشونت علیه زنان، جنایات عمدی و سرقت های خشونت آمیز برنامه هایی در دستور کار قرار داده است.

فرهنگ سازی و پیشگیری از جرائم به مراتب بهتر از مقابله با مجرم و جرائم است

قویدل با اشاره به اینکه خشونت تعرض ناروا و ضد اجتماعی است، افزود: در دستگاه قضایی طرح‌هایی تدوین شده که اقدامات پیشگیرانه در وقوع جرم دارد لذا فرهنگ سازی و پیشگیری از جرائم به مراتب بهتر از مقابله با مجرم و جرائم است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با بیان اینکه پیشگیری از خشونت به صورت ویژه در دستور کار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان قرار دارد، افزود: این استان در مقابل آسیب‌های اجتماعی سپر بلا و در خط مقدم جبهه مبارزه و مقابله با جرایم سازمان یافته است که آسیب‌های این جرایم در وهله اول متوجه مردم منطقه است از این رو باتوجه به پهناور بودن استان و گستردگی معضلات می‌طلبد نگاه ویژه‌ای به اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در استان شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سیرجان بعنوان پایلوت اجرای طرح پیشگیری از خشونت مطرح است، گفت: موقعیت شهرستان سیرجان ویژه است و باید راه‌های مقابله با جرم هم عملی شود و می‌خواهیم این شهرستان الگویی برای سایر شهرستان‌ها در کاهش جرائم و پیشگیری از جرم در سطح استان، باشد.

مستشار دادگاه تجدید نظر استان کرمان اضافه کرد: دستگاه قضائی بر مبنای برنامه جامع علمی تدوین شده، درصدد ساماندهی وضعیت کنونی است و در صدد هستیم در این مسیراز گسترش حاشیه نشینی و سکونت گاه‌های غیررسمی جلوگیری شود.

این مقام قضایی در استان کرمان تاکید کرد: پیشگیری مربوط به یک سازمان نیست وبایستی همه دستگاه‌های اجرایی، نهاد های فرهنگی  دربحث پیشگیری از وقوع جرم مشارکت داشته باشند تا جامعه‌ای عاری از جرم و همراه با امنیت تشکیل دهیم و راه‌های جرم را قبل از وقوع سد کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=60432
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.