چرا طرح شفافیت آرای نمایندگان باز هم رای نیاورد؟| پورابراهیمی: فضای مجلس ملتهب بود

مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح شفافیت آرا که منجر به علنی‌شدن رای آن‌ها در جلسات مجلس می‌شد در حالیست که نماینده مردم کرمان می‌گوید پیش‌بینی من این است که این طرح اجرا می شود.

روز چهارشنبه ۱۵ بهمن، طرح شفافیت آرای نمایندگان با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه از دستور کار خارج شد.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس این طرح برای تصویب نیاز به دوسومِ آراء داشت و تنها با اختلاف سه رأی با کلیات آن مخالفت شد.

این طرح در مجلس دهم نیز طرح شده بود ولی رأی نیاورد. در همین حال، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید پس از مخالفت، تعدادی از نمایندگان تقاضای کتبی برای بررسی مجدد طرح داده‌اند.

محمدرضا پورابراهیمی شرایط پرالتهاب مجلس در روز رای گیری این طرح را یکی از دلایل رد آن می‌داند و می‌گوید این موضوع بعد از شوک لایحه بودجه بود و صحن علنی مجلس آمادگی برای رای گیری این طرح را نداشت.

مخالفان این طرح با اصل موضوع مخالف نیستند

به اعتقاد او مخالفان این طرح با اصل موضوع مخالف نیستند و به شکل و محتوا انتقاد دارند.

پورابراهیمی می‌گوید باید در خصوص محتوا سرفصل‌ها بررسی شود و به نظر قابل حل است.

اگرچه پس از تصویب نشدن این طرح در مجلس دهم، اصولگرایان، اصلاح‌طلبان را مانع تصویب آن دانستند، اما طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس اصولگرای یازدهم هم به تصویب نرسید.

در همین حال بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد حتی اگر این طرح تصویب هم شود، باز هم راه‌های برای دور زدن آن وجود دارد.

به طور مثال در تبصره دو ماده سه این طرح آمده که در مواردی که حداقل پنج عضو کمیسیون درخواست نمایند که آرای اعضای کمیسیون در مورد طرح یا لایحه یا بخشی از اجزای آن منتشر نشود، در صورت تصویب این درخواست، نتایج آراء بدون درج اسامی انتشار می‌یابد.

همچنین در تبصره دو ماده 10 طرح یاد شده هم آمده که در مواردی که حداقل پانزده نفر از نمایندگان رأی‌گیری مخفی با ورقه را درخواست نمایند، بدون بحث در مورد درخواست رأی گیری می‌شود و در صورت تصویب، برای آن موضوع رأی‌گیری مخفی با ورقه انجام می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64016
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.