فرآیند اخذ مجوز مانع تکراری کسب‌وکار در کرمان

چهار ماه از خط‌و‌نشان استاندار کرمان گذشت و رتبه کسب‌وکار در استان کرمان نه تنها رشد نکرد بلکه ۲ پله پایین آمد.

بهمن‌ماه ۹۹ بود که علی زینی‌وند در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که موانع رشد کسب و کار استان در فصل پاییز بررسی شد گفت که اگر در گزارش اسفندماه، دستگاهی باعث نامساعد شدن فضای کسب‌وکار شود، قابل گذشت نیست.

آن زمان رتبه کسب‌وکار استان ۲۸ بود و حالا ۳۰.

فرآیند اخذ مجوز، مانع کسب‌وکار است

در گزارشی که امروز اتاق بازرگانی ایران از پایش کسب‌وکارها در زمستان ۹۹منتشر کرد، آمده است که به اعتقاد فعالان اقتصادی کرمان در این استان اصلی‌ترین مانع بهبود فضای کسب‌وکار، «بی‌ثباتی قوانین کسب‌وکار» و «موانع در فرآیندهای اداری و اخذ مجوز» است.

در ارزیابی کشوری سه عامل «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» و «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» موثرترین موانع کسب‌وکار عنوان شده است.

موانع در کرمان چیست؟

در کرمان اما مهم‌ترین موانعی که فعالان اقتصادی عنوان کرده‌اند کمی متفاوت‌تر است.

البته باید گفت طبق این پایش «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات» به عنوان اولین مانع در استان کرمان مطرح می‌شود.

پس از آن «موانع در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب‌وکار در دستگاه‌های اجرایی» بیشترین دغدغه فعالان بخش اقتصادی کرمان است.

پس از آن هم «فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌هاي اجرایی» مانع بهبود فضای کسب‌وکار استان قلمداد می‌شود.

از ۳ مانع اصلی ذکر شده در فصل زمستان، ۱ مورد در فصل پاییز هم جز ۳ مانع فضای کسب‌وکار عنوان شده.

موانع اخذ مجوز کسب‌وکار هم‌چنان دغدغه‌ی کرمانی‌ها

در پاییز ۹۹، به ترتیب « غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه»، «دشواری تامین مالی از بانک‌ها» و « موانع در فرآیند اداری و اخذ مجوز کسب‌وکار» مولفه‌هایی است که به عنوان مانع عنوان شد.

جلال‌پور: استناد به پایش کسب‌وکار اتاق بازرگانی کامل نیست

در همین حال رییس سابق اتاق بازرگانی ایران ایراداتی را به این پایش وارد گرفته و معتقد است استناد به تحلیل پرسشنامه‌های این پایش درست نیست.

محسن جلال‌پور در کلاب‌هاوس «کرمان‌نو» گفت که نباید فکر کنیم که ما واقعا در رتبه سی ام قرار داریم، بلکه ما خیلی بهتریم و استناد صد درصدی به این پرسش نامه‌هایی که محدود است خیلی به نظرم کامل نیست.

مبنای پایش چیست؟

در این پایش تعدادی از فعالان حوزه اقتصاد در هر استان یک پرسشنامه را پاسخ می‌دهند و اتاق بازرگانی ایران طبق آن‌ها شاخص‌های فضای کسب‌وکار را مشخص و استان‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

نمره این پایش از ۱۰ است و کم‌ترین نمره در فصل زمستان ۹۹ متعلق به سمنان است.

برای درک بهتر این موضوع، باید گفت که هر چه نمره شاخص پایین‌تر باشد فضای کسب‌وکار بهتر است.

البته در مقابل با استدلال جلال‌پور، رییس فعلی اتاق بازرگانی کرمان می‌گوید برخی معتقدند که روش آماری این پایش بیانگر واقعیت کسب‌و‌کار نیست، ما سعی کردیم این روش بهبود پیدا کند، در هر حال مسابقه است و بین استان‌های مختلف همین سوالات به همین روش آماری به کار گرفته شده تا مشخص شود استان‌ها نسبت به هم چگونه‌اند.

سید‌مهدی طبیب‌زاده معتقد است که فضای کسب‌وکار در کرمان بدتر نشده و استان‌های دیگر سرعت بهبود خود را بالاتر برده‌اند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=70334
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.