مدیرکل محیط زیست استان کرمان:


زنبورداران با سم به جان زنبورخواران افتاده‌اند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به نقش سموم در کاهش تنوع زیستی، گفت: متاسفانه برخی از زنبورداران از سموم برای کشتن زنبورخوارانی که به سمت کندوهای آنها می آیند، استفاده می کنند که این امر باعث از بین رفتن پرندگان هم شده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، مصرف سموم شیمیایی از جمله آفتکش ها در نیم قرن گذشته افزایش نگران کننده ای داشته است. به طوری که امروزه در کشور کنترل شیمیایی در بیش از ۹۹ درصد محصولات کشاورزی انجام می شود. سموم شیمیایی، علاوه بر تاثیرات نامطلوب فراوان بر سلامت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بخش کشاورزی، اثرات جبران ناپذیری بر موجودات غیرهدف و به طور کلی تنوع زیستی نیز دارند.

آفتکش های شیمیایی به دلیل داشتن زمان پایداری طولانی، بالا بودن حلّالیت در چربی و پایین بودن سرعت تجزیه در بدن موجودات زنده و محیط های آبی، در بافت های ذخیره ای انباشته و وارد زنجیره غذایی و در نتیجه باعث حذف گونه های حساس می شوند که در دراز مدت می تواند بر تنوع زیستی اثرات جبران ناپذیری وارد نمایند.

زنبورخوار نام علمی یک تیره از راسته سبزقباسانان است که شامل سه دسته و ۲۷ گونه مختلف است. بیشتر گونه‌ها در آفریقا و آسیا یافت می شوند، برخی گونه‌ها در اروپای جنوبی، استرالیا و گینه‌نو نیز یافت شده‌اند. همانطور که از اسم آنها مشخص است، منبع تغذیه این گونه از پرندگان انواع زنبور (با عسل یا بی‌عسل) است.

متاسفانه این روزها برخی از زنبورداران با سموم شیمیایی کمر به نابودی این گونه زیبا بسته اند.

“مرجان شاکری” مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفت و گو با ایسنا، به تبیین نقش سموم در کاهش تنوع زیستی پرداخت و گفت: متاسفانه برخی از زنبورداران از سموم برای کشتن زنبورخوارانی که به سمت کندوهای آنها می آیند، استفاده می کنند که این امر باعث از بین رفتن پرندگان هم شده است.

وی ادامه داد: تصاویری به دست ما رسیده که گویای وقوع چنین اتفاقی در سطح استان کرمان است ولی نیروهای حفاظت محیط زیست این موضوع را به طور عینی مشاهده نکردند.

شاکری به تاثیر سموم بر چرخه طبیعت اشاره و اظهار کرد: زنبورخواران علاوه بر زنبور حشرات غیر مفید نیز می خورند لذا دستکاری در طبیعت و با از بین بردن زنبورخوار، ممکن است آفتی که اینها می خورند، زیاد شود یا این سموم پرندگان دیگر را نیز از بین ببرد.

وی خطاب به همه زنبورداران گفت: اگر برای ما اثبات شود که زنبورداری از این سموم استفاده کرده، با آن برخورد جدی می کنیم و بدانید استفاده از سموم برای از بین بردن هر جانداری کاملا ممنوع است و جرم محسوب می شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان در واکنش به فیلم منتشر شده از منطقه رمون از توابع جیرفت با این مضمون که گردشگران این منطقه با ریختن ماده شیمیایی در رودخانه آن باعث مرگ صدها ماهی شده بودند، گفت: اگر مردم عکس یا تصاویری از افرادی که در حین انجام این کار هستند، در اختیار ما قرار دهند، پیگیری و جریمه خواهند شد و به دلیل اینکه باعث مرگ دسته جمعی حیوانات شده اند حتما محکوم به حبس نیز خواهند شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=70447
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.