رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی کرمان اعلام کرد


آغاز سنجش کلاس اولی‌های کرمانی از ابتدای تیرماه| شناسایی ۱۱ مورد اختلال اوتیسم در سال قبل

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان با اشاره به اینکه تعهد داریم حداقل بین ۶۵ تا ۷۰ هزار کلاس اولی و ۳۵ هزار پیش دبستانی را در استان کرمان مورد سنجش قرار بدهیم که برنامه سنجش کلاس اولی ها از اول تیرماه تا پایان شهریورماه انجام می شود و از اواخر شهریورماه تا اواسط آبان ماه سنجش نوآموزان پیش دبستانی را در دستور کار داریم.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، عباس صفوی امروز ۲۲ خردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی یک دستگاه مترقی در تعلیم و تربیت است که خدمات گوناگونی ارائه می دهد.

وی افزود: در سال های اخیر به جای واژه استثنایی، از آموزش و پرورش کودکان با نیاز ویژه استفاده می کنیم و این نیاز ویژه تعریف دارد. مثلا دانش آموزی که مشکل شنوایی داردیا نوزادی که تازه متولد می شود و در غربالگری بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان ناشنوای مطلق تشخیص داده می شود و علی رغم اینکه در سن مدرسه نیست در مدارس ناشنوایی ثبت نام و تحت خدمات حمایتی از جمله کاشت حلزون قرار می گیرد.

صفوی با اشاره به اینکه کرمان جزو استان های پیشرو در درمان ناشنوایی است، تصریح کرد: کودکان دبستانی شاید الزاما در همه درس ها موفق نباشند که این در طبقه بندی آموزش و پرورش استثنایی تحت عنوان دانش آموز دارای مشکل ویژه یادگیری قرار می گیرد و ۲۴ مرکز ویژه در استان داریم که به دانش آموزان عادی خدمات می دهند.

وی بیان کرد: الزاما خدمات آموزش و پرورش استثنایی فقط برای دانش آموزان کم توان ذهنی نیست و طیف وسیعی از جمله طیف اوتیسم، افراد دارای مشکلات جسمی حرکتی از خفیف تا شدید، کم توان ذهنی، افراد دارای مشکلات بینایی، شنوایی و اسکلتی از خدمات ما بهره مند می شوند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان گفت: در برنامه های تحولی ما یکی از بسته های کاری، مشارکت افزایی است و با کمک اصحاب رسانه می توانیم از مشارکت دیگران یاری بگیریم.

وی با اشاره به بسته تحولی “مداخله بهنگام طلایی” تصریح کرد: در این بسته هدف این است بتوانیم به موقع اختلالات را شناسایی و با کم دستگاه های همکار مداخلات به هنگام را در کمترین زمان و با بهترین موقعیت انجام بدهیم.

صفوی افزود: در مورد تنبلی چشم اگر به موقع مداخله صورت گیرد، از پیشرفت بیماری که حتی ممکن است در مواردی منجر به نابینایی شود، جلوگیری می کنیم.

وی با اشاره به اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان و پایه اول ابتدایی بیان کرد: در این برنامه اندام های حرکتی، بهداشت دهان و دندان، دستگاه شنوایی و دستگاه بینایی، توده بدنی، راست قامتی و … اولویت اول سنجش در دانش آموزان پایه اول ابتدایی و بعد نوآموزان پیش دبستانی است.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان گفت: مسائل ذهنی بخش دوم سنجش است از جمله کم توانی های ذهنی و آمادگی فرد برای تحصیل مورد سنجش قرار می گیرد که با شناسایی، در سه گروه تقسیم و به تناسب وضعیتف مداخله و درمان می شوند.

وی با اشاره به اینکه دانش آموز دارای نیاز ویژه باید در مدارس خاص آموزش ببیند، افزود: به دلیل شیوع کرونا نوبت دهی در طرح سنجش از طریق اینترنت انجام می شود و فاصله هر فرد با فرد بعدی ۲۰ دقیقه است تا پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

صفوی تصریح کرد: تعهد داریم حداقل بین ۶۵ تا ۷۰ هزار کلاس اولی و ۳۵ هزار پیش دبستانی را در استان کرمان مورد سنجش قرار بدهیم که برنامه سنجش کلاس اولی ها از اول تیرماه تا پایان شهریورماه انجام می شود و از اواخر شهریورماه تا اواسط آبان ماه سنجش نوآموزان پیش دبستانی را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه سال قبل ۹۹.۶ درصد دانش آموزان و نوآموزان را مورد سنجش قرار دادیم، افزود: امسال تلاش می کنیم ۱۰۰ درصد پوشش بدهیم و دانش آموزان باید مورد سنجش قرار بگیرند تا وارد دبستان شوند.

صفوی با اشاره به فعالیت ۴۳ پایگاه ثابت، پنج پایگاه تخصصی و ۱۱۳ پایگاه سیار در استان کرمان در طرح سنجش تصریح کرد: در سال گذشته ۳۰ هزار و ۱۵۰ مراجعه کننده به پایگاه های سنجش در مرحله اولیه داشتیم که ۴۹۵۳ مورد به پایگاه تخصصی ارجاع داده شد.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان نیز نسبت دانش آموزان استثنایی به عادی یک درصد است، افزود: حدود ۴۰۰۰ دانش آموز تحت پوشش مراکز اختصاصی، حدود ۳۰۰۰ تلفیقی در مدارس عادی داریم و حدود ۱۲ هزار دانش آموز در مراکز مشکلات ویژه یادگیری ما خدمات می گیرند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان گفت: در سال گذشته ۱۱ مورد اوتیسم در طرح سنج شناسایی شد که ۹ مورد نیاز به مدرسه تخصصی داشتند.

وی اظهار کرد: در استان کرمان ۱۲۰ مدرسه استثنایی با ۱۲۶۰ معلم ویژه این مدارس داریم و حدود ۴۰۰۰ دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

صفوی خواستار همکاری سایر دستگاه ها و افرد جامعه در طرح سنجش شد و گفت: دهیاران روستاها نیز می تواند در این زمینه کمک ویژه ای به ما داشته باشند.

وی بیان کرد: شناسایی و ارجاع نوآموزان به برنامه سنجش و فرهنگسازی استفاده از خدمات آموزش و پرورش استثنایی مسئله مهمی است و هدف ما مداخله به هنگام طلایی است.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان در پایان با اشاره به اینکه حداکثر مبلغ دریافتی از والدین در برنامه سنجش، ۵۰ هزار تومان و برای عشایر استان رایگان است، گفت: حداقل پنج درصد کل دانش آموزان در این برنامه رایگان و ۱۰ درصد آنها با پرداخت نیم بهاء سنجش می شوند.

وی افزود: در بحث جهش تحصیلی، تنها مرجع آزمایش هوش دانش آموزان برای تغییر کلاس و مقطع، آموزش و پرورش استثنایی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=72336
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.