گزارشی از یک تجمع \دست‌ها به الماس و جیب‌ها خالی!

به گفته آن‌ها از تقریباً ۶۰۰ کارگری که کارخانه دارد حدود ۵۰۰ نفر که در سوله مشغول به کارند در سال ۹۵ حقوقی دریافت نکرده‌اند.

این تجمع نهایتا به امضای یک نامه توسط آن‌ها و تحویل آن به فرمانداری ختم شد.

حتی برده‌دارها هم حواسشان هست

یکی از کارگران ارشد کارخانه در مصاحبه با «کرمان نو» گفت وضعیت فاجعه باری اتفاق می‌افتد، از طرفی به بانک‌ها مقروضیم و بانک‌ها به ضامن‌ها فشار آوردند و از طرفی مسئولین کارخانه می‌گویند تسویه حساب کنید و بروید.

او گفت من در خانه خودم دیگر نمی‌توانم زندگی کنم، پول پوشک ندارم و کهنه به بچه‌ام می‌بندم، آیا این حق است که در نظام جمهوری اسلامی این به سرِ ما بیاید و هیچ کس هم پاسخگو نباشد؟ وی ادامه می‌دهد: «اگر در کشور بیگانه‌ای کار می‌کردیم اینطور اتفاقی نمی‌افتاد؛ حتی برده دارها هم حواسشان هست که برده‌هایشان از گرسنگی نمی‌رند تا برایشان کار کنند.»

وی با اشاره به این‌که اکثر کارگران حدود ۱۱،۱۰ سال سابقه کار در این کارخانه دارند اظهار کرد «ما ۱۰ سال عمر و جوانیمان را گذاشتیم روی این کارخانه.» و افزود مشکل ما پاسخگو نبودن مسئولین است و از کسی جواب درستی نگرفته‌ایم. به گفته او نمایندگان مجلس قبل از انتخابات همه به این کارخانه رفته‌اند اما اکنون هیچ کس به این کارخانه بزرگ در شهرستانی کوچک توجه نمی‌کند.

این کارگر در ادامه گفت تولید کارخانه نصف قبل است و سه خط از شش خط تولید فعال است.

تجمع کارگران مقابل فرمانداری رفسنجان
تجمع کارگران مقابل فرمانداری رفسنجان (عکس از شهروند خبرنگار – متاسفانه به خبرنگار «کرمان نو» اجازه عکاسی داده نشد)

تعطیلی ۳۰ کارخانه در کشور

سید مصطفی ترابی مدیرعامل کارخانه کاشی الماس کویر ۲۷ تیرماه در گفت و گو با «کرمان نو» ضمن تایید ادعای کارگران مبنی بر عدم دریافت حقوق گفت حقوق فروردین را امروز یا فردا واریز خواهیم کرد.

ترابی در مورد آمار ارائه شده توسط کارگران در خصوص وضعیت فروش و انبارها گفت: «کسانی که این صحبت‌ها را می‌کنند باید هم سیاست ، اقتصاد ، تحریم ، رکود و جنگ‌های منطقه‌ای را بشناسند.» وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که کارگران اطلاع ندارند و بر اساس احتمالات صحبت کردند و این اشتباه و غیر منطقی است.

مدیرعامل الماس کویر در خصوص اوضاع شرکت گفت در حال حاضر تولید کارخانه یک سوم شده است.

ترابی؛ مدیرعامل کارخانه کاشی الماس کویر رفسنجان
ترابی؛ مدیرعامل کارخانه کاشی الماس کویر رفسنجان

ترابی به کشوری بودن گستره رکود اشاره کرد و افزود: «حتی در شش ماه اخیر ۳۰ کارخانه از جمله کارخانه ارج و کارخانه‌های کاشی ایرانا، طوس، نیلو، زمرد، اصفهان و کویر در کشور تعطیل شده‌اند.» وی اوضاع کارخانه‌های دولتی را به دلیل استفاده از رانت بهتر دانست و اشاره کرد:« ۱۰۰ درصد سهام کارخانه الماس کویر خصوصی است. اواخر فروردین ماه بود که جلال‌پور رییس اتاق بازرگانی ایران در مورد بی کاری، رکود و حمایت از بخش خصوصی هشدار داده بود.

یکی دیگر از گلایه‌های کارگران این بود که قبلاً به ویژه در ماه مبارک رمضان مزایایی از جمله برنج و روغن به آن‌ها داده می‌شده که مدتی است به کلی قطع شده؛ مدیرعامل این مجموعه در این باره گفت: «بحث ماه مبارک رمضان نیست، قراری نیست بدهیم چون که جزو تعهدات قانون کار نیست.» وی افزود: «شاید ظرف یک ماه آینده از این حمایت‌ها داشته باشیم.»

ترابی در آخر تاکید کرد که نظر رهبری بر اقتصاد مقاومتی است و همه باید مقاومت کنند.

آخرین پیگیری‌های خبرنگار «کرمان‌نو» نشان از این دارد که حقوق یکماه کارگران در روز سه‌شنبه ۲۹ تیر و دو روز پس از مصاحبه با مدیرعامل به حساب کارگران واریز شد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=741
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.