خبری از خانه نیست| انتظار ۱۱ ساله مددجویان بهزیستی کرمان ادامه دارد

۱۹۲ مددجوی بهزیستی کرمان ۱۱ سال در انتظار خانه‌دار شدن هستند؛ در حالی رییس دبیرخانه ستاد مسکن سازمان بهزیستی کشور از آغاز این پروژه تا ۲ ماه آینده خبر داده بود که معاون اداره راه و شهرسازی استان می‌گوید: راه شهرسازی برای هر واحد ۳۰ میلیون می‌تواند کمک کند و عددی نیست که با آن پروژه جمع شود؛ این موضوع در اختیار استان نیست و سازمان ملی زمین و مسکن باید تصیمیم بگیرد که این هزینه را می‌دهد یا نه.

نمی‌دانم این چندمین گزارشی است که در مورد پروژه مسکن بیلوکاراه بهزیستی کرمان کار‌ می‌شود. هر چه باشد ۱۱ سال انتظار برای خانه‌دار شدن زمان کمی نیست. انتظاری که ۱۹۲ مددجوی بهزیستی را تا مرز ناامیدی پیش برده است. خانواده‌های ۲ و سه فرزند معلولی که  قرار بود ۲ ساله خانه دار شوند.

در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ خیلی از آن‌ها تمام دارایی خود را پول کردند تا سرپناهی مطمعن و سقفی برای زندگی داشته باشند.  پرداختی‌ها متفاوت است و تا ۲۵ و۳۰ میلیون هم در بین ‌آن‌ها دیده می‌شود. پولی که در آن زمان ارزش زیادی داشت.

شروع این پروژه سه جانبه بود. بین اداره راه و شهرسازی، بانک مسکن و پیمانکار. بهزیستی نیز به عنوان نهاد حمایتی از افراد دارای معلولیت کمکی‌هایی را قبول کرد. 

در ادامه اما عواملی چون عدم پیگیری و نظارت بهزیستی و راه‌ و شهرسازی، بی‌کفایتی پیمانکار و عدم واریزی تعدادی از اعضا؛ پروژه را هر روز به عقب انداخت.

در مقطعی قرار شد پروژه از سه جانبه به تعاونی تبدیل شود؛ اما با توجه به اینکه اعضا توانایی مالی لازم را نداشتند این مسیر هم با شکست مواجه شد و باز هم زمان بود که می‌گذشت.

مددجویان بهزیستی در انتظار سقفی برای زندگی

حالا چه کسی باور می‌کند افرادی دارای معلولیت  ۱۱ سال بین چند دستگاه دولتی پاس کاری شوند و آخر سر هم چیزی دستشان را نگیرد. روزها می‌گذرد، کلاف سردرگم پروٰژه بیلوکاراه هر روز پیچیده تر می‌شود و انگار قرار نیست یک بار برای همیشه حل شود.

خروجی جلسه در سازمان ملی زمین و مسکن چه بود؟

کار از استان فراتر رفته. به تازگی جلسه‌ای با حضور مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، مسئولان بهزیستی و راه و شهرسازی در تهران برای تعیین تکلیف پروژه برگزار شده است. 

«علی ربوبی» رئیس دبیرخانه ستاد مسکن سازمان بهزیستی کشور در گفت و گویی با گلایه از بدعهدی اداره کل راه و شهرسازی در خصوص خروجی این جلسه گفته: «اولین تصمیم منتفی شدن تبدیل پروژه به تعاونی بود، قرار شد پروژه در قالب همان پروژه تفاهم‌نامه سه‌ جانبه و نظارت مستقیم اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان ادامه پیدا کند.»

«تصمیم بر این شد که با کمک سازمان بهزیستی کشور و وزارت راه و شهرسازی بخش قابل توجهی از آن منابعی که مورد نیاز است را در قالب افزایش تسهیلات بانکی، بلاعوض‌هایی که سازمان بهزیستی پرداخت می‌کند و مبالغی که در همه پروژه‌های مسکن مهر، وزارت راه و شهرسازی پرداخت می‌کند تامین شود.» این را ربوبی گفته و از تصمیم برای تکمیل واحدهایی که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند خبر داده است.

رئیس دبیرخانه ستاد مسکن سازمان بهزیستی کشور گفته: «وزارت راه و شهرسازی علاوه بر کمک‌هایی که برای تأمین آورده این مددجویان انجام می‌دهد قرار شد که مبلغ پنج میلیارد تومان هم برای محوطه‌سازی پروژه در نظر بگیرد.»

در نهایت آن طور که ربوبی می‌گوید قرار است «قیمت‌گذاری قطعی پروژه در شورای مسکن استان تصویب» و «عملیات اجرایی پروژه ظرف یکی دو ماه دیگر شروع شود.»

قراری بر پرداخت پنج میلیارد تومان نبود!

اختلاف اما از همین جا آغاز می‌شود. زابلی زاده معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در گفت و گو با «کرمان‌نو» می‌گوید: «در جلسه تهران صحبتی مبنی بر این که ما پنج میلیارد برای محوطه سازی بدهیم نشده است.»

او در خصوص صحبت ربوبی مبنی بر لغو تعاونی توضیح می‌دهد:‌ «بر اساس آخرین مصوبه شورای مسکن استان پروژه تعاونی است و هنوز لغو نشده؛ با وضعیت فعلی تعاونی منتفی است اما هنوز مصوبه شورای مسکن استان را ندارد.»

از صحبت‌های معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان اما به نظر نمی‌رسد پروژه طبق گفته رئیس دبیرخانه ستاد مسکن سازمان بهزیستی دو ماه دیگر آغاز شود.

هر واحد ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون هزینه دارد| تصمیم گیری در اختیار استان نیست

زابلی می‌گوید: در جلسه تهران بهزیستی متعهد شده به اعضای هر خانواده تک معلول و دو معلول جداگانه  مبالغی را تخصیص بدهد.

او ادامه داد: پیمانکار قیمت پیشنهادی داده بود که ما آن را بررسی کردیم و نتیجه را به سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کردیم؛ سازمان ملی قیمت را تایید کرده و باید جمع بندی نهایی را انجام دهد.

معاون اداره راه و شهرسازی استان کرمان می‌گوید: «بین پولی که بهزیستی قرار است پرداخت کند و پولی که پیمانکار درخواست کرده، ماوالتفاوت بسیار زیادی است که سازمان ملی باید تصمیم بگیرد به چه شکل تامین شود.»

به گفته زابلی جدا از سهم بهزیستی هر واحد به طور متوسط بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد.

او در خصوص سهم آورده اداره کل راه و شهرسازی استان نیز گفت: راه شهرسازی نهایتا برای هر واحد  ۳۰ میلیون می‌تواند کمک کند و عدد قابل توجهی نیست که با آن پروژه جمع شود.

نتیجه نهایی اما همچنان نامشخص است. معاون اداره راه و شهرسازی استان کرمان می‌گوید: «تصمیم گیری دیگر در اختیار استان نیست؛ در تهران باید تصمیم گیری شود که آیا سازمان ملی مسکن این هزینه را می‌دهند یا نه.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=75310
10 نظرات
  1. محمدرضا می گوید

    با سلام خدمت همه زحمتکشان و تشکر از خبرگزاری کرمان نو، این قصه سر دراز دارد در زمانی که میشد مسکن ها را با این قیمت جمع کرد و مسکن شهرسازی و پیمانکار و بانک مسکن به تعهدخودشان عمل نکردند سهم آورده که پرداخت کردیم اون زمان پول خونه برای افراد عادی بود

  2. حح می گوید

    سلام.
    من خودم یکی از اعصا پروژه هستم ده سال پول دادیم. خونه رو بهمون ندادن. و الان که قرار پروژه جون بگیره. چرا بعضی ها ساز مخالفت میزنن.

  3. خلیل ساسان می گوید

    سلام توروخدا پیگیری کنید چن ساله که ما منتظریم

  4. پیمان مظاهری می گوید

    سلام جناب زابلی زاده این هم کوتایی برای چی هست الان شما گفتین هرواحد بین 200تا300میلیون تمام شده هست فرق بین 200تا300میلیون خیلی هست لطفا دقیقا بفرماید چقدر میشه و کمکهایی میشه بفرماید چقدر هست اینا هم که وارد پروژه بشه مشکل حل میشه وطرح تعاونی همه دوستان مخالف بودن و مخالفت اعلام کردن وتعاونی وجود نداره شما چرا مسربرتعاونی هستین این هم کوتایی باعث شده کلی ضربه به مابزنین و سازمان ملی زمین هم اعلام کرد طرح به حالت سه جانب در امده دیگه بحثی نیست چرا همچی رو برمیگردانید به عقب خواهشن رو به جلو حرکت کنین اینقدر چوب بعین چرخ این پروژه نزارین خدا خوش نمیاد خودتون بزارین جای ما ببینین زندگی کردن توی با این اوضا این اجاره ها چقدر سخت

  5. حسین عسکری می گوید

    سلام عرض ادب
    من یکی از اعضای خانواده بهزیستی هستم .
    دیگر چقدر باید صبر کنیم
    تمام درآمد میدیم بابت کرایه خانه پول رهن
    هیچی از درامدمان پسنداز نمیشود
    تا کی به امید خانه دار شدن باید صبر کنیم
    یازده سال کم است؟
    تمنا میکنم خواهشن تا قبل از اینکه ما بمیریم بفکر ما باشید

  6. علی عبدالعلی زاده می گوید

    باعرض سلام خدمت اقای زابلی زاده
    من علی عبدالعلی زاده هردومعلول و از خانواده ای با ۳ معلول هستم بعداز ۱۱سال بلا تکلیفی هنوز معلوم نیست کی باید سقفی بالای سر داشته باشیم تا ازاین بدبختی نجات پیدا کنیم
    بهزیستی به ما گفته چند معلولی نباید پولی به حساب بریزیم ولی با هزار بدبختی ۱۵ میلیون به حساب ریختم لطفا تو ضیح دهید شفاف ما باید چکارکنیم فرق بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون خیلی زیاده به ما حتی ۱۰ میلیون هم با بیکاری و ناتوانی نمی توانیم بپردازیم

  7. صادقی می گوید

    باسلام صادقی هستم عضو پروژه الان 11ساله این پروژه روی هواست از مسولین خواهش دارم پیگیر این پروژه ای که واضح است که در این پروژه اختلاس هایی شده پول معلولین رو خوردن الانم می‌خوان با تشکیل تعاونی پروژه رو از طرح سه جانبه در بیاورند که تمام ضررشو ما می‌بینیم از شما خواهش میکنم صدای مارو به گوش مسولین برسانید.

  8. انیسه احمدی می گوید

    سلام عرض ادب خدمت جناب آقای زابلی زاده…

    بنده یک زن سرپرست خوانوار هستم با دو فرزند محصل …من یکی از اعضای گروه پروژه بیلوکارا هستم ازتون خواهش میکنم کمی هم مارو درک کنید به خدا زندگی عادی تو این روزا سخت شده ما با سختی داریم زندگی رو میگذرونیم به ولله نداریم ۲۰۰یا۳۰۰تومان پول پرداخت کنیم همه امید ما به همین طرح سه جانبه هست خواهش میکنم انقدر مخالفت نکنید بگذارید این پروژه شروع به کار بشه و خدا ازتون راضی بشه هر کاری ازتون بر میاد برای این پروژه انجام بدین بازم ازتون خواهش میکنم به خاطر خدا و این ماه محرم نگذارید پروژه عقب بیفته به ما رحم کنید ما تنها امیدمون همین پروژه هست که بلکه صاحب خانه شویم اول با کمک خدا بعد با مساعدت شما.

  9. Sma می گوید

    باسلام
    بنده هم یکی از اعضا پروژه هستم
    یازده ساله مارو سرگردون ساز خودتون کردین هنوزم ادامه داره اگه یک روز فقط یک روز جا ما زندگی میکردن‌مطعنا افسردگی یا خودکشی میکردین بعد ابن همه ضرر این همه بدبختی کشیدن چرا هی امروز فردا میکنید شروع بساخت کنید والا من بکی دیگه خسته شدم
    افای زابلی زاده یکم بیشتر‌به فکر قشر ضعیف باشید ما کاری نداریم اشتباه اا الان از کی بوده خونه هانون رو میخواییم دیگه تحمل این همه بدبختی کشیدن نداریم
    در نهایت همه ما باید این دنیارو تکر کنیم اگه مسلمان باشید که برای خودت خدا بیامرزی میخرید نه اینه لعنت
    از خبر گذاری کرمان نو همه افرادی که در این کار خیر شریک بودن کمال تشکر رو دارم

  10. سمانه مرادی می گوید

    سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای زابلی زاده من یکی از اعضای پروژه بیل وکارا هستم در شرایط سخت و دشواری
    زندگی میکنیم کرايه منزل ومخارژ سر سام آور این روزها
    کمره خیلی از ماهارو خورد کرد شما فرمودین برآورد هزینه هر واحد آپارتمان ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون براورد شد است ۲۰۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون ۱۰۰ میلیون تفاوت داره اگر امکانش هست دقیق بفرمایید ۲۰۰ میلیون یا ۳۰۰ میلیون هست اگر پول همه ارگان ها کامل هست چرا شروع به ساخت نمیکنین چون واقعآ در شرایط سخت هستیم و این که بهزیستی گفتن اعضا، پول پرداخت نکردن در صورتی که هر بار ما مراجعه کردیم خانم بلوچ فرمودن همون مبلغی که پرداخت کردین باشه خودمون بهتون خبر میدیم اگر نیاز باشه واریز کنید در پایان آجزانه درخواست میکنیم که هرچه زودتر پروژه شروع به ساخت کند با سپاس از شما.
    سمانه مرادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.