به همت انجمن ادبی دل عالم و همکاری انجمن ترانه کرمان:


«همایش شهریاران شهر سخن» در کرمان برگزار شد| شعر مهمترین شاخصه ارزیابی فرهنگ و هنر یک ملت است

به همت انجمن ادبی دل عالم و همکاری انجمن ترانه کرمان «همایش شهریاران شهر سخن» به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار با حضور تعدادی از شاعران دیار کریمان بهارستان هنرمندان کرمان (فوادیه) برگزار شد.

به گزارش کرمان نو، در ابتدای این همایش که به نام یادمان شاعران و ادیبان فقید کرمان مزین شده بود، قبور شاعران و هنرمندان کرمانی از جمله فؤاد کرمانی سید محمود توحیدی حمید مظهری جلیل مظهری سعید نیاز کرمانی و… توسط شاعران و مسوولین فرهنگی غبار روبی و گلباران شد.

در این همایش سید علی منصوریان مدیر عامل انجمن ادبی دل عالم با اشاره به اینکه برگزاری اینگونه همایش‌ها باعث آشتی مردم با شعر می‌شود افزود: در طول سال و به بهانه‌های مختلف انجمن دل عالم با همراهی انجمن ترانه کرمان و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش‌های مختلفی را به مناسبتهای گوناگون برگزار می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به همایش شعر نماز (نجوا) همایش دفاع مقدس، همایش نیستان سرخ و…. اشاره نمود.

سیدداوودملکلی رئیس هیات مدیره انجمن ادبی دل عالم نیزضمن خیر مقدم به حاضران در این همایش گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی یکی از دغدغه‌های سال‌های متمادی انجمن است و خوشحالم که می‌بینم شاعران دیار کریمان با این ذوق و علاقمندی اینچنین گرد هم جمع شده و به شعرخوانی می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد به زودی با حضور شاعران برجسته کرمان و کشور همایش‌هایی را تحت عناوین و موضوعات متعدد در کرمان برگزار خواهیم کرد.

محمدرضاعلیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان نیز در این همایش با ابراز خرسندی از حضور شاعران جوان و پیشکسوت در این مراسم گفت: شعر شکیل‌ترین و زیباترین نماد روح آدمی در تمایل به جاودانگی است.

وی افزود: چه نام‌ها و نامه‌هایی که بر بستر شعر مرزهای زمان و مکان را در نوردیده‌اند و  و به ماندگاری رسیده‌اند.

علیزاده اضافه کرد: در واقع شعر یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی فرهنگ و هنر هر ملت و آیینه تمام نمای مجد و عظمت سرزمین مولد و خاستگاه خود است که بر بال اندیشه و احساس سرایندگانش پروازی با شکوه و جاودانه از نسلی به نسلی و از دیاری به دیاری و یا به عبارت بهتر از قلب و قبیله‌ای به قلب و قبیله‌ای دیگر دارد.

علیزاده تصریح کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همواره در تلاش برای برگزاری اینگونه همایش‌ها و گردهمایی‌های شاعران استان و بیان نقطه نظرات ارزشمند ایشان در راستای اعتلای شعر و ادب استان است.

در ادامه‌ی این همایش استاد احمد اسداللهی (شعله کرمانی) با بیان خاطراتی از وضعیت نابسامان بهارستان هنرمندان در سالهای گذشته گفت: من، استاد توحیدی (ارفع) و استاد مظهری (اشک) مدت‌ها تلاش کردیم تا بتوانیم این مکان را به مقبره الشعرا و سپس بهارستان هنرمندان تبدیل و ثبت نماییم. وی افزود: سالهاست که پیشنهاد داده‌ام همانگونه که شهرهایی چون تبریز و اصفهان و شیراز و… دارای چنین مکانهایی برای ارج نهادن به فرهنگ و هنر نخبگان و هنرمندانشان هستند این مکان نیز به نام ((فوادیه)) نامگذاری و همانند حافظیه شیراز مامن هنر دوستان و شعر شناسان و گردشگران فرهنگی گردد.

اسدالهی افزود: سالهاست که فریاد می‌زنم مرحوم فؤاد کرمانی از شاعران اهل بیت عصمت و طهارت بوده و شعرهای وی در منابر و تکایا به صورت نوحه و روضه خوانده می‌شود و صحبت‌های دیگر در مورد ایشان تهمت و دروغ است.

وی پس از تأیید حضار برای نامگذاری بهارستان هنرمندان به نام ((فوادیه)) از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مسئولین شهری خ است تا مقدمات قانونی این نامگذاری را پیگیری کنند.

در ادامه شاعرانی چون استاد محمدصادق فردوسی، استاد منوچهرافضلی؛ استاد عباس دبستانی، دکتر حامدحسینخانی و دکتر فاطمه لشکری، دکتر مهدی منتظری، عباس مولایی، همتعلی زرین کلاه، فهیمه مجیدی، سیدمحمدرضا طباطبایی، معصومه سعید، مهدی گنجی، عبدالرحیم عبدالکریمی، محمدرضا عربنژاد، حسین سبزه صادقی، و… به شعر خوانی پرداختند.

در پایان این همایش نیز با اهدای لوح و هدایای فرهنگی توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از شاعران مدعو تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

3d5925ca 5d0e 4329 bc90 cdad02cdd54d

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=77166
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.