مدیر اداره کار راور: کسر حقوق برای ایاب و ذهاب خلاف قانون است


اعتراض کارگران معدن سرب و روی گوجهر| افزایش ۳۰ درصدی حقوق برای همه معادن نبود

غفاری مدیر کار شهرستان راور در پی اعتصاب کارگران معدن سرب و روی گوجهر با بیان این که افزایش ۳۰ درصدی حقوق برای همه معادن نیست، وعده داد طرح طبقه‌بندی مشاغل این معدن به زودی اجرا شود.

هفته اول مهرماه همزمان با اعتصاب کارگران معادن خصوصی زغال‌سنگ در دوراهی دشتخاک، کارگران معدن سرب و روی گوجهر راور نیز دست به تجمع اعتراضی زدند.

اکثر خواسته‌های کارگری هر دو معدن یکی بود. مواردی از جمله اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، افزایش حقوق و دستمزد و تبدیل قرارداد موقت به دایم. این کارگران اما با این وعده که هر تصمیمی برای معادن خصوصی زغال‌سنگ گرفته شد به آن‌ها هم داده می‌شود، به اعتراض خود پایان دادند.

اعتراض کارگران معادن خصوصی با وعده افزایش ۳۰ درصدی حقوق و مزایا از طرف مدیرکل کار استان به پایان رسید و کارگران معدن سرب و روی گوجهر نیز در انتظار این افزایش بودند.

این کارگران اما بعد از پایان مهرماه و واریز حقوق این ماه با موضوعی عجیب مواجه شدند. نه تنها چیزی به حقوق آن‌ها اضافه نشده بود، بلکه به دلیل ۲ روز اعتصاب مبلغی هم از حقوق آن‌ها کاسته شد. پیگیری کارگران در خصوص این کاهش نیز پاسخ «تنبیه» را از طرف معدن به دنبال داشت.

بعد از این اتفاقات کارگران در روزهای گذشته بار دیگر اعتصاب کردند و خواهان رسیدگی به خواسته‌های خود شدند.

در پی این اعتراضات کمیسیون کارگری شهرستان راور سه شنبه چهارم آبان در فرمانداری این شهرستان برگزار و تصمیماتی در خصوص کارگران گرفته شد.

اما ماجرای ۳۰ درصد افزایش حقوق کارگران معادن چه بود؟

«رضا اسماعیلی» مدیرکل کار کرمان به «کرمان‌نو» می‌گوید: این ۳۰ درصد مصوبه شورای عالی کار نیست؛ و بر اساس توافق کارگر و کارفرمای معادن خصوصی شرکت زغال‌سنگ بود.

او ادامه داد: برای گوجهر به دنبال نهایی کردن طرح طبقه بندی مشاغل هستیم؛ اگر انجام شود افزایش حقوق دارند و مابه التفاوت آن نیز پرداخت می‌شود.

اسماعیلی توضیح داد: به کارگران قول داده شده که هر تصمیمی برای زغا‌‌ل‌سنگ گرفته شد برای آن ها نیز اجرا می‌شود که این موضوع باعث سوءتفاهم شده است.

مدیر کار راور: اقدامات اجرای طرح طبقه‌بندی انجام شد

«امید غفاری» مدیر اداره کار شهرستان راور نیز می‌گوید: برداشت کارگران از افزایش ۳۰ درصدی حقوق و مزایا که از طرف مدیرکل کار استان اعلام شد، اشتباه بود.

او ادامه داد: کارگران این تصور را داشتند که ۳۰ درصد در حال حاضر به حقوق آن‌ها اضافه شود و آخر سال نیز مجدد اضافه حقوق داشته باشند.

غفاری در مورد اجرای طرح طبقه بندی معدن گوجهر گفت: با صحبت‌هایی که در کمیسیون کارگری صورت گرفت اقدامات اولیه انجام شد، با شرکتی مشهدی قرارداد بسته شده و طرح به زودی انجام می‌شود.

او تاکید کرد: کارگران نگران نباشند، از اول شهریور که از کارفرما خواسته شده طرح طبقه بندی را اجرا کند، هر چه مابه التفاوت حقوق و مزایا در زمان اجرای طرح وجود داشته باشد، به کارگر داده می‌شود.

مدیر اداره کار شهرستان راور در مورد کسر ۳۰۰ هزار تومان از کارگران برای رفت و آمد آن‌ها گفت: کارفرما این موضوع را نه رد کرد نه تایید، اما در کمیسیون کارگری مصوبه شد بر اساس ماده ۱۵۲ قانون کار ایاب و ذهاب کارگران به صورت رایگان انجام شود.

او عنوان کرد: قرار شد مبلغی هم که به دلیل اعتصاب از حقوق کارگران کم شده بود به کارگران داده شده و کارگران توافق کردند به سر کار برگردند.

معدن سرب و روی گوجهر از جمله معادنی است که طرح طبقه بندی مشاغل در آن اجرا نشده و کارگران این معدن با حقوق‌های پایین و قراردادهای ۸۹ روزه کار می‌کنند. این کارگران مانند تمام کارگران معادن استان خواستار اجرای ضریب مشاغل ۲ سخت و زیان آور هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78943
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.