مدیر شیلات کرمان:


سهم 10 درصدی شهرستان های شرقی کرمان از اشتغال حوزه آبزی پروری

کرمان نو-مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در حوزه آبزی پروری از ۸۷۰ اشتغال در سطح استان کرمان حدود ۱۰ درصد سهم شهرستان های شرقی استان کرمان است

رها ابوالقاسمی روز دوشنبه در نشست راهکارهای توسعه آبزی پروری در شهرستان های شرقی کرمان اظهارداشت:این استان با توجه به وضعیت آبی که دارد حدود سه هزار تن تولید ماهی با  ۸۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم دارد و بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ واحد پرورش آبزیان خرد و کلان در کرمان وجود دارد.

او افزود: از سه هزار تن تولیدات پرورش آبزیان حدود ۱۰ درصد سهم شهرستان های شرقی استان کرمان است و از باب تعداد هم شهرستان های شرقی۱۰ درصد سهم دارند که اغلب تولیدات این منطقه ماهیان سردابی مانند قزل الا ،کپور وغیره است

مدیر شیلات استان کرمان اظهارداشت:این استان در زمینه رتبه بندی تولید آبزیان به دلیل کمبود آب در سطح کشور رتبه خوبی ندارد اما اتفاقات خوبی در بحث آب های شور افتاده و تنها مزرعه پرورش آبزی کشور در رفسنجان دایر است.

ابوالقاسمی ادامه داد: استان کرمان در رمینه تولید و پرورش ماهیان خاویاری شاخص های زیادی دارد همچنین شرق استان کرمان پتانسیل های خوبی از جمله قنوات ،چاه های کشاورزی ، دریاچه و فاز خروجی سد نسا را دارد

او عنوان کرد: متاسفانه در اغلب این منابع و قنوات منطقه مشکل خرده مالکی و اجتماعی وجود دارد و انسجامی بین کشاورزان برای بهره برداری از این قنوات نیست .

ابوالقاسمی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه تولیدحدود ۶۰۰ تن بوده که طبق آمار سال ۹۹ در شرق استان کرمان به صورت کلی ۲۵۰ تن تولید شده که به تفکیک شهرستان ها در بم ۴۵ درصد، فهرج ۷۴ درصد، ریگان ۴۶ درصد و در نرماشیر  کمتر از یک درصد تحقق اهداف را داشته ایم.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان توضیح داد: تولید نهایی در پایان سال جاری مشخص می شود اما تاکنون ۱۵۵ هزار قطعه رهاسازی بچه ماهی در شرق استان کرمان داشته ایم که اگر این مقدار افزایش نداشته باشد حدود ۲۲۰ تن پیش بینی تولید خواهیم داشت در صورتی که برنامه هدف ما ۷۰۰ تن است باید ببینیم این اختلاف را چگونه می توان حل کرد.

او تصریح کرد:در بحث آبزی پروری اگر از ۱۰ درصد منابعی که در شرق استان کرمان با تمام خشکسالی هایی که وجود دارد استفاده شود حدود ۴ هزارتن تولید در شهرستان های شرقی و بیش از ۲۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم خواهیم داشت.

استفاده از آبریز سدنسا در حوزه آبزی پروری 

او اضافه کرد: در زمینه آبزی پروری اولین موضوع استفاده از حوزه آبریز سد نسا بم بوده که مطالعاتی حدود ۱۵ سال قبل صورت گرفته و مشخص شده بین دریاچه و بند انحرافی می توان بحث ابزی پروری را راه انداخت اما امروزه به دلیل اینکه اهداف شرب در این دریاچه در نظر گرفته شده عملا هیچ فعالیت آبزی نمی توان انجام داد.

به گفته او بعد از بند انحرافی به سمت باغ های کشاورزی در کانالی که ۵ مترمکعب در ثانیه میانگین دبی آن است می توان بحث آبزی پروری را داشته باشیم اما در این کانال سازمان آب در شرایط فعلی به دلیل مدیریت بخش کشاورزی ۱۵ روز آب را قطع می کند که شاید شرایط در سال های بعد نیز بدتر شود .

ابوالقاسمی گفت:مقرر گردید پایلوتی با ۲ هزارمتر مربع مساحت و با ظرفیت ۱۰ تن در منطقه احداث شود و درکنار آن نیز استخری با ذخیره ۶۰۰ متر مکعب برای تامین آب برای زمانی که آب قطع است در کنار این پایلوت ایجاد شود.

او می گوید مالک آب در این طرح سازمان آب و اگر مالک زمین هم اراضی دولتی باشد مشکلی وجود ندارد و پایلوت آماده کار است البته احتمال دارد جواب کار  مثبت یا منفی باشد.

مدیر شیلات استان کرمان افزود:برای اجرای پایلوت نیاز به سرمایه گذار با اولویت افراد بومی داریم که مکانی مشخص شده و به صورت مدل مشارکتی یعنی بخشی توسط دولت و بخش دیگر توسط سرمایه گذار تامین اعتبار شود.

به گفته او در صورتی که سرمایه گذار بومی وجود ندارد شرکت های بخش خصوصی که در استان فعال هستند اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری با ظرفیت ۱۰ تن کرده اند.

او می گوید برای تامین اعتبار این پایلوت حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است که فرمانداری بم تنها شهرستانی بوده اعلام امادگی کرده است.

ابوالقاسمی اظهارداشت: در صورت مثبت بودن نتیجه به همین تعداد طرح ها در طول کانال راه اندازی خواهد شد که می توان در این امر از ظرفیت شرکت شهرک های کشاورزی نیز استفاده کرد.

او می گوید شرکت شهرک های کشاورزی زیرساخت ها را فراهم کرده سپس طرح ها را به افراد واجد شرایط واگذار می‌کند.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان توضیح داد: مدل بعدی پیشنهادی ما پروژه الگویی تدریجی استخرهای ذخیره آب کشاورزی است که از هر ۱۰۰ استخر آماده ۵۰ عدد به صورت الگویی مشخص می شود.

او خاطرنشان کرد:در این استخرها ۲۵۰ هزار قطعه بچه ماهی با اعتباری حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به صورت مشارکتی در نظر گرفته شده است .

ابوالقاسمی در توضیح مدل پیشنهادی سوم بیان کرد: از آنجا که بیشتر برداشت آب از چاه های کشاورزی منطقه است می توان در کنار هر چاه یک مدل آبزی پروری خوداشتغالی با تجهیزات برگشت آب ایجاد کرد.

او ادامه داد: در مدل سوم حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای ۴ تن ماهی اعتبار نیاز است که پیشنهاد ۴۰ مزرعه پایلوت در چهار شهرستان شده است.

صدور مجوز پرورش تیلاپیلا در کرمان

او تاکید کرد: بحث بعدی صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیلا در استان کرمان است که متاسفانه در از سوی سازمان محیط زیست این مجوز صادر نشده است که اگر این اتفاق رخ دهد انقلاب خوبی در بحث آبزی پروری راه خواهد افتاد.

به گفته او استان کرمان به دلیل اینکه اکوسیستم ندارد و از استخرهای آب کشاورزی استفاده می شود ممانعتی برای صدور مجوز نیست.

او اظهارداشت: مشخص شدن سرمایه گذار مهم است اینکه کشاورزان ما به دلیل نداشتن تجربه از قبول این مدل ها می ترسند همچنین مشکلات اجتماعی و خرده بودن مالکین که در قنوات وجود دارد با یکدیگر تعارض دارند .

ابوالقاسمی افزود: با وجود خرما در منطقه شرق استان کرمان آبزی پروری مظلوم واقع شده است و اعتقاد داریم می توان در کنار بخش کشاورزی آبزی پروری هم رشد کند

مدیر شیلات استان کرمان در پایان به تقویت تعاونی ها ،تشکل هاو  خصوصی سازی و استفاده از ظرفیت بنگاه های اقتصادی، صنایع خودروسازی و ایجاد بازارهای محلی و احداث کارخانه های مرتبط با فراوری و بسته بندی همچنین همکاری بانک ها در تامین تسهیلات کم بهره برای رشد حوزه آبزی پروری اشاره کرد.

ابولقاسمی می گوید کشاورزان می توانند در کنار کار کشاورزی خود به کار آبزی پروری نیز به عنوان یک حرفه پردرآمد بپردازند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=80335
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.