اما و اگرها درباره مزایای برگزاری سومین جشنواره ملی مرکبات جیرفت


امید مرکبات به برنامه‌های مسئولان

سومین جشنواره ملی مرکبات جیرفت به میزبانی شرکت کشت و صنعت این شهرستان برگزار شد. این جشنواره برای سومین سال پیاپی و با هدف معرفی و توسعه صادرات محصولات منطقه، در سطح ملی و بین المللی در شهرستان جیرفت برپا شد.

سمیه خدیشی| سومین جشنواره ملی مرکبات جیرفت به میزبانی شرکت کشت و صنعت این شهرستان برگزار شد. این جشنواره برای سومین سال پیاپی و با هدف معرفی و توسعه صادرات محصولات منطقه، در سطح ملی و بین المللی در شهرستان جیرفت برپا شد.

از برندسازی و بازرگانی غافل شدیم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان جشنواره‌ها را راهی موثر برای شناساندن محصولات به بازار هدف خواند و گفت: با توجه به اینکه محصولات خوبی تولید می‌کنیم، اما از لحاظ برند سازی و بازرگانی غافل شدیم و نتوانستیم محصولات خود را به خوبی به بازار شناسایی کنیم.
سعید برخوری که برگزاری جشنواره را با همراهی و کمک بخش خصوصی و با هدف معرفی جایگاه محصولات منطقه به بازارهای هدف نام برد و افزود: محصولاتی که تولید می کنیم بسیار با کیفیت است و یکی از محصولات مرکبات است که کاملا ارگانیک بوده و سم پاشی در ۹۵ درصد باغ های مرکبات این منطقه انجام نمی‌شود.
او می‌گوید: اگر شرایط کرونا اجازه دهد جشنواره حنای رودبار، خرما در کهنوج، کنجد در قلعه گنج و جشنواره ذرت در فاریاب برگزار می‌شود.

تکرار یک درخواست
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت جیرفت که میزبان مدعوین این جشنواره است به تاریخچه توسعه باغات مرکبات با زیرساخت آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: این شرکت هم اکنون هزارو چهارصد و پنجاه هکتار باغ مرکبات را دارد، که بزرگترین باغ مرکبات یکپارچه کشور در بخش خصوصی است .
عبدالرضا موسوی از پیش بینی افزایش 30 هزار تن تولید مرکبات در طی سه سال آینده خبر داد و افزود: شرکت کشت و صنعت در سال گذشته مقام اول را در بین تمامی شرکت های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی کشور کسب کرده است .
او در سخنان خود پیرامون مشکلات باغداران جنوب گفت: در مراسم سال گذشته به همین مناسبت هم این بخشی از این موارد را مطرح کردم اما پاسخی نگرفتم. اولین مورد قیمت تمام شده محصولات باغبانی خصوصا مرکبات است که با توجه به بررسی کمیسیون معاملات شرکت، متوسط قیمت تمام شده مرکبات نسبت به سال گذشته حدود 180 تومان است.
مدیر عامل کشت و صنعت جیرفت این تفاوت را ناشی از افزایش هزینه ها نسبت به سال گذشته می داند و می گوید: در سم و کود مصرفی از 144 درصد بیشترین تا کمترین 27 درصد تغییر قیمت را نسبت به سال گذشته داشته ایم .

هنوز به ارقام وارداتی سال 1350 متکی هستیم
موسوی از معاون وزیر که در جمع حضور داشت درخواست کرد که میزان درخواستی 8 هزار تن پرتقال شب عید منطقه طبق قرار قبلی از این شرکت تهیه شود.
وی که درخواست دیگر خود را به عنوان تولید کننده بزرگ مرکبات در جشنواره سال گذشته نیز مطرح کرده است و پاسخی دریافت نکرده و مجدد این درخواست را مطرح کرد و گفت: ارقام مورد کشت در این منطقه در سال 1350 توسط مهندس منیعی، پدر باغبانی وارد کشور شد و این ارقام برتر و اقتصادی که هم اکنون در حال استفاده هستند هنوز همان ارقام هستند.
موسوی به پیشرفت‌های کشور ترکیه در رابطه با افزایش عملکرد و اصلاح ارقام اشاره کرد و گفت: در حالی که اعلام می کنم هرگونه تحقیقی در این خصوص در مرکز تحقیقات جنوب کرمان را حمایت می‌کنم، اما هنوز متکی به همان ارقام سال 1350 هستیم و باید با اصلاح این ارقام و افزایش عملکرد هزینه ها را پوشش دهیم.

طرح امنیت غذایی ظرف دو ماه عملیاتی می شود
رییس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در جمع حاضران در جشنواره، ظرفیت‌های جنوب کرمان در بخش کشاورزی را به دلیل تنوع در اقلیم بی نظیر خواند و افزود: اگر در قالب نقش راه و با برنامه حرکت کنیم ، می توان در جهت توسعه گام برداشت.
محمد جواد عسکری، اجرای طرحی را در راستای ایفای نقش کمیسیون کشاورزی نوید داد و گفت: در همین راستا، کمیسیون کشاورزی در طی شش ماه در حوزه بخش کشاورزی به مطالعه و بررسی پرداخت و خروجی آن طرحی در قالب امنیت غذایی بودکه تمامی ایرادات و مشکلاتی که تولیدکنندگان این بخش رنج را می داد در این طرح دیده شد و در کنار آن دولت و به طور خاص وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد ظرف دو ماه این برنامه را عملیاتی و اجرایی کند .
رییس کمیسیون کشاورزی در ادامه سخنان خود از عملیاتی شدن شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی به عنوان دومین مسئله ای که در کمیسیون کشاورزی به آن پرداخته شده است نام برد و اظهار داشت: در شورای قیمت گذاری که اعضا آن وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه بودجه به همراه شش نفر از خبرگان و تشکل های بخش کشاورزی با نظارت دو نفر از اعضا کمیسیون کشاورزی تشکیل می شود کفه ترازو به نفع تولید کننده سنگین تر شود.

صادرات مهمترین ماموریت کمیسیون کشاورزی است
او در ادامه صحبت‌های خود ، مقوله صادرات محصولات کشاورزی را یکی از مهم ترین و حساس ترین ماموریت‌های کمیسیون کشاورزی نام برد و افزود: با نگاه تصاحب بازارهای منطقه بستر صادرات باید فراهم شود و دستگاههای متولی در این رابطه مکلف خواهند شد. اگر این فضا شکل بگیرد و هم تولید انجام بگیرد، صادرات هموار می‌شود و در کنارش با ارز آوری شیرهای نفت بسته می شوند.
عسکری از دیگر نکاتی که در کمیسیون کشاورزی دنبال می شود را بحث هموار کردن سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی نام برد و گفت: اگر امروز در حوزه صنایع تبدیلی با برنامه ریزی و نگاه به آینده حرکت کنیم قطعا اتفاقات خوبی می افتد. او با ایراد وارد دانستن به دستگاههای متولی حوزه بخش صادرات بیان کرد: با دعوت از وزیر امور خارجه در ابتدای دولت سیزدهم در کمیسیون کشاورزی از وزارت امور خارجه خواستیم که در راستای سیاست‌های کمیسیون کشاورزی حرکت کند. و در کشورهایی که با مراودات تجاری دارند به طور خاص سه کارشناس خبره در حوزه صادرات، واردات و یک کارشناس اقتصاد کشاورزی در سفارتخانه ها بکار گرفته شود.

از ظرفیت اساتید و محققین دانشگاهی استفاده نکرده‌ایم
رئیس کمیسیون کشاورزی در ادامه سخنان خود در مراسم جشنواره ملی مرکبات جیرفت با اشاره به این مورد که نتوانستیم از ظرفیت بالقوه مدرسین و محققان دانشگاهی استفاده کنیم بیان کرد: حدود 7 هزار مدرس در دانشگاهها و سه هزار محقق در مراکز تحقیقات داریم که ماموریت آنها باید در راستای تولید بهتر و استفاده بهینه و مطلوب از آب و خاک و افزایش عملکرد در واحد سطح و استفاده از ارقام مقاوم و پرمحصول باشد.
عسکری از مکاتبات و پیگیری شبکه تلویزیونی مختص بخش کشاورزی خبر داد و گفت: مسائل مرتبط با بخش کشاورزی را اطلاع رسانی کند .

بانک ها موتور حرکت بخش کشاورزی را دچار مشکل کردند
وی با انتقاد از عملکرد بانک ها تصریح کرد: بانک‌ها موتور حرکت در بخش کشاورزی را دچار مشکل کردند. هیچ بانکی در شرایط فعلی کشور در حوزه مشکلات بخش کشاورزی حق ندارد ضمانت‌ها را اجرا بگذارد و یا اینکه سیستم‌های تولیدی را پلمپ کند. بانک‌های غیر بانک کشاورزی قرار بر این بود که 15 درصد اعتبارشان را به بخش کشاورزی اختصاص دهند، که پیگیر افزایش این میزان به 20 درصد هستیم .
سومین جشنواره مرکبات جیرفت در محل باغات مرکبات شرکت کشت و صنعت با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی،معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، دبیر کمیسیون کشاورزی و مدیر کل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، ائمه جمعه شهرستان جیرفت و عنبرآباد و معاون اقتصادی استاندار، ریاست سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ، نماینده مردم شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت جمعی از مسوولان شهرستانی برگزار شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=84699
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.