سرگردانی اهالی روستای خراوی

۶۲ هزار آبادی و روستا در کشور وجود دارد که بنابر اعلام مدیرکل تقسیمات کشوری ۴۵هزار و ۹۲۶مورد آن دارای کد روستایی هستند و روستاهایی گمشده در مرز استان‌ها هم هستند که با وجود داشتن کد روستایی بهره چندانی از خدمات نبرده‌اند و حتی به‌درستی نمی‌دانند خدمات را باید از کدام استان دریافت کنند که «خراوی» در مرز استان های هرمزگان(شهرستان رودان) و کرمان (شهرستان منوجان)از آن دسته روستاهاست.

روستای خراوی که در تقسیمات کشوری سال۷۶ به استان کرمان واگذار شد، اما همه مراوده‌های اداری و خدماتی ساکنان این روستا با شهرستان رودان در استان هرمزگان است.

این روستا به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و پوشش کوه‌های مرتفع هیچ امکان ارتباطی با استان کرمان ندارد و حتی راه دسترسی کرمانی‌ها به آن از شهرستان رودان عبور می‌کند.

علی رئوفی، معاون پیشین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان چند ماه پیش از نامه‌نگاری برای اصلاح تقسیمات سیاسی در این منطقه خبر داده و گفته بود به‌علت نبود راه دسترسی، تمایل مردم منطقه و سوابق قبلی خدمات توسط شهرستان رودان، مکاتبات متعددی با وزارت کشور صورت گرفته و جلسه‌هایی با استان کرمان برای اصلاح مرز انجام شده است.

با وجود این، به‌گفته او، تدقیق و اصلاح مرز دارای روال طولانی و پیچیده‌ و نیازمند مصوبه هیأت دولت و وزارت کشور است که هنوز پیگیری‌ها در این زمینه به نتیجه نرسیده است. آخرین مکاتبه با وزارت کشور در این‌باره مورخ ۴/۶/۱۴۰۰انجام شده که هنوز به نتیجه نرسیده است و فعلا فرمانداری منوجان و رودان درباره برخی خدمات در حال همکاری هستند.

آن‌طور که مسئولان استانداری هرمزگان می‌گویند وزارت کشور گویا هنوز پاسخی به این نامه‌نگاری‌ها نداده و تقسیمات کشوری از این جمله فعلا منتفی است.

مهم‌ترین مشکلی که اهالی این روستا را به‌دلیل بلاتکلیفی آزار می‌داد، نداشتن مدرسه بود. این روستا قبلاً داری یک دبستان بوده که زیرنظر آموزش و پرورش شهرستان رودان هرمزگان فعالیت می‌کرده است، اما به‌دلیل نداشتن دانش‌آموز در برهه‌ای از زمان چند سال پیش تعطیل و کد آن حذف می‌شود و در نتیجه، نسل بعدی این روستا که به سن مدرسه رسیدند با مشکل مواجه شدند. نزدیکترین مدرسه ابتدایی به این روستا در فاصله حدود ۲۵کیلومتری آن و در شهر رودخانه قرار دارد؛ به همین دلیل بالاخره در تفاهمی میان ۲استان مهر سال گذشته دبستان شهید آوینی بعد از ۳سال بازگشایی شد تا حداقل تا تعیین‌تکلیف روستا دانش‌آموزان از تحصیل بازنمانند.

روستای بلاتکلیف نداریم

سرنوشت روستای «خراوی» در مرز هرمزگان و کرمان ممکن است در خیلی از روستاهای میان مرزهای ۳۱ استان تکرار شده باشد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این باره به همشهری می‌گوید: به طور کلی می‌توان گفت هیچ‌گونه سکونتگاهی در کشور وجود ندارد که از نظر تقسیمات سیاسی بلاتکلیف باشد. در هر صورت مشخص است که یک سکونتگاه در محدوده‌ کدام بخش، شهرستان یا استان قرار دارد و به تبع آن تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان در آن بخش، شهرستان یا استان نیز وظیفه خدمات‌رسانی و پاسخگویی به مطالبات آنها را دارند.

مهدی جمالی نژاد اما ادامه می‌دهد: کاملا طبیعی و بدیهی است که برخی از روستاها در حد فاصل محدوده تعیین شده برای ۲بخش، شهرستان یا استان واقع می‌شوند که این امر اجتناب‌ناپذیر است. البته برخی از مشکلات در این زمینه وجود دارد که ارتباطی با تقسیمات کشوری ندارد بلکه به عنوان مثال مردم یک روستا تمایل ندارند که در محدوده فلان بخش یا شهرستان یا استان باشند یا اینکه مسئولان یک بخش، شهرستان یا استان تمایل دارند فلان روستا در محدوده آنها باشد. این موضوعات بحث جداگانه‌ای است و ارتباطی با بلاتکلیفی تقسیمات سیاسی ندارد و چنانچه چنین مواردی وجود داشته باشد می‌توان این موضوعات را از طریق ساز و کارهای قانونی پیگیری کرد.

او تاکید می‌کند که در بازنگری‌ها به خواست و مطالبه عمومی و تمایل اهالی باید توجه خاص شود، اما مادامی که یک روستا در محدوده یک بخش، شهرستان یا استان قرار دارد، تمامی دستگاه‌ها موظفند به نحو احسن نسبت به ارائه خدمات به آنها اهتمام داشته باشند.

گرچه معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تاکید می‌کند هیچ روستای بلاتکلیفی در کشور وجود ندارد، اما از نگاه اهالی این روستای مرزی میان استان‌های کرمان و هرمزگان اینکه سرنوشت خدمات‌رسانی‌شان در میان اداره‌های چند استان به بن‌بست رسیده،‌ خودش بلاتکلیفی است.

بررسی وضعیت روستای «خراوی» به خوبی نشان می‌دهد مهم‌ترین چالش آن‌ها فاصله زیاد یا نداشتن راه دسترسی با استان کرمان است که زیرمجموعه آن قرار گرفته‌اند؛ مشکلی که با یک اصلاح در تقسیمات کشوری به خوبی قابل حل است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=87006
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.