در جلسه معارفه استاندار کرمان چه گذشت؟


اجماع سیاسیون روی فداکار | برزخ زینی‌وند به اتمام رسید

چهارمین سفر وزیر کشور به کرمان در نهایت منجر به انتخاب استاندار کرمان شد. وقفه‌ای چند ماهه که به گفته زینی‌وند عاملش نه خود او و نه وزیر کشور بوده؛ بلکه عدم اجماع در استان کرمان برای انتخاب استاندار جدید، این پروسه را چندین ماه به تعویق انداخته است. این مراسم عصر امروز (۱۷ اردیبهشت) در محل ساختمان جدید استانداری که ۶ استاندار پیگیر احداث آن بودند، با حضور وزیر کشور، نماینده ولی فقیه، نمایندگان مجلس و مدیران و فرمانداران استان برگزارشد. 

سپاه، نمایندگان مجلس و تمام جناح‌های سیاسی استان از فداکار اعلام حمایت کردند. نکته‌ای کلیدی در مراسم تودیع و معارفه استاندار جدید کرمان که هم درصحبت‌های پورابراهیمی ذکر شد و هم زاهدی، دیگر نماینده کرمان که معتقد است باندها و مافیای سیاسی داخلی مانع توسعه استان است و رویه چنین است که اختلاف بینداز و چپاول کن.

چهارمین سفر وزیر کشور به کرمان در نهایت منجر به انتخاب استاندار کرمان شد. وقفه‌ای چند ماهه که به گفته زینی‌وند عاملش نه خود او و نه وزیر کشور بوده؛ بلکه عدم اجماع در استان کرمان برای انتخاب استاندار جدید، این پروسه را چندین ماه به تعویق انداخته است. این مراسم عصر امروز (۱۷ اردیبهشت) در محل ساختمان جدید استانداری که ۶ استاندار پیگیر احداث آن بودند، با حضور وزیر کشور، نماینده ولی فقیه، نمایندگان مجلس و مدیران و فرمانداران استان برگزارشد.  

*انگشتر حاج قاسم به زینی‌وند داده شد

 امروز ۱۷ اردیبهشت در حالی که نمایندگانی چون زاهدی، زینی‌وند را فردی افراطی نامیدند که  سردار حسین معروفی، فرمانده جدید سپاه ثارالله استان کرمان انگشتر حاج قاسم را به نشان تشکر از زینی‌وند، تقدیم او کرد و گفت: «ما مردم کرمان قدرشناسیم و حاج قاسمی هستیم و خدمات شما را نادیده نمی‌گیریم و گوش‌مان بدهکار حرف این و آن نیست. باید عین حاج قاسم عمل کنیم و من با نگاه آن شهید بزرگ انگشتر حاج قاسم را که بسیار برای من عزیز است به شما هدیه می‌دهم.»

 او البته در سخنرانی خود در این مراسم این نکته را هم متذکر شد که موافق حضور زینی‌وند  به عنوان استاندار، نبوده است:« خیلی‌ها فکر می‌کنند که ما باید فریاد بزنیم ولی این طور نیست. باید به کسانی که بی تقوایی کردند نسبت به سپاه و امام جمعه بگویم که بنده در شب ۱۱ ماه محرم  تحلیلیم را به زینی‌وند ارائه دادم و به ایشان پیشنهاد دادم که به سیستان و بلوچستان برگردد و به سردار خاکپور هم این موضوع را گفتم که استان کرمان بنا به دلایل خاص این استاندار را نمی‌‌خواهد.»

سردار معروفی: «ما مردم کرمان قدرشناسیم و حاج قاسمی هستیم و خدمات شما را نادیده نمی‌گیریم و گوش‌مان بدهکار حرف این و آن نیست. باید عین حاج قاسم عمل کنیم و من با نگاه آن شهید بزرگ انگشتر حاج قاسم را که بسیار برای من عزیز است به شما هدیه می‌دهم.»

زاهدی: زینی‌وند یک زمانی افراط‌گرا بود

انتقادی‌ترین سخنرانی این مراسم علیه زینی‌وند از سمت محمد مهدی زاهدی، نماینده  کرمان و راور،  قرائت شد. فردی که معتقد است زینی‌وند در گذشته دور رویکرد افراطی به مسائل داشته و حتی در دوران دانشگاه نیز افراط گرا بوده است:«زمانی در دانشگاه اجازه نمی‌دادند و به غیر از یک تشکل خاص افراطی که حالا زینی‌وند هم  جز آن‌ها بود، فعالیت داشته باشند، اما فداکار با یک تیم در همان زمان تشکل جامعه اسلامی دانشجویان را در دانشگاه راه انداختند و این عده را توبیخ کردند.» با این حال این منتقد نیز از عملکرد زینی‌وند رضایت دارد و معتقد است که او دوران برزخی را در کرمان پشت سر گذاشته است: « واقعا در این دوران برای یک مدیر ارشد اداره کشور سخت است، اما زینی‌وند علی رغم اینکه می‌دانست این مسئولیت را به کس دیگری واگذار کند لحظه‌ای از کار کردن دریغ نکرد و پیگیر مسائل استان بود.»

پورابراهیمی: همه گروههای سیاسی از فداکار حمایت کردند

 در این مراسم هم او و هم پورابراهیمی تاکید دارند که همه گروه‌‌های سیاسی از فداکار حمایت کردند. نکته‌ای کلیدی که به نظر می‌آید در دوران مدیریت زینی‌وند این حمایت وجود نداشته است. چرا که خود او نیز در فرصتی که برای سخنرانی به او داده می‌شود به این نکته تاکید دارد که کاملا مستقل بوده و هیچ کس از او حمایت نکرده و حتی نمایندگان مجلس هم او را نمی‌شناختند.

با این حال زینی‌وند معتقد است که عملکردش منجر شده تا مردم او را بپذیرند. موضوعی که دو بار در سخنرانی خود روی آن تاکید می‌کند«من کمتر از ۲۰ روز به فضای نسبی استان کرمان تسلط پیدا کردم و تلاش‌های صورت گرفته منجر شد تا مردم کرمان عمیقا من را بپذیرند.»

او که بارها چه در این جلسه و چه در سخنرانی‌های قبلی متذکر شده بود که اصراری برای استاندار ماندن در کرمان نداشته و بارها به وزیر کشور در این رابطه گفته است، صراحتا اعلام می‌کند که علت وقفه در انتخاب استاندار کرمان نه او و نه وزیر کشور بوده بلکه عدم اجماع در استان انتخاب استاندار را به تعویق انداخته است.

وحیدی: مسئولان سیستان و بلوچستان خواستار زینی‌وند بودند

با وجود انتقاداتی که در این مراسم از عملکرد زینی‌وند صورت می‌گیرد، وزیر کشور موضوع میانه دارانه را در این رابطه پیش می‌گیرد و زینی‌وند را این گونه توصیف می‌کند: «ما برای تکریم و یک معارفه آمدیم. آنگونه که من ایشان را شناختم، ایشان فردی دارای خصوصیات صداقت، صراحت، شفافیت و نگاه ملی و پایبندی به ارزش‌ها و تلاش برای سربلندی نظام و فهم خوب و عمیق نسبت به مسائل است.»

 او در این مراسم متذکر می‌شود که بارها مسئولینی از سیستان و بلوچستان خواستاربرگشت زینی‌وند به این استان بودند و این خود نشان دهنده کار موفق ایشان در دوره خدمتشان است که در این ۹ماه دولت رئیسی در کرمان نیز به وضوح دیده شد. او در این مراسم فداکار را نیز فردی انقلابی معرفی می کند که در در لشکر ۴۱ ثارالله  به خدمت پرداخته است. 

فداکار: تعلق خاطری به جناح‌های سیاسی ندارم

محمد مهدی فداکار به عنوان آخرین سخنران این مراسم تاکید دارد که هیچ وابستگی و تعلق خاطری به هیچ جناح سیاسی نداشته و در اسرع وقت ساماندهی تیم مدیریتی استان براساس فساد ستیزی و جوان‌سازی مدیریتی خواهد داشت. 

فداکار که  دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی توسعه است، در این مراسم تاکید می‌کند که اعتقادی به انتقال آب درون حوضه‌ای نداشته و انتقال آب از دریا برای تامین آب کرمان از برنامه‌های کاریش است.«اعتقادی به انتقال آب درون حوضه ندارم و آب باید وارد حوضه شود و تنها راه انتقال آب از دریا است.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=88137
1 نظر
  1. هادوی می گوید

    زینی وند حیف شد از کرمان رفت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.