ايجاد شهرك‌های فناوری جديد و تصويب مزايا و مشوق‌های ويژه برای استقرار شركت‌های دانش‌ بنيان

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از ايجاد شهرك‌هاي فناوري جديد و تصويب مزايا و مشوق‌هاي ويژه براي استقرار شركت‌هاي دانش‌ بنيان در شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور در راستاي تأكيدات مقام معظم رهبري براي تحقق توليد دانش بنيان و اشتغال آفرين خبرداد.

به گزارش کرمان نو به نقل از روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، علي رسوليان روز يكشنبه با بيان اين مطلب در آيين تكريم سرپرست و معارفه مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي كرمان با تبريك ميلاد امام رضا(ع) و گراميداشت ياد و خاطره سردار شهيد قاسم سليماني اظهار داشت: مقام معظم رهبري كارآفريني را عبادت و كارآفرينان را عابدين معرفي كرده‌اند؛ پس تكليف ما در اين راستاحمايت از توليد، كارآفريني و فعالان اقتصادي است.

وي با تصريح بر اين‌كه توليد كنندگان كشورمان، سربازان خط مقدم در جبهه فشار اقتصادي استكبار جهاني و تحريم هستند، افزود: در چند سال اخير تأمين ارز مورد نياز كشور و كالاها و اقلام مورد نياز مردم توسط همين فعالان اقتصادي با عزم جهادي و از مسيرهاي مختلف انجام شده است.

رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران با بيان اين‌كه امروزه سطح دانش توليد كالا در كشور افزايش خوبي داشته است، اضافه كرد: مسير افزايش توليد در كشور با همت جهادي دنبال مي‌شود و توليد كالاهاي دانش بنيان در كشور و دانشي شدن صنعت به همت جوانان متخصص ايراني رونق خوبي گرفته است.

رسوليان، وظيفه وزارت صنعت، معدن و تجارت را تسهيل و حمايت از كارآفرينان و صنعتگران دانست و از تأمين زيرساخت‌هاي مورد نياز صنعت و حمايت از بنگاه‌هاي كوچك و متوسط به‌عنوان دو رسالت مهم سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران در اين راستا نام برد.

وي با اشاره به واگذاري مسئوليت تأمين زيرساخت‌هاي خارج از شهرك‌هاي صنعتي به سازمان متبوع خود در دوره جديد مديريت وزارت صنعت، معدن و تجارت، از برنامه‌ريزي جامع براي تأمين آب و برق پايدار و ساير زيرساخت‌هاي مورد نياز بخش صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت به موضوع تأمين زمين براي ايجاد و توسعه شهرك‌هاي صنعتي اشاره كرد و گفت: در برخي از شهرستان‌ها (از جمله خود كرمان) با كمبود زمين مواجهيم كه حتماً بايد براي رفع اين مشكل تلاش بيشتري كنيم. البته اراضي شهرك‌ها و نواحي صنعتي سال گذشته (1400) بيش از پنج برابر نسبت به سال قبل از آن (1399) توسعه داده شد.

رسوليان با بيان اين‌كه امسال هم برنامه افزايش شش هزار هكتاري زمين صنعتي در سطح كشور را داريم، افزود: بر اساس تقاضا و آمايش سرزميني، زمين مورد نياز را تأمين و زيرساخت‌هاي لازم براي استقرار و فعاليت صنايع در شهرك‌هاي صنعتي را ايجاد مي‌كنيم. در استان كرمان نيز اضافه شدن 500 هكتار زمين صنعتي براي استفاده سرمايه گذاران و صنعتگران برنامه‌ريزي شده است.

وي تأمين برق را از دغدغه‌هاي مهم توليد كنندگان دانست و اضافه كرد: اگرچه كسري برق در تأمين و زيرساخت داريم، اما علي‌رغم محدوديت‌هاي بودجه‌اي، با منابع داخلي سازمان و حمايت فعالان اقتصادي، تأمين پايدار برق را در دستور كار داريم. سال گذشته تأمين بيش از 2 هزار و 500 مگاوات برق را با وزارت نيرو در قالب 66 پست برق مشاركت كرديم كه امسال نيز با جديت اين موضوع را دنبال مي‌كنيم.

رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران با بيان اين‌كه در سفرهاي استاني رئيس جمهور و هيأت دولت به استان‌ها، اعتبارات بسيار خوبي در حوزه تأمين زيرساخت برق درنظر گرفته شده است، اظهار اميدواري كرد همزمان با سفر رئيس جمهور به استان كرمان، با پيگيري مسئولان، اعتبارات لازم براي تأمين برق شهرك‌ها و نواحي صنعتي درنظر گرفته شود.

رسوليان به موضوع افزايش توليد برق در كشور اشاره كرد و ادامه داد: در بسياري از كشورهاي دنيا، شهرك‌هاي صنعتي و صنعت به سمت خود تأميني برق پيش رفته‌اند، و ما هم با هماهنگي و تعامل با وزارت نيرو به دنبال همين موضوع هستيم؛ به‌طوري كه وزارت صنعت، معدن و تجارت اكنون تأمين 12 هزار مگاوات برق را به‌صورت مستقيم از طريق ايجاد نيروگاه با كمك شركت‌هاي بزرگ برنامه‌ريزي كرده است.

وي حمايت از ايجاد CHPها و نيروگاه‌هاي انرژي خورشيدي در شهرك‌هاي صنعتي را از ديگر برنامه‌هاي سازمان متبوع خود اعلام و بيان كرد: توافقات خوبي با وزارت نيرو داشته‌ايم كه در دولت نيز مصوب شده است. از اين رو از همه فعالان اقتصادي مي‌خواهيم در تأمين برق پايدار از طريق نيروگاه‌هاي خورشيدي و مولدهاي مقياس كوچك مشاركت نمايند.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضع مشوق‌هاي ويژه براي ايجاد نيروگاه‌هاي خود تأمين برق توسط فعالان اقتصادي اظهار داشت: يكي از اين مشوق‌ها كه با پيگيري وزير صنعت، معدن و تجارت در دولت به تصويب رسيده است، فروش و ترانزيت مازاد بر مصرف نيروگاه‌هاي خود تأمين است كه مي‌تواند بسيار تأثيرگذار باشد.

رسوليان مشوق دوم را خريد تضميني وزارت نيرو در حوزه تأمين برق (تأمين برق مازاد بر مصرف و برق كل CHP) عنوان كرد و گفت: با مصوباتي كه به تصويب رسيده است، مبالغ اين خريدها با توجيه اقتصادي ارتقاء يافته است. ما نيز در سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي مصوب كرده‌ايم كه زمين رايگان براي احداث نيروگاه‌هاي CHP در اختيار صنعتگران قرار گيرد. همچنين مجوز ورود CHPهاي دست دوم به كشور را به‌عنوان مشوقي ديگر براي تأمين برق پايدار واحدهاي صنعتي توسط خود فعالان اقتصادي اخذ كرده‌ايم.

وي توسعه انرژي‌هاي تجديد پذير را از ديگر اولويت‌هاي تأمين برق بخش صنعت دانست و تأكيد كرد: در استان‌هايي مانند كرمان كه از توجيه و تقاضاي خوبي برخوردار است، حتماً بايد به سمت احداث شهرك‌هاي انرژي خورشيدي حركت كنيم، كه در اين راستا مذاكرات خوبي هم با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي صورت گرفته است.

رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران به خريد تضميني انرژي خورشيدي در شهرك‌هاي صنعتي و وضع اقساط 10 ساله براي زمين‌هايي كه به احداث شهرك‌هاي انرژي خورشيدي تخصيص مي‌يابد اشاره كرد و افزود: بايد با وضع مشوق‌هاي لازم، از روش‌هاي نوين تأمين برق بهره مند شويم تا توليد كنندگان ما با مشكلات كمبود برق مواجه نشوند.

رسوليان تأمين آب را نيز از ديگر اولويت‌هاي زيرساختي سازمان متبوع خود اعلام و اضافه كرد: استان كرمان و حتي استان‌هاي شمالي با كمبود آب مواجه هستند. هرچند كل مصرف آب صنعتي كشور كمتر از 2 درصد است، اما بخش صنعت با كمبود آب مواجه است. از اين رو بايد به سمت استفاده از پساب شهري و صنعتي برويم و در مناطقي كه امكان ديگري وجود ندارد، به سمت استفاده از آب دريا حركت كنيم.

وي با بيان اين‌كه توجه صنعتگر بايد به سمت توليد باشد و نبايد دغدغه تأمين آب و برق را داشته باشد، ادامه داد: تأمين اين‌گونه زيرساخت‌ها جزو برنامه‌هاي جدي ماست. كما اين‌كه در سطح كشور نيز مشاوراني را به‌كار گرفته‌ايم كه براي تأمين زيرساخت آب صنعت درحال مطالعه هستند، 200 منطقه كه صنعت در آن‌ها مستقر است، شناسايي شده و راه‌هاي تأمين آب آن‌ها مورد بررسي قرار گرفته تا با مشاركت وزارت نيرو و فعالان اقتصادي، تأمين آب مورد نياز صنعت انجام شود.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنان خود، با بيان اين‌كه كرمان مسير صنعتي شدن را به خوبي طي مي‌كند، تصريح كرد: اين مسير به‌واسطه زيرساخت‌هاي بخش معدن و نيروهاي توانمند و متخصصي كه وجود دارد، به‌خوبي طي مي‌شود. كرماني‌ها روحيه كارآفريني و رشد و توسعه را دارند و از اين ظرفيت‌ها براي توسعه صنعتي بيشتر بايد استفاده شود.

رسوليان با بيان اين‌كه تعداد واحدهاي توليدي راكد كرمان نسبت به ساير استان‌ها كمتر است، يادآور شد: متوسط واحدهاي راكد داخل شهرك‌هاي صنعتي كشور حدود 12 تا 14 درصد است، اما خوشبختانه آمار واحدهاي راكد كرمان حدود 7 درصد است كه همين رقم نيز با تعامل دستگاه‌هاي ذيربط و مشاركت فعالان اقتصادي بايد كمتر شود.

وي با اشاره به اين‌كه مقام معظم رهبري بر استفاده از ظرفيت‌هاي راكد توليد تأكيد داشته‌اند، اظهار داشت: واحدهاي راكد و زير ظرفيت در سطح شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور شناسايي شده است، و امسال دو برنامه “احياء حداقل 2 هزار واحد راكد” و “فعال سازي 3 هزار و 300 واحد كه زير 50 درصد ظرفيت كار مي‌كنند”، در دستور كار است.

رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان را از برنامه‌هاي جدي اين سازمان در سال جاري اعلام كرد و گفت: تأكيدات مقام معظم رهبري درخصوص توجه به شركت‌هاي دانش بنيان را با عزم جدي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي عملياتي خواهيم كرد، و ايجاد شهرك‌هاي فناوري جديد و تصويب مزايا و مشوق‌هاي ويژه براي دانش ‌بنيان‌ها در همين راستاست.

رسوليان افزود: بدون مزايده و با اقساط بلند مدت به شركت‌هاي دانش بنيان زمين واگذار و تلاش مي‌كنيم تا واحدهاي صنعتي كه قابليت دانش بنيان شدن دارند، با كمك مشاوران كسب و كار به سمت دانش بنيان شدن گام بردارند.

وي در پايان از زحمات مهدي سلطاني راد كه در دوران بسيار سختي مسئوليت سرپرستي شركت شهرك‌هاي صنعتي كرمان را برعهده گرفت و عملكرد بسيار خوبي نيز به‌جا گذاشت، قدرداني و براي حسين ميجاني هم كه از فرزندان بومي استان و سرمايه‌هاي انساني داخلي اين شركت با تجربه كار اجرايي در چند استان‌ مختلف بوده است، موفقيت آرزو نمود.

در این مراسم كه با حضور جمعی از فعالان اقتصادي، صنعتگران و توليد كنندگان انجام شد، با قدردانی از تلاش‌های مهدي سلطاني راد معاون صنايع كوچك و سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی كرمان، حسين ميجاني به‌عنوان مديرعامل این شرکت معرفی شد.

مدير حسابرسي داخلي شركت صنايع مس شهيد باهنر، مدير امور مالي و ذيحسابي شرکت شهرک‌هاي صنعتي هرمزگان، مدير امور مالي و ذيحسابي شرکت شهرک‌هاي صنعتي كرمان، مدير امور مالي شرکت زمزم کرمان و … از جمله سوابق اجرايي حسين ميجاني است.

شرکت شهرک‌های صنعتی كرمان اکنون با دارا بودن 19 شهرک و 23 ناحیه صنعتی درحال بهره‌ برداری، پنج هزار و 610 قرارداد منعقده به گستره يك هزار و 581 هكتار و بهره ‌برداری از دو هزار و 81 واحد صنعتی با سرمايه گذاري 31 هزار و 17 ميليارد ريال، زمینه اشتغال مستقیم 33 هزار و 877 نفر را در اين استان فراهم نموده است.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=90304
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.