نقش کم‌رنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ارزش افزوده محصولات استان کرمان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: شاید ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش افزوده واقعی محصولات را در استان داشته باشیم که نقش شرکت‌های دانش‌بنیان باید در حوزه ارزش افزوده پررنگ باشد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، محرابی شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاح نهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی با قدردانی از برگزارکنندگان این نمایشگاه، اظهار کرد: نمایشگاه‌ها موجب می‌شود ارتباطی بین واحدهای تولیدی و شرکت‌های فناور برقرار شود و به ویژه در حوزه معدن می‌تواند به اجرای شعار سال کمک کند چرا که استفاده از حوزه دانش‌بنیان در بلندمدت در اقتصاد کمک می‌کند.

معاون استاندار با بیان اینکه استان کرمان در حوزه معدن در ذخایر، اکتشاف، استخراج و فرآوری سرآمد است، افزود: شاید ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش افزوده واقعی محصولات در استان داشته باشیم که نقش شرکت‌های دانش‌بنیان باید در حوزه ارزش افزوده پررنگ باشد.

وی عنوان کرد: شرکت‌های بزرگ پیشانی نوآوری هستند و کسانی که می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند نفوذ دانش را زیاد می‌کنند ما در زمینه تولید توزیع و نفوذ دانش در حوزه معدن باید در نفوذ دانش راهکارهایی اندیشیده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان افزود: صنعت مس افق روشن‌تری در آینده دارد به دلیل بحث خودروهای برقی جای پشرفت وجود دارد و چشم‌انداز روشنی در حوزه مس در زمینه فرآوری و افزایش ارزش افزوده‌ها وجود دارد که باید کار زیادی انجام شود.

محرابی اشتغال را پیشانی رفع مشکلات جامعه دانست و گفت: اشتغال با ارزش افزوده بالا و پایدار باید ایجاد شود و در برهه‌هایی مشاغل ایجاد شده که به مرور زمان ماهیت خود را از دست دادند اگر امر اشتغال حل شود مسائل معیشتی و اجتماعی حل خواهد شد.

۲۴ درصد استخراج مواد معدنی کشور در استان کرمان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان نیز با اشاره به اینکه استان کرمان به بهشت معادن شناخته می شود، افزود: بزودی این استان به بهشت صنعت نیز لقب خواهد گرفت.

حسینی نژاد افزود: در استان کرمان ۴۲ ماده معدنی داریم که ذخیره قطعی آنها حدود هشت میلیارد تن است که اثبات شده و بیش از ۱۲۹ میلیون تن استخراج انجام می دهیم که بالای ۲۴ درصد استخراج کشور در مواد معدنی به شمار می رود.

به گفته وی، ایجاد صنایع فرآوری را در استان دنبال می شود و در مجموع بالای ۳۰ درصد فعالیتهای فولادی کشور در قالب ۲۰ مگاپروژه در استان کرمان قرار دارد. لذا در سرمایه گذاری، ظرفیتهای جدیدی در حوزه قطعه سازی و شرکتهای دانش بنیان شکل گرفته است و از سرمایه گذاران استقبال می شود.

جایگاه مهم شرکت مس در اقتصاد کشور

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز معادن را نعمت‌های عظیم الهی دانست که در استان کرمان به وفور وجود دارد و وظیفه همگان است که ضمن پاسداشت این نعمت الهی از هدر رفت این منابع جلوگیری کنند.

حجت‌الاسلام حسین جلالی برپایی نمایشگاه‌ها را یکی از بهترین فرصت‌ها برای معرفی ظرفیت‌ها و برنامه‌هایی که انجام شده و قرار است انجام شود دانست و تصریح کرد: تعامل سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها با یکدیگر باید از ثمرات این نمایشگاه‌ها باشد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس خاطرنشان کرد: این اختراعات و ابتکارات مایه غرور ملی است و دلیل اهمیت آن علاوه بر وجود صنایع معدنی، وجود شرکت بزرگ صنایع ملی مس است که جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد و بعد از نفت رتبه دوم در معادلات جهانی از آن مس خواهد بود.

وی با بیان اینکه امروز جای وزیر صمت و استاندار کرمان در این محل خالی‌ است و ضرورت داشت که حضور داشته باشند، گفت: تلاش شود سال آینده این نمایشگاه از استانی به ملی و بین‌المللی ارتقا پیدا کند.

حضور ۱۴۰ شرکت معدنی در نهمین نمایشگاه معدن

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی، فرآوری و تجهیزات وابسته نیز در این مراسم گفت: استان کرمان بهشت معادن کشور است و اندیشه‌هایی لازم است تا ارزش این داشته‌ها را ببینیم.

امیری‌پور افزود: این نمایشگاه با شرکت۱۴۰ شرکت معدنی، ۲۰ شرکت دانش‌بنیان و ۲۰ شرکت که نمایندگی شرکت‌های خارجی را دارند در ۱۲۰۰ متر فضای نمایشگاه برگزار شده است، این شرکت‌ها زنجیره‌ای از تولید معادن هستند که امیدواریم بهره‌وری برای همدیگر داشته باشند چون این نمایشگاه تخصصی‌ست و تعاملات با هم موجب توسعه و پیشرفت استان کرمان شود.



لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=88881
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.