رییس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران:


افزایش 30 درصدی اختلالات اسکلتی و عضلانی در کودکان بعد از کرونا

رییس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: اختلالات اسکلتی و عضلانی در کودکان به علت بی تحرکی، استفاده از رایانه و تغذیه نادرست در مدت شیوع همه گیری کرونا تاکنون 30 درصد در کرودکان افزایش یافته است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، رییس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، با اشاره به این موضوع عنوان کرد: تمرین و آموزش‌ وزرش های مناسب در پیشگیری و درمان این اختلالات موثر است.

مؤذن زاده ادامه داد: به عنوان مثال اگر یک فرد روزانه ۴۵ دقیقه پیاده روی داشته باشد، از بروز پوکی استخوان در سنین ۵۰ سال به بالا پیشگیری می شود.

رییس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران ادامه داد: تشخیص و درمان بیماری برعهده پزشک است و با روشهای درمان فیزیوتراپی می تواند از این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

مؤذن زاده با بیان اینکه تعیین شرح وظایف مقطع پایه فیزیوتراپی تدوین شده و به تصویب شورای عالی نظام پزشکی رسیده است، گفت: ۱۴ ماه از تصویب این شرح وظایف می گذرد،
ولی ابلاغ نشده است، در عرصه تصمیم گیری و سیاست گذاری عرصه سلامت رعایت استانداردهای جهانی و منافع بیمار حائز اهمیت است ولی در کشور ما تعارض منافع وجود دارد.

وی با اشاره به نگرانی در مورد مهاجرت فیزیوتراپیست ها، گفت: بطور متوسط سالانه ۲۰۰ درخواست مهاجرت فیزیوتراپیست به سایر کشورها داریم که این موضوع نگران کننده است.

وی اظهار داشت: با توجه به شیوع مشکلات اسکلتی و عضلانی و اینکه مردم نیاز بیشتری به دریافت خدمات فیزیوتراپی دارند، باید شرایط مطلوب برای فیزیوتراپیست ها فراهم شود تا آنها به دلایل مختلف از جمله رفاهی و معیشتی مهاجرت نکنند.

وی تصریح کرد: اکنون هشت هزار فیزیوتراپیست در کشور، داریم و حدود هزار دانشجوی فیزیوتراپی در مقاطع مختلف تحصیلی تحصیل می‌کنند که ارتقا دکترای حرفه‌ای را خواستار هستیم‌.

مؤذن زاده توضیح داد: برخی از فیزیوتراپیست ها  در کشورهای دیگر در مقطع دکتری حرفه‌ای فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر ۲۰۰ فارغ التحصیل فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای داریم که حدود ۸۰ نفر این افراد در داخل کشور و مابقی در  سایر کشورها فعالیت می‌کنند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: خدمات فیزیوتراپی با مقطع کارشناسی جوابگوی نیاز جامعه نیست و باید به دنبال ارتقای رشته فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای بود، با توجه به جمعیت کشور، حداقل ۴۰ هزار فیزیوتراپیست نیاز داریم که در حال حاضر یک پنجم نیاز ما فراهم شده و همین موضوع باعث ورود افراد غیرمتخصص به این حرفه شده است.

به گفته مؤذن زاده ، مردم  نیازمند استفاده از خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی هستند و با توجه به این موضوع باید افراد با صلاحیت حرفه ای در رشته فیزیوتراپی تربیت شوند.

محمد اکبری دبیر علمی سی و سومین کنگره فیزیوتراپی نیز در ادامه این نشست، گفت: با توجه به گسترش زندگی ماشینی  از ۳ دهه پیش و شیوع کرونا فعالیت فیزیکی بین مردم کاهش یافته ،شیوع آسیب های اسکلتی و عضلانی در مردم  به خصوص دانش آموزان۲ برابر افزایش یافته است.

وی افزود: سیستم اسکلتی و عضلانی اهمیت زیادی دارد در واقع موتور محرکه تمام سیستم های بدن است ، امروزه دغدغه این است مقاطع تحصیلی فیزیوتراپی ارتقا نیافته و  ارائه خدمات نیز در سطح مطلوب وجود نخواهد داشت .

وی با بیان اینکه خدمات فیزیوتراپی خطر ابتلا به  بیماری ها را  کاهش می دهد، اظهارداشت: بیش از ۷۰ درصد مراجعان فیزیوتراپی اختلالات اسکلتی و عضلانی دارند و اگر حرفه فیزیوتراپی ارتقا پیدا نکند، در آینده با جامعه‌ای بیمار مواجه خواهیم شد، چون از خدمات روزآمد فیزیوتراپی محروم خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته هزینه درمان با وجود فعالیت فیزیوتراپیست های حرفه‌ای، کاهش پیدا می‌کند. پیشنهاد می شود مسوولان وزارت بهداشت به استانداردهای جهانی فکر کرده و سیاست های لازم را  در این زمینه اتخاذ کنند.

سی و سومین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران، در روزهای ۱۳ تا ۱۵ مهر ۱۴۰۱ در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

اختلال در فیزیوتراپی، فیزیوتراپی در آسیب‌های عصبی عضلانی و اسکلتی، فیزیوتراپی در آسیب‌های قلبی عروقی و تنفسی، فیزیوتراپی در آسیب‌های ورزشی، فیزیوتراپی در بیماری‌های کودکان و عمره ، از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این کنگره خواهد بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=96825
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.