رئیس پلیس فتا استان اعلام کرد:


افزایش کلاهبرداری‌های خرید اینترنتی در استان کرمان

رئیس پلیس فتای استان کرمان با بیان اینکه کلاهبرداری ها در خصوص خرید اینترنتی در استان کرمان رو به افزایش است، گفت: این کلاهبرداری ها تقریبا ۳۰ درصد از کل جرایم سایبری استان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، سرهنگ امین یادگار نژاد اظهار کرد: در پرونده های برداشت غیرمجاز اینترنتی از حساب های بانکی، ۸۵ درصد مربوط به متهمین مرد و ۱۵ درصد مربوط به متهمین زن است و همچنین پرونده های کلاهبرداری اینترنتی، ۷۵درصد مربوط به متهمین مرد و ۲۵ درصد مربوط به متهمین زن می باشد.

وی، یکی از دلایل برداشت‌های غیرمجاز از حساب بانکی را سهل انگاری در حفظ و نگهداری، استفاده و حراست از اطلاعات حساب و رمزهای اول و دوم کارت بانکی و اعتماد بی‌جا به افراد، ذکر و تصریح کرد: از شهروندان خواهشمندیم که به راحتی به افراد اعتماد نکنند و به هیچ‌ وجه اطلاعات حساب، شماره و رمز کارت خود را در اختیار افراد غریبه قرار ندهند تا از این طریق مانع سوءاستفاده سارقان و مجرمان شوند.

رئیس پلیس فتا استان کرمان با تاکید بر این مطلب که افراد باید سرویس پیامک حساب بانکی‌ خود را فعال ‌نمایند تا در صورت برداشت غیرمجاز و یا سوء استفاده احتمالی، سریعا از آن مطلع شوند، گفت:  کارت‌ها و اطلاعات بانکی خود را در محل‌های امن و دور از دسترس دیگران، نگهداری و هنگام انجام هرگونه تراکنش دقت کنید که اطلاعات در اختیار دیگران قرار نگیرد.

وی اظهار کرد: در بحث برداشت غیر مجاز از حساب بانکی افراد، باید الزامات امنیتی رمز اول و دوم کارت بانکی را رعایت کنند و رمز کارت بانکی، اطلاعات هویتی و حساب بانکی را در اختیار هیچ فردی قرار ندهند؛ از سویی دیگر تغییر رمز اول و رمز دوم ثابت، به صورت دوره‌ای و حداکثر سه ماهه یا استفاده از رمزهای اول و دوم یکبار مصرف، می‌تواند امنیت تراکنش‌های بانکی را افزایش دهد و از بروز کلاهبرداری و سوء استفاده جلوگیری شود.

رئیس پلیس فتا استان کرمان گفت: افراد باید هنگام خرید و فروش کالا در سایت‌های آگهی آنلاین چند نکته را رعایت کنند، به شماره‌های ناشناسی که جهت تمدید آگهی و… لینکی را برای شما ارسال می‌نمایند اعتماد نکرده و به هیچ عنوان وارد لینک نشوند.

وی خاطر نشان کرد: در برخی مواقع خریدار جهت خرید کالا مبلغی سرقتی به حساب شما واریز می‌نماید که آن می‌تواند برای شما دردسرساز باشد. پس قبل از اعزام به محل خرید کالای شما، به خریدار درخواست نمایید که کارت شناسایی و اصل کارت بانکی را به محل خرید آورده و به شما نشان دهد که اطمینان حاصل نمایید که شخص خریدار صاحب کارت بانکی است.

رئیس پلیس فتا استان کرمان افزود: از اصالت و سرقتی نبودن اجناس اطمینان حاصل کنید و به سادگی به خرید کالاهای ارزان‌ قیمت اعتماد نکنید.

وی در زمینه نکاتی که فروشندگان باید در این نوع فروش دقت کنند، گفت: به هنگام خرید اجناس از شما تا زمانی که از واریزی مبلغ به حسابتان اطمینان حاصل نکرده‌اید از دادن اجناس خودداری کنید چرا که در برخی مواقع خریدار از نرم‌افزارهای رسید ساز جعلی استفاده می‌کند این بدان معنی است که رسید واریزی جعلی به ‌شما نشان می‌دهد پس موجودی حساب خود را حتما بازبینی نمایید.

وی یادآور شد: در سایت‌های آگهی آنلاین پیش ‌پرداخت یا ودیعه‌ جهت نگهداری کالا برای فروشنده واریز نکنید، اکثر ترفندهای شیادان سایبری در این سایت‌ها درج آگهی با شماره‌های ناشناس است که اکثرا این شماره‌ها سرقتی می‌باشند و همچنین  شماره حساب‌هایی که این شیادان برای خریدار ارسال می‌نمایند در اکثر مواقع صاحبان آن‌ها از موقعیت کارت بانکی خود بی اطلاع بوده که به نحوی آن هم می‌توان سرقتی باشد.

سرهنگ یادگار نژاد گفت: خرید از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی بهترین راه برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی است.

رئیس پلیس فتا استان کرمان اظهار کرد: قانونمند کردن، ساماندهی، احراز هویت و تائید صلاحیت از مهم‌ترین مزایای نماد اعتماد الکترونیک است و وب‌سایت‌های دارای این نماد متعهد هستند که رضایت کاربر را در تمام مراحل خرید اینترنتی جلب کرده و به‌درستی به وظایف خود عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از فروشگاه‌های غیرمجاز ممکن است اقدام به جعل نماد اعتماد الکترونیک کنند که کاربران می‌توانند با کلیک کردن بر روی تصویر لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی، صفحه مجوز مربوطه را مشاهده کنند و به این نکته نیز توجه داشته باشند که صفحه‌ای که مجوز دارد حتماً باید با آدرس enamad.ir آغاز شده باشد و آدرس اینترنتی (URL) سایت فروشگاه با آدرسی که در این صفحه معرفی می‌شود، باید یکسان باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=80598
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.