افکار عمومی به‌دنبال شفاف‌سازی درباره حادثه تشییع| صدفی: مسوولان به زودی توضیح می‌دهند

یک هفته از جان‌باختن بیش از 60 نفر در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی در کرمان می‌گذرد اما هنوز توضیح شفافی در این رابطه از سوی مسوولان داده نشده است.

یک تشییع میلیونی برای سردار شهید سلیمانی. سه‌شنبه گذشته، کرمان.

منابع مختلف از حضور حدود یک میلیون نفر در مسیر تشییع خبر دادند. حضوری میلیونی در شهری که براساس آخرین سرشماری، نزدیک به 800 هزار نفر جمعیت دارد.

مسیر تشییع از ابتدای میدان آزادی تا میدان مشتاق در نظر گرفته شده بود. این جمعیت میلیونی می‌بایست از خیابان بهشتی و شریعتی که در امتداد هم هستند بگذرد.

این دو خیابان، جزو کم‌عرض‌ترین خیابان‌های اصلی کرمان هستند. حادثه در همان ابتدای مسیر رخ داد.

1 5
محل حادثه در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی

وقتی جمعیت از میدان آزادی با عرض بیشتر وارد خیابان بهشتی با عرضی کمتر شد، مردم به دلیل بسته بودن کوچه‌های اطراف، راه فرار از فشار را نداشتند.

نتیجه این شد که تا فعلا آمار جان‌باخته‌های این حادثه به 61 نفر برسد. بیش از 200 نفر هم دچار مصدومیت شدند.

حال هفت روز از این حادثه تلخ گذشته اما کسی مسوولیتی نپذیرفته.

واکنش‌های بی‌نتیجه

از همان روز اول واکنش‌ها به این حادثه آغاز شد. از نمایندگان مجلس گرفته تا مجموعه استانداری.

احمد حمزه، نایب رییس مجمع نمایندگان استان کرمان خواستار پاسخگویی مسوولان شد. پورابراهیمی و زاهدی، نمایندگان کرمان و راور در مجلس هم خواستار توضیح شورای تامین شدند.

در همین حال استاندار کرمان که رییس شورای تامین است و خود باید در این رابطه پاسخگو باشد، امروز گفته

گروه‌هایی در سطح ملی از طرف وزارت کشور و هیات دولت مامور بررسی این موضوع شدند و ما منتظر هستیم این گروه‌ها بررسی‌های خودشان را انجام دهند.

اظهارنظر جنجالی مطهری

در این میان اما یک نماینده دیگر که کرمانی هم نیست، روایت تازه‌ای از حادثه داشته. علی مطهری به روزنامه سازندگی گفته

ما اطلاع دقیق داریم؛ در اتفاق‌های کرمان که پنج نفر در جلسه شورای تامین اعتراض کردند اگر جمعیت به این نقطه مشخص برسد تلفات خواهیم داشت چون عرض خیابان کم است اما چند نفر دیگر قبول نکرده‌اند و گفته‌اند ما اصرار داریم جمعیت را نشان بدهیم و باید شلوغی جمعیت چشم‌گیر باشد.

آنطور که همشهری آنلاین نوشته، او اضافه کرده که با این نگاه تصمیمات خامی گرفته شد که منجر به از بین رفتن تعدادی از مردم شد.

به اعتقاد این نماینده «این نشان می‌دهد ما متاسفانه برای جان مردم ارزشی قائل نیستیم و این را به حساب شور دینی مردم می‌گذاریم و بعد هم موضوع را رها می‌کنیم.»

کسی پاسخگو نیست

در حالی این اظهارنظر مطهری از روز گذشته در فضای مجازی دست به دست می‌شود که هنوز در کرمان کسی پاسخگو نیست.

حمید شمس‌الدینی، سخنگوی شورای تامین کرمان پاسخ تماس‌های ما را تاکنون نداده. استانداری کرمان هم به جز دو اطلاعیه خنثی، کار دیگری نکرده.

در همین حال امروز قرار بود رییس و دبیر ستاد تشییع سردار سلیمانی نشستی خبری در رابطه با مراسم برگزار کنند. دیروز عصر اعلام شد این نشست برگزار نمی‌شود.

به نظر می‌رسد در کرمان عزمی برای صحبت با مردم وجود ندارد.

دبیر ستاد: به‌زودی مسوولان توضیح می‌دهند

مهدی صدفی، دبیر ستاد تشییع سردار سلیمانی هم در گفت‌وگو با «کرمان نو» از اینکه چه کسی مسوول این حادثه تلخ بوده، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

از او پرسیدم که چه کسی مسوولیت برگزاری مراسم و تعیین مسیر را داشته؟ «همه موارد به موقع توضیح داده خواهد شد. جمعه گذشته ستادی در دفتر امام جمعه کرمان با مسوولیت فرمانده سپاه ثارالله تشکیل شد. بنده دبیر بودم و ستاد زیر نظر امام جمعه و استاندار به کار خود ادامه داد.»

وی ادامه می‌دهد که

شما ساختار را پرسیدید که ساختار این هست. شورایی که در راس آن امام جمعه و استاندار کرمان بودند و ستادی که تشکیل شد. اما اینکه چرا و چگونه این اتفاق افتاد اجازه بفرمایید در آینده مسوولان ذیربط توضیح بدهند.

صدفی دو مرتبه دیگر هم به این نکته اشاره کرد که «مسوولان ذیربط به زودی توضیح می‌دهند.» این در حالی است که او دبیر ستاد برگزاری مراسم تشییع بوده و جزو مسوولان ذیربط محسوب می‌شود.

همین را از این مقام مسوول پرسیدم. پاسخ داد:

من دبیر ستاد بودم برای دبیری جلسات و پیگیری کارها.

و ادامه داد: «من هم منتظر هستم مسوولان ذیربط بررسی‌ها را انجام دهند و نتایج را اعلام کنند.» صدفی همچنین در واکنش به اظهارنظر مطهری گفت که «من در شورای تامین نبودم و اطلاعی ندارم.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=40376
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.