بخش عظیمی از جنگلهای بافت در آتش سوخت

«حاتمی» با اشاره به اینکه هر دو حادثه در یک روز رخ داد، می گوید که در تاریخ ۲۳ مرداد ماه در روستای «ده‌پاکی»، منطقه «هفت گردو» از توابع شهرستان بافت ۲۸ هکتار از مراتع و ۵۶۰ هزار بوته  طعمه حریق شده و ۲/۳ میلیارد ریال خسارت  به منابع طبیعی وارد شد. این آتش سوزی در ساعت ۱۰ صبح به وقوع پیوست و چهار ساعت طول کشید. علت این آتش سوزی هنوز مشخص نشده است.
وی افزود که درهمین تاریخ در روستای «گنبدان» منطقه «گوغر» شهرستان بافت نیز حریق منحصر به فردی روی داد که بسیارگسترده بود. بنحوی که حجم جنگل های نابود شده در آن از مجموع آسیب های ناشی از آتش سوزی جنگل های استان از ابتدای امسال بیشتر بود، بطوریکه از اول امسال در کل استان ۱۱هکتار از جنگلها در آتش سوخته است، ولی در این حادثه متاسفانه ۳۵ هکتار جنگل در آتش سوخت و ۲۴ میلیارد خسارت وارد آمد، حدود ۲۱هزار اصله درختچه جنگلی و ۸۴هزار بوته مرتعی در منطقه یا آسیب دیده یا کاملا سوخت.

به گفته حاتمی عامل آتش سوزی یک فرد بومی است که فعلا متواری و توسط مراجع قضایی تحت تعقیب می‌باشد.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی استان می گوید که چون زمینه برای توسعه آتش فراهم و منطقه نیزصعب العبور بوده است، این آتش سوزی چهارساعت و نیم طول کشیده است. برای خاموش کردن آتش از یک دستگاه خودروی اطفا حریق، نیروهای مردمی با بیل و آتش کوب و چند دستگاه تراکتور متعلق به مردم محلی استفاده شد.

وی افزود که مشکل ما در اطفاء حریق کمبود امکانات است، به طوری که  فقط به امکانات اولیه مجهز هستیم. امکانات پیشرفته ای در اختیار نداریم. برای مناطق بحرانی بافت، رابر و ارزوئیه ۷ دستگاه خودروی کمک دار مجهز به دستگاه اطفا حریق دراختیار داریم. در مناطق بحرانی یکسری اکیپهای مردمی نیز برای مقابله با حریق تشکیل دادیم و تجهیزات اولیه مثل بیل و آتش کوب در اختیارشان است، این اکیپها مشخص و شناسنامه دار هستند.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی استان در ادامه می گوید که ۹۰ درصد آتش سوزی جنگلها و مراتع در سطح استان  توسط عامل انسانی روی می دهد، ۶۰ درصد از این موارد در اثر بی احتیاطی گردشگران ومواردی هم  توسط چوپانان و عشایر منطقه اتفاق می افتد.

در واقع افراد برای رفع نیاز خود آتش کوچکی روشن می کنند، اما بدلیل شرایط خشکسالی و وزش باد، آتش به سرعت توسعه می یابد. در این موارد متاسفانه افراد خاطی بدون هیچ گونه تلاش برای جلوگیری از گسترش آتش فرار و منطقه را ترک می کنند. لذا تا رسیدن اکیپهای مردمی اطفای حریق، سطح وسیعی از جنگلها از بین می رود.

حاتمی از مردم تقاضا دارد که در مناطق دارای پوشش گیاهی آتش روشن نکنند. در صورت لزوم بر آتش کنترل داشته باشند، مواظب باشند بچه ها آتش را گسترده نکرده و بوته ها را آتش ندهند.  قبل از ترک محل نیز ازخاموش شدن کامل آتش مطمئن شوند تا وزش باد باعث روشن شدن مجدد آن و آتش سوزی نشود. در صورت مواجهه با آتش سوزی و تخریب منابع طبیعی با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس بگیرند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=2252
1 نظر
  1. […] یگان حفاظت منابع طبیعی استان با اشاره به کاهش چشمگیر آتش سوزی در جنگلها و مراتع استان در نیمه نخست امسال به نسبت مدت […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.