فرماندار قلعه گنج:


خسارت ۶۰ میلیارد تومانی سیلاب در قلعه‌گنج| نیازمند نگاه ویژه مسوولان استانی و کشوری به این شهرستان هستیم

سرپرست فرمانداری قلعه‌گنج از خسارت ۶۰ میلیارد تومانی در حوزه‌های زیرساختی و کشاورزی این شهرستان بر اثر بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیلاب خبر داد.

ایرنا گزارش داده؛ مهدی شهسواری گفت: در پی طغیان رودخانه‌های فصلی و آبگرفتگی بسیاری از منازل روستایی قلعه‌گنج از جمله چراغ‌آباد و جنگل‌آباد در بخش مرکزی و بسیاری از روستاهای دیگر، اهالی این مناطق ناچار به خروج از منازل مسکونی خود شدند.

وی افزود: راه ارتباطی ۴۴ روستا در بخش چاه دادخدا نیز به مدت ۲ روز مسدود شد، اما به همت نیروهای راهداری هم اکنون تمامی محورهای ارتباطی باز و تردد در آنها جریان دارد.

وی عنوان کرد: بیشترین خسارت به حوزه مسکن روستایی وارد شده و از آنجا که در سال‌های گذشته بسیاری از اهالی روستاها مسیر سیلاب را جابجا کرده و در حریم رودخانه‌ها اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند باعث شده که با جاری شدن سیلاب، منازل مسکونی دچار آبگرفتگی شوند.

شهسواری گفت: به گفته کارشناسان، حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در بخش مرکزی و چاه‌دادخدای قلعه‌گنج دچار آسیب جدی شده‌اند و متاسفانه این واحدهای مسکونی از واحدهایی بودند که طی  سال‌های اخیر ساخته شده بودند.

فرماندار قلعه‌گنج ادامه داد: به هرحال نیازمند نگاه ویژه همه مسوولان استانی و کشوری به این شهرستان هستیم.

بخش کشاورزی قلعه‌گنج ۱۸ میلیارد تومان خسارت دید

غلامعباس سلیمانی رییس جهاد کشاورزی قلعه‌گنج نیز گفت: سیلاب اخیر قلعه‌گنج قریب به ۱۸ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد کرد.

وی افزود: بیشتر این خسارات در مزارع گندم و ارزَن و محصولات جالیزی بوده و در بخش آب و خاک نیز به ۱۸ رشته قنات خسارت وارد شده است.

رییس جهاد کشاورزی قلعه‌گنج تصریح کرد: قریب به ۴۰ حلقه چاه کشاورزی به دلیل آبگرفتگی تخریب شده است.

وی گفت: بیشترین خسارات وارده در حوزه قنوات مربوط به قنات‌های روستاهای تابعه رمشک بوده و همچنین ۳۰۰ راس دام سبک و سنگین در این سیلاب سیلاب تلف شده‌اند.

سلیمانی ادامه داد: البته آمار تلفات دام با توجه به اینکه بسیاری از مناطق عشایری و روستایی، صعب‌العبور هستند باید بیشتر باشد.

مصطفی احمدی دهیار روستای سیل زده حاجی‌آباد قلعه‌گنج هم گفت: این روستا ۴۵ خانوار جمعیت دارد که بیشتر منازل آنها دچار آبگرفتگی شده و حین بارش باران به مدت یک شبانه روز برق روستا قطع بود و روز بعد وصل شد.

محمدرضا فلاحی از مرغداران و کشاورزان این روستا نیز به ایرنا گفت: یک سال بود که مجتمع پرورش مرغ شاخ دار روستایی را راه اندازی کرده بودم اما طغیان رودخانه و وقوع سیلاب به مزرعه‌ام موجب شد که تعداد ۶۰ قطعه از این مرغ‌ها تلف شوند که ارزش هر قطعه مرغ شاخ‌دار روسی ۱۵۰ هزار تومان بود.

فلاحی تصریح کرد: برای کشاورزی، به ازای هر یک هکتار زمین ۲ میلیون و پانصد هزار تومان لوله و نوار تیپ خریداری کرده بودم و جمعا هشت هکتار زمین کشاورزی را به آبیاری قطره ای مجهز کرده بودم اما همه لوله‌ها و نوار تیپ‌ها را سیل خراب کرد.

محمد دُرزهی اهل دهستان رمشک نیز گفت: در دهستان رمشک بیشتر اراضی که نزدیک رودخانه بودند دچار آسیب شده و به منازل روستا هم خسارت وارد شده بود.

او اعتقاد دارد که طی ۲۰ سال گذشته رودخانه رمشک با این حجم از آب طغیان نکرده بود.

محمد خواجویی دهیار شومهری سرخ‌قلعه هم گفت: همه سیل بندهای حاشیه روستای شومهری، آبگیری و بعضا تخریب شده و به مزارع خیار و گوجه به طور ۱۰۰ رصد خسارت وارد شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=40524
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.