جزییات فنی حادثه فرود هواپیمای ماهان در کرمان اعلام شد؛
با کاهش ارتفاع شدید خلبان هدایت هواپیما را به عهده گرفت
سایت هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش تیم بررسی حادثه از رویداد فرود نامتعارف و برخورد بدنه یک هواپیمای مسافربری با باند فرودگاه کرمان در روز پنجشنبه ۲۸ تیر، اتفاقات روی داده در این حادثه را با جزئیات اعلام کرد.
به گزارش کرماننو به نقل از ایرنا، در این گزارش ضمن تشریح جزئیات حادثه، میزان آسیب و پارگی قسمتی از دم هواپیما را نیز توضیح داده است.
این گزارش تصریح دارد: گزارش فرود نامتعارف و برخورد بدنه این هواپیما را به شرح زیر توضیح داده که بهوقت محلی در ساعت ۸:۲۰ روز ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ یک فروند هواپیمای Avro RJ۱۰۰ به شمارهپرواز ۱۰۵۱ با ۹ خدمه پرواز و تعداد ۸۵ مسافر در مجموع ۹۴ نفر سرنشین با هدایت کمکخلبان خانم و نظارت خلبان آقا از مبدأ فرودگاه بینالمللی مهرآباد تهران به مقصد فرودگاه بینالمللی کرمان به پرواز درآمد.
«خلبانان مسیر پروازی تهران – کرمان را به طور عادی و برابر طرح پروازی و بدون هیچگونه پیامد مهمی طی کرده و پس از ورود به محدوده فرودگاه مقصد و تماس رادیویی با برج کنترل پرواز، از طریق طرح ورودی ALMOB ۱M، برای انجام طرح تقرب VOR-Y RWY ۳۴L مجاز میگردند».
ادامه این گزارش میافزاید: حدود ساعت ۹:۴۰ پس از استقرار هواپیما در ضلع آخر طرح تقرّب، کمکخلبان (PF)، هواپیما را برای فرود بر روی باند پروازی ۳۴ چپ فرودگاه کرمان هدایت کرده و ضمن کاهش قدرت موتور، در یکصد پایی زمین، سامانه کاهنده سرعت هواپیما (Air Brake) باز میشود.
«اظهارات خلبانان نشان میدهد که در این زمان به یکباره هواپیما دچار کاهش ارتفاع شدید شده و به هنگام گذر از ارتفاع ۵۰ پایی از سطح باند پروازی، سامانه خودکار EGPWS Call Out ، برای اعلان ارتفاع ۵۰، ۴۰، ۳۰، ۲۰ و ۱۰ پایی فعال شده که سرعت اعلان ارتفاعات پیشگفته، بسیار سریع بوده است که در این هنگام و باتوجهبه شرایط موجود، خلبان هواپیما هدایت هواپیما را به عهده گرفته و از ادامه فرود منصرف شده و با افزایش قدرت موتورها و بالابردن سر هواپیما برای افزایش ارتفاع، اقدام به Go Around کرد».
در ادامه گزارش آمده است: باتوجهبه آثار لاستیکهای ارابههای اصلی فرود و آثار برخورد سطح زیرین هواپیما بر روی باند، در فاصله تقریبی ۱۵۰ پایی از آستانه باند پروازی (Runway threshold)، ارابههای اصلی فرود هواپیما با سطح باند برخورد کرده و سپس هواپیما کمی از سطح باند پروازی ارتفاع گرفته و در فاصله تقریبی ۱۷۰ پایی از آستانه باند، پوشش قرمزرنگ نشاندهنده برخورد سطح زیرین دُم هواپیما، بهشدّت با سطح باند برخورد کرده و تقریباً ۲.۵ متر از پوسته زیرین هواپیما (FR۳۵-۴۰) دچار فرورفتگی و آسیب شده و از این مقدار، تقریباً ۱۷۰ سانتیمتر از پوسته تحتانی بدنه دچار پارگی شده است.
«پس از انصراف از فرود، سرمهماندار به خلبان اعلان میدارد در انتهای هواپیما بوی نامطبوع و سوختگی استشمام میشود و خلبان تصمیم میگیرد که ارابههای فرود را در حالت باز نگه دارد و از واحد برج کنترل پرواز فرودگاه درخواست میکند تا بازدیدی از باند پروازی ۳۴ چپ انجام گیرد و اگر تکههای لاستیک هواپیما یا اشیای خارجی (FOD) مشاهده شد، ایشان را آگاه کرده و همچنین با دوربین، سلامت و شرایط ارابههای فرود را وارسی و گزارش کند که هیچگونه اشیای خارجی (FOD) یا تکههای لاستیک بر روی باند پروازی یافت نمیشود و خلبان تصمیم میگیرد بهصورت عادی بر روی باند پروازی فرود آید».
بر اساس این گزارش، پس از فرود هواپیما در ساعت ۹:۵۸ و استقرار هواپیما در پارکینگ و پیادهشدن مسافران، خلبان نسبت به انجام بازدید هواپیما اقدام کرده و متوجّه میشود که در مرحله نخستین فرود، سطح زیرین دُم هواپیما به سطح باند فرودگاه کرمان برخورد کرده و دچار آسیب و پارگی (Tail Strike) شده است. شواهد موجود نشان از واردشدن شتاب عمودی زیاد به بدنه هواپیما و فرود سخت (Hard Landing) نیز است.
شایانذکر است، اقدامات لازم برای بررسی حادثه برابر آییننامه مصوب بررسی سوانح و حوادث هوایی و ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو انجام شده و به طور همزمان نسبت به تهیّه اطلاعیه وقوع رویداد (Notification) و ارسال به سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) و نهاد بررسی سوانح کشور انگلستان (AAIB) بهعنوان کشور طراح و سازنده هواپیما اقدام شده و پس از دریافت مستندات و گردآوری اطلاعات مربوطه، گزارش بررسی نهایی تهیّه و به مبادی ذیربط ارسال خواهد شد.