یادداشت از محسن جلالپور
حادثه تلخی که در کرمان رخ داد، یک بار دیگر اشک در چشمانمان جاری کرد. از زمانی که این حادثه رخ داد، دهها پیام تسلیت از گوشهوکنار ایران و جهان دریافت کردهام. هیچکدام از فرشتههایی که جان خود را از دست دادند، نسبتی با من و شما نداشتند؛ اما همه آنها عزیزان ما بودند. یکی از فرشتهها، دوست نوه خواهرم بود. آنها یک شب قبل از اردو بیش از یک ساعت باهم صحبت کردند و آن گل پرپر شده، از علاقهاش به هوش مصنوعی و تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف صحبت کرده بود.
آنها فرشتههای بیگناهی بودند که در آتش بیکفایتی و بیتدبیری سوختند. دخترانی که اینچنین غریبانه ما را ترک کردند، هر کدام چراغ خانهای و هر کدام امید خانوادهای بودند. تا همین یکی دو روز پیش صدای خندههای پرامیدشان در خانه و خیابان و شهر میپیچید؛ اما امروز شهر به یادشان زانوی غم بغل کرده است.
آمار مرگ در تصادفها و حوادث جادهای در ایران هولناک است. بر اساس گزارشهای منتشرشده، در سال ۱۴۰۲ تعداد قربانیان حوادث رانندگی در ایران از ۲۰ هزار نفر فراتر رفته است. هیچ شاهدی وجود ندارد که نشان دهد این وضعیت در سال ۱۴۰۳ بهتر شده است.
۲۰ هزار قربانی در سال، بیشترین رکورد در چند دهه گذشته است. این بدان معناست که روزانه به طور متوسط حدود ۵۵ نفر در ایران بر اثر تصادفات و سوانح جادهای جان خود را از دست میدهند. درحالیکه نرخ مرگومیر جادهای در ایران ۲۱ نفر بهازای هر ۱۰۰ هزار نفر است، این رقم در کشورهای اروپایی مانند سوئد، هلند، و آلمان حدود ۳ نفر از میان ۱۰۰ هزار نفر است. ما حتی در مقایسه با کشورهایی مانند لیبی، بولیوی، و چاد نیز وضعیت خوبی نداریم و این واقعاً فاجعه است. اما سؤال این است که چرا این اتفاقات ناراحتکننده بهوفور در کشور ما رخ میدهد و مسئول این وضعیت کیست؟
همیشه پای جاده ناهموار و اتوبوس فرسوده و راننده نااهل در میان است؛ چنانکه رئیس پلیسراه کرمان هم اعلام کرده؛ علت اصلی واژگونی اتوبوس، نقص فنی بوده و راننده نباید اتوبوس را در این مسیر حرکت میداده است. بیایید به پلیسراه اعتماد کنیم و استدلالش را بپذیریم. آن وقت این سؤال مطرح میشود که چرا به اتوبوسهای قدیمی اجازه تردد داده میشود؟ مسئول بررسی صلاحیت رانندگان اتوبوس کدام نهاد است؟ چه کسی باید جادهها را ایمن کند و مسئول نظارت بر سفرهای دانشآموزی، کدام نهاد است؟
تعیین صلاحیت رانندگان اتوبوسهای عمومی در کشورهای اروپایی فرآیندی دقیق و استانداردسازیشده است که بر اساس قوانین و مقررات اتحادیه اروپا (EU) انجام میشود. رانندگان اتوبوسهای عمومی در اروپا باید دارای گواهینامه رانندگی دسته D (برای اتوبوسها) یا D۱ (برای اتوبوسهای کوچکتر) باشند. این گواهینامهها بر اساس استانداردهای سختگیرانه اتحادیه اروپا صادر میشوند و نشاندهنده توانایی راننده برای رانندگی وسایل نقلیه سنگین مسافربری هستند.
جز این، اتوبوسهای قدیمی و فرسوده حق تردد ندارند؛ اما در کشور ما کامیونها و اتوبوسهای با عمر بیش از سه و چهار دهه در جادهها تردد میکنند. در همین زمینه رئیس پلیس راهور فراجا به این نکته اشاره کرده که بسیاری از اتوبوسهای فعال در کشور از نظر فنی در وضعیت مناسبی قرار ندارند و این مشکل به دلیل ضعف در نظارت و عدم نوسازی ناوگان است.
گذشته از آن، رانندگان باید به طور منظم تحت آزمایشهای پزشکی و روانشناختی قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که از نظر جسمی و روانی برای رانندگی ایمن مناسب هستند. کشورهای اروپایی با توسعه زیرساختها، اجرای قوانین سختگیرانه، و استفاده از فناوریهای پیشرفته، توانستهاند آمار تصادفات را بهشدت کاهش دهند؛ اما در کشور ما برای هیچکس مهم نیست که هر سال ۲۰ هزار نفر در جادهها جانشان را از دست میدهند و ۲۰ هزار خانواده را داغدار و عزادار میکنند.
ما مردمی تحریمزده هستیم که هیچ حق انتخابی نداریم. جادههایمان بهخاطر نبود سرمایه، بازسازی و ترمیم نمیشود. اجازه واردات اتوبوسهای مدرن را نداریم و اتوبوسهای پنج دهه گذشته را سوار میشویم. خودروسازهای ما گرفتار فساد و زیان و ناکارآمدی هستند و رانندگان اتوبوسهای کشور ما نیز بهخاطر فقر، توان خرید لنت و لاستیک جدید ندارند.
حادثه کرمان اولین نیست و آخرین هم نخواهد بود. برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، باید اصلاحات ساختاری در سیستم حملونقل، نظارت دقیقتر بر ناوگان، و آموزشهای حرفهای برای رانندگان و مدیران اعمال شود. همچنین، شفافیت در برخورد با مقصران و اطلاعرسانی دقیق به جامعه میتواند به بازسازی اعتماد عمومی کمک کند.