جلد دوم کتاب دایرة‌المعارف دستبافته‌های استان کرمان منتشر شد

بیشترین اطلاعات این کتاب ماحصل تجربه و دانش بافندگان، خبرگان، تجار و تولیدکنندگان فرش و گلیم استان کرمان به‌خصوص مناطق بردسیر و شهر بابک است.

کتاب «دایرة المعارف دستبافته عشایری و روستایی مناطق بردسیر و شهر بابک» مشتمل بر دو فصل، به بیان وضعیت جغرافیایی و اقلیمی بردسیر و شهر بابک و معرفی طرح‌های رایج دستبافته، فرشینه مناطق، دستبافته ایلات، مهمترین مناطق بافنده و… می‌پردازد.

نویسنده در دیباچه این کتاب آورده است؛ تحقیق و تدوین کتاب حاضر این طور شکل گرفت که به این باور رسیدم که چنانچه فرش کرمان در کل ایران مستندنگاری، ثبت و منتشر می‌شد نه مسئولان و متولیان مربوط نادیده‌اش می‌گرفتند و نه بیگانگان به این سادگی دست به کپی‌برداری و تقلید از آن می‌زدند.

به گزارش تسنیم فرش کرمان در عین حال که متنوع‌ترین فرش ایران و دنیاست نادیده گرفته شده و تحقیق جامعی درباره آن صورت نگرفته است تا جایی که برخی نمونه فرش عشایری کرمان برای تجار و فروشندگان بومی و غیربومی شناخته‌شده نیست. این نقوش و طرح‌ها به‌مرور سینه به سینه انتقال یافته و در این انتقال بسیاری از باورها و اعتقادات و حتی اسامی فراموش شده یا تغییر کرده‌اند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=24456
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.