در قالب انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان کرمان:


نشست علمی فرهنگی بزرگداشت خاندان مروارید کرمانی برگزار شد

اولین نشست علمی تخصصی بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان کرمان امشب دوشنبه ۶ دی ماه با حضور سیدعلی میرافضلی و علیرضا هاشمی نژاد برگزار شد.

به گزارش کرمان‌نو اولین نشست علمی تخصصی بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان کرمان امشب دوشنبه ۶ دی ماه با حضور سیدعلی میرافضلی و علیرضا هاشمی نژاد برگزار شد.
در این نشست که به صورت مجازی از پلتفرم اسکای‌روم قابل دسترسی بود، زندگی خاندان مروارید کرمانی از عالمان بزرگ قرن ۹ و ۱۰ هجری بوده‌اند مورد بررسی قرار گرفت.

سیدعلی میرافضلی در این نشست با اشاره به اصل و نسب خاندان مروارید گفت: خاندان مروارید در اواسط قرن نهم هجری به دلیل بروز آشوب و فتنه در کرمان، ازین شهر به هرات که مرکز فرهنگ ایران در آن روزگار بود، مهاجرت کردند. خواجه شمس الدین محمد مروارید، پدر عبدالله مروارید، در عهد دو تن از شاهان تیموری یعنی ابوسعید و حسین بایقرا به وزارت رسید و در‌آخر عمر نیز تولیت موقوفات خواجه عبدالله انصاری را بر عهده گرفت. وی خطی نیکو داشت و بسال 904 هجری در هرات درگذشت.
علیرضا هاشمی نژاد، خوشنویس کرمانی در ادامه مطرح کرد: از فرزندان عبدالله مروارید، محمد مؤمن، از خوشنویسان بنام ایران در قرن دهم بود و منصب سرکاری (سرپرستی) کتابخانه شاه طهماسب صفوی بر عهده داشت. وی در اواخر عمر به هند کوچید و در همانجا در سال 948 ق درگذشت. بقایای خاندان مروارید، هنوز در ایران هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82293
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.