رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان:


هویت فرهنگی ده‌زیار پس از سوگواره تعزیه تغییر کرد

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: تغییر هویت فرهنگی روستای ده‌زیار یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های برگزاری سوگواره تعزیه در این روستا است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، مجتبی اسدی در حاشیه برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اهمیت “تعزیه” به عنون یک هنر ایرانی اسلامی بر کسی پوشیده نیست اظهار داشت: در زمانی که هنر نمایشی ایرانی و نقالی ما داشت به فراموشی سپرده می‌شد، حکومت شیعی ایرانی توانست هنر نمایش ایرانی را با مصائب اهل‌بیت (ع) و حادثه عاشورا پیوند داده و این هنر ایرانی اسلامی را زنده، پویا و ماندگار کند.
وی با اشاره به اینکه آیین سنتی تعزیه خوانی سال‌هاست که جزو آثار ناملموس ثبت یونسکو شده است گفت: تعزیه یک هنر ارزشمند ملی است و زیباتر آن اینکه این آیین، ترکیبی از هنر ایرانی و موضوعات اسلامی به ویژه فرهنگ عاشورا و اباعبدالله (ع) است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان اینکه قبل از این تصور می‌کردم که نوع قالب و نمایش این هنر آیینی برای نسل جدید ما جذابیت لازم را نداشته باشد افزود: برای من بسیار جالب بود وقتی از نزدیک دیدم بچه‌های در سنین پایین‌تر نیز با وجودی که شاید درک کمتری از محتوا، شعرخوانی و آوازخوانی داشتند اما قالب و فرم این هنر برای آنها جذاب بود.
وی به استفاده از اسب، پوشش‌های خاص با رنگ‌های متفاوت، حرکت‌ها، آواز، موسیقی و … در هنر تعزیه اشاره کرد و گفت: انتقال این مفاهیم فرهنگی به نسل جدید و تبیین فلسفه هر کدام از اینها باید انجام شود تا این آیین ماندگار حفظ شده، به نسل‌های آینده منتقل شود و در آنها اثرگذار باشد.
اسدی با بیان اینکه یکی از مهمترین شاخصه این رویداد مهم، تغییر هویت فرهنگی روستای ده زیار است افزود: امروز روستای ده زیار را به عنوان یک مرجع و پایگاه مهم فرهنگی در سطح ملی می‌شناسند.
وی با اشاره به اینکه این برگزاری سوگواره تعزیه ده زیار، مرزهای استانی را طی کرده و امروز از سراسر کشور در این سوگواره حضور دارند گفت: این نکته نقطه برجسته برگزاری این رویداد در این روستا است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان اینکه تعزیه و چگونگی برگزاری آن یک امر تخصص بوده که اقتضائات، مناسکی و ملاحظات خلقی و حرفه‌ای خاص خود را دارد افزود: اساتید، بزرگان و هنرمندان این هنر آیینی می‌توانند با حفظ محتوا، فرم و قالب این هنر آیینی ایرانی اسلامی آن را با توجه به نیاز و دائقه روز و نسل جوان تطبیق داده و به پویایی و زنده نگه داشتن آن کمک کنند.
اسدی با اشاره به اینکه انجمن تعزیه زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد است گفت: اگر طور اجتماع و مطالبه حداکثری از سوی مجموعه‌ها و گروه‌های تعزیه‌خوان کرمان برای برگزاری دوره‌های آموزشی تعزیه وجود داشته باشند حوزه هنری استان کرمان آمادگی برگزاری این دوره‌ها را در راستای پایداری و حمایت از این هنر ایرانی اسلامی دارد.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89547
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.