علی کهن، بازیگر و نویسنده تئاتر، به انتقاد از وضعیت بازیگری در کرمان پرداخت و گفت: بازیگران جوان تنها به روخوانی دیالوگها بسنده کردهاند و از عمق و ظرفیت واقعی شخصیتها غافل میشوند.
گفتگو اختصاصی، فاطمه آقاملایی ـ علی کهن، بازیگر و نویسنده پیشکسوت تئاتر در گفتگو با کرماننو به وضعیت بازیگری در کرمان پرداخت و تاکید کرد که تمرکز بیش از حد بر عناصر دیگر تئاتر مانند پیرنگ و کارگردانی، باعث غفلت از بازیگری اصولی و حرفهای شده است.
کهن با اشاره به اینکه بسیاری از هنرجویان تازه وارد تئاتر، بدون تمرین کافی، صرفاً دیالوگها را روخوانی میکنند، گفت: متاسفانه بسیاری از بازیگران جوان، به جای اینکه به دنبال درک مفهوم کلام و انتقال حس واقعی آن باشند، صرفاً دیالوگها را حفظ کرده و بدون توجه به موقعیت و احساس، آنها را بیان میکنند.
او با تاکید بر اهمیت شناخت مفهوم کلام و انتقال احساسات واقعی در بازیگری گفت: ارتباط انواع مختلفی دارد. وقتی بازیگر باید تنفر را نشان دهد، نوع تنفر او باید مشخص باشد. تنفر از یک شخص با تنفر از یک شیء متفاوت است. متاسفانه بازیگران تلاش نمیکنند که مفهوم متن را در بیاورند و حس واقعی آن را به مخاطب منتقل کنند.
به گزارش کرماننو، این پیشکسوت تئاتر گفت: بازیگر قبل از هر چیز باید بپرسد: من کیام؟ اینجا کجاست؟ چه باید بگویم؟ و چرا؟ اگر این سوالات را از خود بپرسد، دیالوگها از درونش جاری میشوند و ارتباط واقعی با مخاطب شکل میگیرد.
او افزود: سختی بازیگری در این است که بازیگر باید ناخودآگاه خود را کنترل کند و حس واقعی را منتقل کند. تمرین زیاد باعث میشود که این موارد جزئی از ضمیر ناخودآگاه بازیگر شوند.
علی کهن در پایان، با تاکید بر اینکه تمرین تنها راه رسیدن به بازیگری اصولی و حرفهای است، از تمامی علاقهمندان به این هنر خواست که به دنبال آموزش و تمرین مداوم باشند.