مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان:


رسانه‌ها‌ و فعالان فضای مجازی در انتشار اخبار صحت را فدای سرعت نکنند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای اطلاع رسانی استان کرمان گفت: مسوولان مرتبط ، اهالی رسانه و فعالان فضای مجازی ،سه ضلع اطلاع رسانی مناسب به جامعه هستند

علیزاده احمد آبادی ،مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار کرد: در شرایطی مانند وضعیت فعلی که لزوم مقابله با ویروس کرونا ،شرایط خاصی در جامعه حاکم کرده ،سه ضلع مسوولان مرتبط با موضوع ، اهالی رسانه و خبرنگاران و فعالان فضای مجازی ؛ نقش موثر و تعیین کننده ای در خصوص انتقال اخبار موثق و ایجاد آرامش روحی در جامعه دارند .

علیزاده ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان ،ساز و کار مناسبی جهت اطلاع رسانی روزانه فراهم نموده و تلاش کرده در روزهای اخیر تا اخبار را به موقع به مردم اطلاع رسانی کند ، اگر رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی ، این اخبار را محور قرار دهند و از بیان اخباری که صحت و سقم آن هنوز مشخص نیست، خودداری کنند، کمک زیادی به حفظ آرامش روانی جامعه و در عین حال پیشگیری از ابتلای عموم مردم به بیماری کرونا خواهد شد.

رئیس کارگروه هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی استان گفت : در چنین شرایطی ؛ جامعه به سه نوع سواد نیاز دارد تا بتواند با کمترین هزینه و آسیب از این شرایط عبور نماید .

وی توضیح داد: این سه سواد شامل سواد رسانه‌ای، سواد مالی و سواد سلامت است ،ضعف در هر کدام از این موارد می تواند آسیب‌زا باشد ،کما این که بعضا شاهد هستیم ؛ با جعل اطلاعات و شیوه های مختلف در زمینه سلامت و اطلاع رسانی ناقص ، بخشی‌ از جامعه ما دچار مشکلاتی شده است .

دبیر شورای اطلاع رسانی استان کرمان تاکید کرد :هر چند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استانها ؛برنامه‌های متعددی را با همکاری سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای افزایش سواد رسانه‌ای طراحی کرده اند ؛ اما این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند بار افزایش سواد رسانه‌ای را به دوش بکشد و نیاز به کمک همه دارد که از آن جمله باید بر نقش اصلی و محوری رسانه‌های جمعی به ویژه رسانه ملی ، خبرگزاری‌ها و مطبوعات برای افزایش سواد رسانه‌ای تاکید کرد .

علیزاده با اشاره به نقش موثر رسانه ها در اطلاع رسانی از اخبار مرتبط با ویروس کرونا ؛ افزود : رسالت اصلی رسانه‌ها ، اطلاع‌رسانی شفاف و واقع‌گرایانه در مورد این بیماری به‌گونه‌ای است که از تحمیل هرگونه استرس فزاینده بر مردم پرهیز شود و این هنری است که علاوه بر مهارت ژورنالیستی، نیازمند دانش، آگاهی و هوش رسانه‌ای‌ است.

وی تاکید کرد :رسانه‌های گروهی ؛ می‌خواهند در خبر رسانی نخستین باشند؛ اما نباید دقت و صحت، فدای سرعت شود. اخبار مربوط به کرونا ؛ عمدتا جزو اخبار تخصصی است و مصاحبه با کسانی که تخصص لازم را ندارند، توصیه نمی‌شود و بهتر است متخصصان در این زمینه اظهار نظر کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=44160
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.