۲۴ خرداد؛ زادروز داود گنجه‌ای

ٰامروز 24 خرداد زادروز داود گنجه‌ای است و به همین منظور قصد داریم به زندگی این نوازنده کمانچه و ویلن بپردازیم.

گنجه‌ای از ۱۳ سالگی به آموختن ردیف پرداخت. ردیف کمانچه علیرضا خان چنگی و کتاب‌های ردیف استاد صبا را نزد عبدالله جهان‌پناه آموخت و در همان سال‌ها نواختن ویولن را نزد ولفگانگ ولش، استاد اتریشی، فراگرفت.

در سال ۱۳۴۶ پس از اتمام تحصیلات متوسطه، به تحصیل در رشته موسیقی در دانشگاه تهران پرداخت و در همین دوران از استادانی چون نورعلی‌ برومند، داریوش صفوت و… بهره برد و پس از دریافت لیسانس موسیقی، به مرکز حفظ و اشاعه موسیقی رفت و ضمن تحقیق و پژوهش در این مرکز، از دانش استادان بزرگ موسیقی ایران نظیر سعید هرمزی، یوسف فروتن، محمود کریمی ‌و.. بهره‌های فراوان برد. گنجه‌ای نواختن کمانچه را نزد علی‌اصغر بهاری پی گرفت و البته با نواختن ویلون هم به خوبی آشناست و خود را از شاگردان مکتب ابوالحسن صبا در ویلون‌نوازی می‌داند.

وی با علی تجویدی نیز روابط فراوان داشت و در زمینه تحقیق و مطابقت ردیف‌های سازی و آوازی از آن زنده‌یاد نکته‌های فراوانی آموخت.

اگرچه ساز تخصصی گنجه‌ای ویولن است اما وی با ممارستی که داشت، به منظور حفظ و تداوم سبک سنتی کمانچه نوازی بسیار کوشید و سال‌ها با محمود کریمی ‌در تطبیق گوشه‌های ردیف سازی ‌و آوازی کار کرده است. به همین جهت وی علاوه بر آنکه به قول محمدرضا لطفی، از معدود بازماندگان سبک سنتی کمانچه نوازی است، به دلیل اشراف بر ردیف‌ها و شیوه‌های مختلف آوازی، در این زمینه نیز صاحب آگاهی‌های فراوان است.

گنجه‌ای کنسرت‌های متعددی را با گروه‌های موسیقی مرکز حفظ و اشاعه در ایران و کشورهای خارجی اجرا کرده است.

دیگر چه خبر؟

او سال‌ها در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی صدا و سیما ، مدرس کمانچه و محقق موسیقی ردیفی بوده و از سال ۱۳۵۷ سمت‌های مهمی ‌را در مراکز مهم موسیقی کشور، چه در صدا و سیما و چه در وزارت ارشاد، عهده دار بوده است.

او که در جشنواره‌های مختلف به عنوان داور حضور داشته، در سال‌های میانی دهه هفتاد برای مدتی کوتاه ریاست مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را به عهده گرفت و با دعوت از برخی از چهره‌های نامی‌عرصه موسیقی می‌رفت که تحولی تازه را در این مجموعه رقم زند که به دلیل اختلاف نظر با رئیس مرکز موسیقی وقت صدا و سیما از سمت خود کنار رفت.

از ویژگی مهم وی، مردمداری است و به همین جهت قاطبه اهالی موسیقی از وی در گره‌گشایی از کارهای خود مدد می‌گیرند. وی از موسسین خانه موسیقی و از اعضای موثر هیئت مدیره خانه موسیقی به شمار می‌رود.

گنجه‌ای در سال ۱۳۸۳ به عنوان شهروند نمونه انتخاب و در اواسط سال ۱۳۸۶ به عنوان یکی از هفت عضو شورای عالی خانه موسیقی نیز انتخاب شد.

از کارهای اخیرش، دو سی‌دی از بداهه‌نوازی‌های وی است که با همراهی تنبک فرزندش، کامبیز گنجه‌ای از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=51057
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.