پرداخت وام پنج میلیونی از حساب یارانه کلید خورد

طرح پرداخت وام پنج میلیون تومانی با حساب یارانه در حالی از بانک کشاورزی آغاز شد که تا یک ماه دیگر همه بانک‌ها می‌توانند به ارائه این تسهیلات بپردازند.

آنطور که فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی خبر داده، «یارا کارت» روز گذشته در بانک کشاورزی رونمایی و بدین ترتیب پرداخت وام پنج میلیون تومانی با وثیقه حساب یارانه نقدی آغاز شد. البته این کارت فعلا ویژه کشاورزانی است که دارای پرونده اعتباری هستند و یارانه خود را از بانک کشاورزی دریافت می کنند. البته بر اساس گفته حیدری، این ابزار به بانک های دیگر نیز ابلاغ شده که از نظر بانک مرکزی فاصله یک تا دو ماهه برای آمادگی ایجاد نرم افزار و آموزش کارکنان لازم است تا تدارک لازم دیده شود و پیش بینی می شود که از تیرماه این تسهیلات می‌تواند در سایر بانک‌ها عملیاتی شود. طرح یارا کارت در حالی اجرایی شده که 27 اردیبهشت امسال، بانک مرکزی در بخشنامه ای اجرای این طرح را به شبکه بانکی، ابلاغ کرد. البته این ابلاغیه برای همه بانک ها الزام آور نیست.

جزییات یارا کارت

شرایطی که برای ارائه تسهیلات از محل یارانه تعریف شده این گونه خواهد بود که متقاضی استفاده از چنین تسهیلاتی باید یارانه نقدی دریافت کند و در این حالت می‌تواند با مراجعه به بانک‌ها و ارائه درخواست اخذ یارا کارت در مسیر دریافت این تسهیلات قرار گیرد. آنطور که ایسنا نوشته، روال به این ترتیب است که کارت یارانه به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار گرفته و با توجه به منابعی که در هر ماه در آن واریز می‌شود تا سقف پنج میلیون تومان تسهیلات اختصاص خواهد یافت. بدین ترتیب حداکثر تسهیلات پنج میلیون تومان است اما این الزامی برای بانک ایجاد نمی کند چرا که میزان پرداخت تسهیلات متفاوت خواهد بود به طوری که براساس جداول تعریف شده برای خانوارهای یک نفره مبلغ 12 میلیون ریال تعریف شده است. مثلا اگر مشتری بر اساس یارانه خانوار خود می‌تواند کارت سه میلیون تومانی دریافت کند، ولی خواهان دریافت تسهیلات پنج میلیون تومانی باشد، شعبه بانک ممکن است تفاضل این دو را وثیقه بخواهد. در این طرح تسهیلات ضمن انعقاد قرارداد لازم‌الاجرا و به پشتوانه وثیقه یارانه‌های نقدی اعطا می‌شود. اما در حالی در جریان غربال‌گری یارانه‌بگیران ممکن است یارانه فرد دریافت کننده تسهیلات از محل یارا کارت قطع شود که در این شرایط برای پوشش ریسک ناشی از قطع یارانه خانوار بانک‌ها می‌توانند سفته و یا سایر تضمین‌های متعارف قابل ارائه از سوی اشخاص مشمول را به تشخیص خود دریافت کنند. همچنین پرداخت اقساط وام‌های تا سقف پنج میلیون تومان یارا کارت به گونه‌ای است که به طور خودکار از محل حساب‌های یارانه‌ای اشخاص دریافت‌کننده وام کسر می‌شود.

کارتی مخصوص خرید کالا و خدمات

تسنیم به نقل از معاون بانک مرکزی نوشت که  این کارت برای خرید کالا و خدمات است و از عملیات صوری در بانک‌ها نظیر ارائه اسناد صوری و همچنین طولانی شدن کار بسیار پیشگیری می‌کند و بانک‌ها بر حسب توان مالی و منابع خود از این خدمت استفاده کردند و به برخی از هموطنان خدمات دادند. همچنین به‌جز برداشت وام از یارا کارت های اعتباری، سایر عملیات های بانکی از قبیل برداشت وجه، انتقال وجه و برداشت کارمزد از طریق کارت های مذکور امکان‌پذیر نخواهد بود.

مدت بازپرداخت

مشتری از دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه و یا حداکثر ۶۰ ماهه برخوردار است که در این دوره سود بازپرداخت تسهیلات بر اساس سود رایج مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود که در حال حاضر برای تسهیلات ۱۸ درصد تعریف شده است. مانده سقف تسهیلات اعطایی با توجه به میزان یارانه خانوار تعیین می‌شود. با این حال در مرحله اول سقف پرداخت تسهیلات پنج میلیون تومان بوده، ولی این کارت‌ها از ویژگی گردان برخوردار هستند به گونه‌ای که تا تاریخ انقضای کارت همواره به میزان مابه‌التفاوت مبلغ سقف اعتبار و اصل تسهیلات تسویه نشده توسط مشتری اعتبار خواهند داشت. در صورتی که سررسید تسهیلات اعطایی از طریق یارا کارت اعتباری از زمان انقضای کارت یارانه بیشتر باشد، در این شرایط مهلت بازپرداخت تسهیلات در چارچوب ضوابط و مقررات پس از تاریخ انقضای کارت ادامه خواهد داشت. دارنده یارا کارت حداکثر تا تاریخ انقضای کارت قادر به استفاده از اعتبار آن است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11501
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.