در شش ماهه اول سالجاری رخ داد؛


افزایش ۴۷ درصدی تخلفات واحدهای صنعتی، تجاری و معدنی در کرمان

سرپرست معاون بازرسی سازمان صمت استان کرمان، از رشد ۴۷ درصدی تخلفات اصناف، واحدهای صنعتی، تجاری و معدنی در استان خبر داد و افزود: نظارت بر همه ی واحدها کماکان در حال انجام است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، محسن یزدانپناه اظهار کرد: بر اساس آماری که از سامانه گرفته می شود، تعداد بازرسی هایی که در شش ماهه اول سال جاری انجام شده بیش از ۱۴۶۳۸ واحد صنفی در کل استان، توسط بازرسان سازمان صمت، بوده است که از این تعداد ۵۶۴۵ پرونده تخلف محرز شده که پس از تشکیل پرونده به اداره کل تعزیرات حکومتی استان کرمان ارسال شده است. ارزش ریالی پرونده ها بیش از ۱۹۲ میلیارد ریال بوده که از این میزان ۴۰ میلیارد ریال مربوط به قاچاق کالا است.

یزدانپناه، رتبه اول بیشترین عنوان تخلفات ارسال شده به تعزیرات را عدم درج قیمت، ذکر و تصریح کرد:  گرانفروشی، عدم ارایه فاکتور، عدم صدور صورت حساب، عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی، توزیع خارج از شبکه از سایر تخلفاتی است که می توان به آن اشاره کرد.

بیشترین مواردی که در این زمینه برای آنها پرونده تشکیل شده، کالاهای اساسی مردم بوده است که می توان صیفی جات، میوه و تره بار، مواد پروتینی، گوشت، نان، پوشاک، کیف، کفش، لوازم خانگی و لوازم یدکی خودرو را نام برد.

سرپرست معاون بازرسی سازمان صمت کرمان، شکایتهای واصله به سازمان صمت استان در  سالجاری را ۱۷۸۹ شکایت، ذکر و تصریح کرد: به تفکیک ۷۰۸ شکایت تلفنی، ۵۴۳ مورد حضوری، ۱۲۵ مورد کتبی بوده است.

وی اظهار کرد: از طریق سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی ۱۲۱ شکایت و از طریق سامانه ۱۲۴ تعداد ۲۹۴ پرونده شکایت به سازمان رسیده است. تعدادی از تخلف به اداره کل تعزیرات ارسال شده و تعدادی از پرونده ها بعد از مصالحه یا حل و فصل، مختومه شده است.

وی رشد بازرسی ها در سالجاری را بیش از ۱۴ درصد ذکر و تصریح کرد: در بحث پرونده ها شاهد رشد بیش از ۴۷ درصدی بوده ایم و ارزش ریالی پرونده هایی که به تعزیرات ارسال شده است، حدود سی درصد و شکایتهای واصله نیز ۲۲ درصد افزایش داشته است.

سرپرست معاون بازرسی سازمان صمت کرمان، رویکرد سازمان صمت را نظارت بر اصناف، واحدهای صنعتی و تجاری ذکر و تصریح کرد: آمار ارایه شده با توجه به تمام بازرسی هایی که سازمان صمت در کل استان انجام داده است، می باشد.  عمده تخلفات برمی گردد به کالاهای اساسی، ضمن اینکه واحدهای معدنی، فولادی و صنعتی هم مرتکب تخلف بوده اند.

وی ارزش ریالی کالای قاچاق در سال گذشته را ۱۷ میلیارد ریال ذکر و تصریح کرد: در سالجاری ارزش ریالی قاچاق کالا ۴۰ میلیارد ریال بوده که تقریبا رشد بیشتری نسبت به سال گذشته داشته است.

یزدانپناه، به بحث عدم ورود ثبت کالاها در سامانه ی جامع انبارها اشاره و تصریح کرد: اگر انبارها در این سامانه ثبت نشوند به عنوان عرضه خارج از شبکه یا احتکار به تعزیرات معرفی می شوند لذا  تمامی واحدهای صنفی، صنعتی و معدنی موظفند انبار خود را در این سامانه به ثبت برسانند و تایید آنرا از سازمان صنعت، معدن و تجارت بگیرند که بعدا با مشکل مواجه نشوند.

و ی خاطر نشان کرد: همه ی واحدهای تولیدی و صنفی موظفند در سامانه جامع تجارت ثبت نام و کد نقش تجار را دریافت کنند که با ثبت کالاهای ورودی و خروجی در این سامانه، شفاف سازی بیشتر انجام می شود و کالا از مرحله تولید تا مرحله توزیع توسط سازمان صمت، با رویکرد جدید بازرسی هوشمند نظارت می شود.

یزدانپناه در پایان افزود: از همشهریان توقع داریم که اگر مورد تخلفی را مشاهده کردند به شماره ۱۲۴ اطلاع دهند و یا شکایت خود را در سامانه ir.۱۲۴  به ثبت رسانند. ضمن اینکه افراد می توانند با شماره ۱۳۵ (تعزیرات حکومتی) تماس بگیرند و شکایت خود را به این شماره نیز اطلاع دهند. تعزیرات حکومتی شکایات را دریافت و برای رسیدگی، به سازمان صنعت، معدن و تجارت ارسال می کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81018
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.