فرماندار بم عنوان کرد


انتشار مطالب غیرکارشناسی در فضای مجازی| کارخانه شمش و روی دارزین مجوزهای لازم را دارد

مدتی است که برخی اهالی و کشاورزان به احداث کارخانه فرآوری شمش و روی دارزین اعتراض دارند و این مسئله باعث شد تا مسئولان این شهرستان جلسه‌ای با حضور آنان تشکیل دهند و توجیه فنی و علمی ارائه مجوزهای این کارخانه را به بحث و بررسی بگذارند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، کارخانه شمش و روی دارزین قرار است با هدف تکمیل زنجیره تولید در ادامه فعالیت مجتمع سرب و روی خان خاتون واقع در شهرستان بم در ۱۹۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان کرمان راه اندازی شود تا ضمن توسعه اشتغالزایی در منطقه بتواند زمینه بهره وری بیشتر تولید در این منطقه را نیز به دنبال داشته باشد.

کلنگ احداث این کارخانه از حدود دو سال پیش به زمین زده شد و تاکنون عملیات خاک ریزی و تسطیح آن انجام شده و مالک این کارخانه نیز اعلام کرده تاکنون مبلغ زیادی در آغاز احداث کارخانه مذکور سرمایه گذاری کرده است.

“هادی شهسوارپور” فرماندار بم با اشاره به نگرانی های مالکان و مردم درخصوص کارخانه روی اظهار کرد: دغدغه مردم برای ما نیز در اولویت قرار دارد و در جلسه ای که به منظور پیگیری مسائل کارخانه برگزار شد، مسئولان دولتی، قضایی و مالک کارخانه حضور داشتند و معترضان نگرانی های زیست محیطی و نیز تاثیراتی که به زعم آنان احداث کارخانه روی منابع آبی خواهد داشت را بیان کردند.

وی افزود: مسئولان حاضر در جلسه نیز استدلال های علمی و فنی ارائه مجوزها را بیان کردند و در نهایت معترضان قانع شدند که ساخت کارخانه با ملاحظات دقیق فنی همراه خواهد بود و مشکلات مدنظر آنها را به دنبال نخواهد داشت.

شهسوارپور تصریح کرد: از جمله اهداف انجام شده احداث کارخانه فرآوری روی و شمش در منطقه دارزین با هدف اشتغال پایدار، احیای روستاها و مهاجرت معکوس است.

به گفته وی برای دریافت مجوزهای لازم که ساز و کار خاص خود را دارد، تمامی نهادهایی که برای احداث کارخانه مجوز می‌دهند در سطح شهرستان، استان و ملی اظهارنظر کرده اند.

فرماندار بم تاکید کرد: ما هم نگران قنات ها و باغات هستیم و از باغ شهر و قنات های بم به خاطر احداث یک کارخانه به راحتی نمی‌گذریم.

وی افزود: به دلیل ثبت جهانی بم هر اقدامی که بخواهد انجام شود، باید مجوزهای لازم را براساس سیاست‌های میراث جهانی را داشته باشد وگرنه هیچ دستگاه و ارگانی اجازه ورود به کار نخواهد داشت؛ شاید در کرمان این مجوز یک ماهه صادر می‌شد اما در بم به علت حساسیت های بیشتر سه سال طول کشید.

شهسوارپور ادامه داد: اگر حتی یک دهم درصد احساس کنیم این کارخانه به محیط زیست ضرر وارد می کند، تعطیل می شود و تا جایی که سرمایه گذار هم اعلام کرده اگر کارشناسان اظهارنظر کنند که مشکل زیست محیطی تا ۵۰ سال آینده دارد عملیات اجرایی متوقف می شود ولی همه براساس علم باشد نه هرکسی  اظهارنظر کند.

فرماندار بم در ادامه ضمن گلایه از انتشار یکسری مطالب در فضای مجازی به بهانه مخالفت با راه اندازی این کارخانه اعلام کرد: هر شهروندی حق مطالبه ‌گری دارد اما ابتدا باید به مسئول مربوطه مراجعه و اگر پاسخی دریافت نمی کردند در شبکه های اجتماعی مشکل خود را مطرح می ساختند؛ بسیاری از مطالب منتشر شده در فضای مجازی تشویش اذهان عمومی را در پی داشته و احساسات مردم را جریحه‌دار کرده است.

وی در ادامه عنوان کرد: مشوق‌های تولیدی برای کارآفرینان و سرمایه گذاران بسیار مهم است بنابراین با شفاف‌سازی و تصویب مشوق‌های لازم باید انگیزه مشارکت در تولید را در سرمایه گذاران افزایش دهیم.

شهسوارپور گفت: در جلسه ای که در خصوص کارخانه روی برگزار شد همه معترضان به نتیجه رسیدند اما می بینم باز افرادی مطالبی را مطرح می کنند که همین جا اعلام می کنیم چنانچه اعتراض دارند می توانند از کارشناسان ذیربط اعلام نظر کنند و سوابق فرد موردنظر توسط سرمایه گذار، دادستان و فرماندار بررسی و پس از اینکه بی طرف بودن فرد محرز شود، حق کارشناسی توسط سرمایه گذار پرداخت و چنانچه اگر مشکلی باشد کارخانه جابه جا می شود.

فرماندار بم در پاسخ به این سئوا که آیا این کارخانه نمی توانست جنب معدن خان خاتون قرار گیرد یا آیا درجای دیگر احداث شود؟ بیان کرد: هدف سرمایه گذار تامین نیرو از کل شهرستان بود چون در مرحله اول بیش از ۷۰۰ نفر مشغول به کار می شوند وافزایش نیرو  از دغدغه های سرمایه گذار بودهاست.

وی افزود: بعضی از افراد با فرافکنی می خواهند سرمایه گذار را دلسرد کنند تا به اهدافی که در سر می پروراند برسند و با انتشار اخبار نادرست در فضای مجازی به این امر دامن می زنند .

شهسوارپور تاکید کرد: چنانچه افرادی که می خواهند متولی شوند، کارشناسان را هرچه سریع تر مشخص و معرفی کنند تا نسبت به جابه جایی کارخانه اقدام شود .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76205
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.