بررسی توسعه مبادلات اقتصادی کرمان با 15 کشور

توسعه مبادلات اقتصادی کرمان با 15 کشور در نشستی با حضور سفرا، رایزنان و نمایندگان این کشورها، فعالان اقتصادی استان کرمان، رئیس و جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق، استاندار و نمایندگان مردم شهرستان های استان در مجلس شورای اسلامی و سایر مدیران دولتی و بخش خصوصی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، رئیس اتاق کرمان در این نشست انجام فعالیت های اقتصادی استان را با رویکرد صادراتی دانست و گفت: کرمان با دارا بودن محصولات و کالاهای متنوع سهم قابل توجهی در صادرات غیرنفتی کشور دارد که البته امکان افزایش 5 برابری صادرات و رسیدن ارزش آن از حدود 2 میلیارد دلار به 10 میلیارد دلار وجود دارد. سیدمهدی طبیب زاده، با تاکید بر اینکه اتاق کرمان عزم خود را برای توسعه بازارها با هدف توسعه اقتصاد جزم کرده است، افزود: در سال 96 به عنوان سال پایه صادراتی 265 میلیون دلار صادرات استان به کشورهای تاجیکستان، افغانستان، آفریقای جنوبی، قرقیزستان، انگلستان، بلاروس، دانمارک، گرجستان، قزاقستان، روسیه، ونزوئلا، اتریش، پاکستان، کره شمالی و بلژیک که نمایندگان آنها در این نشست حضور دارند، بوده که سهم سه درصدی در صادرات غیرنفتی استان داشته است.

وی ادامه داد: استان کرمان با 66 کشور دنیا سابقه تجاری دارد که این مهم نشان دهنده ظرفیت های بسیار این منطقه است که امیدواریم این نشست آغاز جهش صادراتی را در پی داشته باشد. طبیب زاده، خاطرنشان کرد: واردات 503 کالا به کشور تعرفه ترجیحی دارند که امکان تولید بیش از 50 قلم از این کالاها در استان کرمان وجود دارد.

طبیب‌زاده با بیان اینکه استان کرمان می‌تواند رابطه خوبی با کشورهای اوراسیا داشته باشد، گفت: ارتباط با کشورهای اوراسیا در اولویت های ما قرار دارد که قصد داریم میز اوراسیا را در کرمان تشکیل دهیم. رئیس اتاق کرمان با تاکید بر اینکه تجارت فرامرزی مورد تاکید است و تجارت باید دو سویه باشد، تصریح کرد: کرمان استانی در حال توسعه است که به مواد اولیه در کارخانه ها نیاز دارد که تامین آنها با تجارت فرامرزی محقق می‌شود.

طبیب زاده بیان کرد: برای افزایش روابط تجاری کرمان با سایر کشورها به شناسایی و مطالعه بازارهای هدف پرداخته‌ایم، نشست های رو در رو و بازدیدهایی را انجام و همچنین شرکت هایی در اندونزی، افغانستان و روسیه نیز تشکیل داده‌ایم. رئیس اتاق کرمان در بخش دیگری به ظرفیت های گردشگری کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور اشاره کرد و گفت: مهمان نوازی کرمانی ها بسیار معروف است به گونه‌ای که این موضوع در سفرنامه های افراد معروفی مانند مارکوپولو ذکر شده است.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه هفت جاذبه گردشگردی استان کرمان در یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌اند، افزود: اقلیم مناسب، جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیار کرمان مقصدی مناسب برای حضور گردشگران خارجی است که امیدواریم شاهد افزایش تعداد گردشگران خارجی در استان باشیم. وی ادامه داد: کرمان جایگاه خوبی برای آشنایی با تمدن بشری است و بسیاری از زیرساخت های گردشگری در این استان فراهم است.

مراوده تجاری با اولویت همسایگان باشد

در ادامه این نشست معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نیمی از تجارت ایران با کشورهای همسایه انجام می‌شود، گفت: مراوده تجاری با 15 کشور همسایه ایران به دلیل وجود بازارها و مزیت‌های خوب و دسترسی های آسان تر به آنها در اولویت فعالیت های اقتصادی کشور قرار گیرد. غلامرضا انصاری، اساس مراوده تجاری را بر اساس قرارداد حقوقی قوی و دارای چارچوب عنوان کرد و افزود: یکی از ضعف ها در این زمینه نبودن قرارداد حقوقی مناسب است که اتاق بازرگانی می تواند به بخش خصوصی مشاوره دهد.

وی ادامه داد: در تجارت با همسایگان می شود از پول ملی استفاده کرد تا مشکلات ناشی از نقل و انتقال ارز کمتر وجود داشته باشد. انصاری، اولویت بعدی تجارت ایران را با کشورهایی با دسترسی و نقل و انتقالات ارزی راحتر دانست و گفت: کشف بازارهای جدید و قابل دسترس در اولویت فعالیت های اتاق بازرگانی قرار گیرد.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، به تجربه مناسب ساز و کارهای صادراتی در استان کرمان اشاره کرد و افزود: امیدواریم در ادامه سال رونق تولید، سال آینده سال توسعه صادرات باشد و همه به ویژه نمایندگان مجلس در تقویت سازو کارهای صادراتی به دولت کمک کنند زیرا اگر در این رابطه چاره‌ای اندیشیده نشود برای تولیدکنندگان در سال های آینده مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی گفت: توصیه دیگر ما به فعالان اقتصادی استفاده از فرصت کشت فراسرزمینی است، بسیاری از کشورها علاقمند و حاضرند زمین با شرایط مناسب آب و هوایی برای کشت در اختیار شما قرار دهند. انصاری، به ظرفیت های مناسب گردشگری استان کرمان اشاره کرد و افزود: ایران در گردشگری ملی و بومی بسیار موفق بوده که باید به ایجاد زیرساخت های مناسب گردشگری با کمک دولت و بخش خصوصی کمک شود.

تاکید بر برقراری پرواز خارجی مستقیم از کرمان

استاندار کرمان نیز در ادامه این نشست با اشاره به سفر سه روزه نمایندگان 15 کشور به استان کرمان و بازدید از ظرفیت های شهرستان های سیرجان، رفسنجان و کرمان گفت: در این سه روز سعی شد اطلاعات خوبی را در اختیار این میهمانان قرار دهیم تا شناخت کاملی از استان به دست آوردند. محمدجواد فدائی، افزود: در استان کرمان جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیاری برای گردشگران وجود دارد و یک سوم آثار جهانی ثبت شده کشور را داراست که این تعداد اثر در برخی کشورها نیز وجود ندارد.

وی برقراری پروازهای مستقیم و همچنین برگزاری تورهای گردشگری از کرمان به این 15 کشور و برعکس آن را راهی مناسب برای توسعه گردشگری عنوان و خاطرنشان کرد: از نمایندگان این کشورها درخواست می شود پیشنهادها و تسهیلات مورد نظر را برای افزایش روابط با کرمان بیان کنند. فدائی در بخش دیگری به اقتصاد استان و صادرات خرما، پسته و سایر محصولات کشاورزی، صنایع دستی، معدنی و… به کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و گفت: می توان برای مبادلات تجاری بهتر با این 15 کشور برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

معدن، گردشگری و کشاورزی حوزه های مناسب برای فعالیت بین کرمان و آفریقای جنوبی

سفیر آفریقای جنوبی در این نشست نیز به سابقه روابط خوب ایران و آفریقای جنوبی از قبل از جنگ جهانی دوم اشاره و بیان کرد: برای دومین بار به کرمان سفر می کنم و فعالیت های اقتصادی و پیشرفت های این استان در بحث معدن را مشاهده کردم. ویکا مازوی کومولو، ادامه داد: استان کرمان به استانی معدنی معروف است و آفریقای جنوبی نیز معدن دارد که در این رابطه می توان زمینه های همکاری های مشترک شکل گیرد.

وی ادامه داد: کشاورزی نیز جزء موارد مهمی است که در اقتصاد کرمان و آفریقای جنوبی اهمیت بسیاری دارد و همچنین در زمینه گردشگری نیز علاقمند به برقراری ارتباط مناسب با آژانس های گردشگری کرمان هستیم.

کومولو، با بیان اینکه در حوزه های پزشکی و سلامت، نانوتکنولوژی و صنعت فضانوردی ارتباط خوبی بین ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد، از فعالان اقتصادی دعوت کرد از نمایشگاه های زیادی در حوزه های کشاورزی، معدن و گردشگری که در این کشور برگزار می شود، بازدید کنند.

برقراری ارتباط بانکی بین افغانستان و چابهار

در ادامه این نشست سفیر افغانستان در ایران گفت: بزودی سند جامع راهبردی بین ایران و افغانستان در پنج بخش اساسی از جمله اقتصاد به امضا خواهد رسید. عبدالغفور لیوال، افزود: فرهنگ، جاذبه ها و ارزش های کرمان برای مردم افغانستان شناخته شده است و ایجاد میز مشترک کرمان و افغانستان از طریق اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز پیگیری می شود. وی ادامه داد: اقلیم متنوع افغانستان در جنوب و جنوب غرب با استان کرمان مشترک است و همین موضوع می تواند برای تجارت بین دو منطقه مناسب باشد.

لیوال، اظهار کرد: صادرات ایران به افغانستان سالانه به ۳ میلیارد دلار می رسد که میزان واردات ایران از افغانستان بسیار کم است که امیدواریم بتوان در این مبادلات تعادل برقرار کرد. سفیر افغانستان در ایران بیان کرد: افغانستان با داشتن دو معدن بزرگ آهن و مس که هنوز استخراج آن آغاز نشده می تواند با استان کرمان در زمینه استخراج این معادن همکاری نزدیک داشته و از تجارب این استان استفاده کند.

وی با اشاره به معافیت جهانی بندر چابهار از تحریم ها، افزود: ایران و افغانستان باید از این بندر استفاده کنند و رئیس جمهوری افغانستان درصدد برقراری ارتباط بانکی با چابهار از طریق یک بانک دولتی و یک بانک خصوصی در این منطقه است تا مشکلات در این زمینه برطرف شود.

استفاده از تجربیات پسته کاران کرمانی در تاجیکستان

سفیر تاجیکستان در ایران نیز در ادامه این نشست گفت: در بازدید از کرمان این استان را مرکز معادن فولاد و مس، مرکز پسته، مرکز گلیم و صنایع دستی و مرکز جلوه های هنر باستانی و ایرانی در ایران یافتم و بار دیگر بر دستاوردهای این استان یقین پیدا کردم.  نظام الدین زاهدی، خاطرنشان کرد: در این بازدیدها با مشاهده اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، امکانات و توانمندی های بسیاری را برای برقراری همکاری های گسترده بین ایران و تاجیکستان شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه تاجیکستان هم فرهنگ و هم تعریف و هم زبان با ایران است، گفت: صنعت و کشاورزی در تاجیکستان در حال رشد و تقویت است و صنایع معدنی پیشرفت های بیش از پیش را می گذراند. زاهدی، از پسته تاجیکستان نیز نام برد و افزود: از پسته کاران کرمانی برای در اختیار قرار دادن تجربه های خود و امکان همکاری با یکدیگر بهره خواهیم برد.

سفیر تاجیکستان در ایران بیان کرد: در تاجیکستان امسال و سال آینده با عنوان “رشد گردشگری، صنایع دستی و روستا” نامگذاری شده و در زمینه های گردشگری و صنایع دستی نیز موقعیت مناسب برای توسعه همکاری های دو کشور وجود دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37299
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.