تنها 5 درصد کالاهای وارداتی در گمرکات کشور بازرسی می‌شوند

احمد انارکی محمدی در جلسه هم‌اندیشی مجمع نمایندگان استان با اعضای کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان از اصلاحاتی که بر قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز  شده است، سخن به میان آورد و گفت: هفته آینده در صحنه علنی مجلس اصلاحات قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح خواهد شد.
وی با بیان این مطلب که سامانه‌های ما برای پیشگیری از قاچاق کالا و ارز دارای مشکل هستند، عنوان کرد: راه اندازی سامانه های اطلاعات ارز، سامانه عدم حمایت از کالای خارجی، سامانه کارت بازرگانی و تقویت ساختار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله موارد اصلاحات قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌باشند.
رییس هیات تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: یکی از ایرادات ما این است که از 160 گمرک رسمی که کالاهای از این طریق آنها وارد کشور می‌شوند، فقط 5 درصد کالاهای وارداتی بازرسی و مابقی به‌صورت مستقیم وارد کشور می‌شوند.
آن طور که ایسنا نوشته نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، کل بودجه ستاد مبارزه با قاچاق  کالا و ارز را  20 میلیارد تومان دانست و بیان کرد: در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتبار این ستاد 150 میلیارد تومان دیده شده است.
عضو ناظر در ستاد مبارزه با قاقچاق کالا و ارز از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هر یک میلیارد دلار کالای قاچاق 50 فرصت شغلی را از دست می‌دهد که حال با توجه به خروج سالانه نیم میلیارد دلار کالا به صورت قاچاق از کشور باید دید چه وضعیتی در اشتغال کشور ایجاد خواهد کرد.
وی با به موضوع وارد شدن خوردو در زمان بسته شدن سایت ثبت سفارشات نیز اشاره و اظهار کرد: زمانی که ثبت سفارش روی سامانه گمرک قرار گیرد، گمرک دیگر نمی‌تواند که جلوی ورود آن کالا را بگیرد لذا 4 هزار و 801 خودرو در زمانی که اعلام شده بود سامانه ثبت سفارش خودرو بسته است، ثبت و سپس وارد گمرک شدند که دیگر گمرک نمی توانست آنها را ترخیص نکند که هم اکنون این پرونده در حال بررسی است ضمن آنکه باید عنوان نیز کرد که کمترین قاچاق کالا در کشور مربوط به خودرو می‌باشد.
انارکی محمدی با بیان این مطلب که از کل کشفیات کالای قاچاق کمتر از 2 درصد آن وصولی شده است، اظهار کرد: با قانون جدید اموال دیگر دپو نمی‌شوند و آنهایی که قابلیت صادراتی داشته باشند، صادر و کالاهای که به تولید کشور ضربه نمی‌زند وارد بازار نخواهند شد.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18496
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.