مشاهده ردپای یوزپلنگ ایرانی در استان کرمان / محیط‌زیست با صنایع آلاینده برخورد می‌کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان صبح امروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران با اشاره به پروژه انتقال آب هلیل‌رود به کرمان گفت: سدصفارود مجوز اثرات زیست محیطی ندارد و از ابتدا بدون دریافت مجوز احداث شده است.

مرجان شاکری افزود: حدود دو سال است که این پروژه هیچ مدرکی را مبنی بر رفع و یا عدم وجود مشکل به ما تحویل نداده البته تونل خط انتقال دارای مجوز محیط‌زیست است.
وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی کشور را در استان اجرا کردیم، تصریح کرد: ساخت آبشخورها، استقرار منابع و آبرسانی‌ها و … در مناطق تحت مدیریت با موفقیت انجام شد.
وی تصریح کرد: در سال جاری کارهای زیربنایی زیادی در سازمان انجام شد و چندخودرو به یگان محیط‎‌زیست استان اضافه کردیم، البته سعی کردیم در سازمان به جوانگرایی نیز توجه ویژه داشته باشیم.
وی درباره اقدامات یگان حفاظت محیط زیست انجام داده سخن به میان آورد و اظهار کرد: در سال گذشته ۲۹۱ متخلفان دستگیر شده و در سال جاری با رشد چشم‌گیری به ۴۴۴ نفر رسیده است همچنین سلاح های مجاز توقیف‌شده در سال ۹۸ برابر با ۱۸۶ مورد و در سال جاری ۲۶۷ مورد بوده است و سلاح‌های غیرمجاز کشف شده در سال گذشته ۳۷ مورد که امسال ۶۱ مورد بوده است.
این مسوول اضافه کرد: شرایط کرونا باعث شد تا شاهد تعطیلات زیادی در استان باشیم و با توجه به اینکه شکارچیان از هر طیفی هستند و این تعطیلات برخی از متخلفین را به شکار ترغیب کرد، البته از سوی دیگر گران شدن گوشت نیز باعث شد تا افراد زیادی به سمت شکار بروند و از این بابت شاهد افزایش شکار و کشف جرایم در استان بودیم.
مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان اضافه کرد: دو ایستگاه پایش کیفی هوا در شهرهای انار و راور راه‌اندازی کردیم که 3 میلیارد تومان هزینه در برداشت و این اعتبار از محل اعتبارات گردوغبار تامین شده است. برای نخستین بار نیز تلویزیون شهری در میدان آزادی کرمان نصب و راه‌اندازی کردیم زیرا این مساله برای آگاهی بخشی از وضعیت کیفی هوای استان مهم است. این تلویزیون در بهترین مکان در نظر گرفته شده ت در لحظه نشان دهیم کیفیت هوا به چه صورت است.

ترغیب صنایع بزرگ به اجرای مسوولیت های اجتماعی
وی از ترغیب اجرای مسوولیت‌های اجتماعی صنایع بزرگ استان نیز خبر داد و افزود: برخورد با صنایع آلاینده یکی از وظایف این سازمان است و برخی از این صنایع را نیز به دستگاه قضایی معرفی کرده‌ایم. البته به دلیل شرایط تحریم و …برخورد قضایی با روش پلمپ انحام نمی‌شود اما جرایمی در این زمینه درنظر گرفته شده است.
مرجان شاکری گفت: مس سرچشمه در گذشته به صورت 24 ساعته آلایندگی داشت اما اکنون فقط زمانی که مخازن پرشود این اتفاق می‌افتد و سعی کرده ایم تا از روش خارج کردن صنایع از صنعت استفاده نکنیم بلکه خود این صنایع برای بهتر شدن وضعیت زیست محیطی منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند گام برمی‌دارند.
وی تاکید کرد: صنعت بدون آلودگی امکان‌پذیر نیست اما آلودگی میزانی دارد و اگر از حد موردنظر عبور کنند با آنها برخورد خواهد شد، البته محیط‌زیست هیچ مماشاتی ندارد.
وی اضافه کرد: صنعت باید اینقدر در پرداخت جرایم متضرر شود که خودش برای کاهش آلایندگی و رفع الاندگی پیش قدم شود و همین دوره پنج مورد داشتیم که از لیست صنایع آلاینده خارج شوند.
وی افزود: ۱۰ آتش‌سوزی‌ در سال ۹۸ داشتیم و در سال ۹۹ تعداد آتش‌سوزی‌ها در استان ۱۵ مورد بود این درحالی است که امسال به دلیل تجهیز پاسگاه‌ها، آموزش و کمک گرفتن از جوامع محلی و مهار به موقع آتش امسال ۸۰ درصد در سطح کاهش آتش‌سوزی داشتیم.

افزایش بودجه محیط زیست

شاکری تصریح کرد: رشد بودجه‌ای محیط‌زیست کرمان در سال ۹۸ برابر با ۱۰۰ درصد بوده و در سال‌جاری ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اما تخصیص‌ها کامل نبود و این سبب آن شد که نتوانیم همه برنامه‌های خود را اجرا کنیم.
مدیرکل محیط زیست استان در خصوص تالاب جازموریان گفت: این تالاب از منابع آبی استان تغذیه می شود که مدیریت ان به استان کرمان واگذار شده است. البته تلاش برای احیای این تالاب ادامه داد.
شاکری ادامه داد: جهاددانشگاهی استان کرمان از سال ۹۵ تدوین طرح احیای تالاب را آغاز کرده که باید مصوب شود تا رقمی را برای ذی‌نفعان در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان اختصاص داده شود البته پیش نویس این طرح آماده است.
وی اضافه کرد: معیشت پایدار و تعیین میزان حقابه‌ها جزیی از دو طرح مطالعاتی دیگر در تالاب جازموریان است و به دنبال آن هستیم که حقابه جازموریان در همه فصول رها شود.
وی تاکید کرد: سیلاب‌ها سبب ساز ریزگردها می‌شوند و اگر بارندگی‌ها تداوم نداشته باشد بستر سیلاب‌ها محل ریزگردها می‌شود.

اختصاص بودجه گردوغبار به استان کرمان

وی افزود: در سال گذشته محیط زیست به عنوان دبیر گردوغبار کشور بودجه قابل توجهی به استان کرمان تخصیص داد که ۴۸ میلیارد تومان به منابع طبیعی شمال و ۳۰ میلیارد تومان به منابع طبیعی جنوب استان اختصاص یافته تا برای کانون‌های فرسایشی برنامه تدوین کنند. اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته و ۲۹ کانون فرسایشی عمده در استان کرمان شناسایی شده است.
وی با اشاره به اینکه 40 درصد معادن کشور در کرمان قرار دارند گفت: معادنی که در خارج از مناطق تحت مدیریت ما استعلام زیست محیطی ندارند، معدن فرشتگان گوغرنیز براساس شکایت منابع طبیعی تعطیل شده است. آلایندگی گل گهر آنطور که تصور می کنیم بر سلامت مردم نیست زیرا از شهر فاصله دارد و کارکنان این شرکت با حقوقی که می گیرند پول خونشان را می گیرند و می دانند یک صنعت به این شکل آلودگی دارد و صنعت بدون آلودگی امکان پذیر نیست اما محیط پذیر یک حد دارد.
وی از مشاهده ردپای یوزپلنگ در استان خبر داد و افزود: با توجه به اینکه دوربین‌های به‌روز و خوبی نیز گذاشته‌ایم، اما هنوز موفق به عکس‌برداری از یوزپلنگ نشده‌ایم هرچند ما جمعیت طعمه‌های یوز را بالا برده‌ایم. متاسفانه در گذشته اعتبار لازم برای حفظ یوز انجام نداده‌اند واکنون باید وجود یوزپلنگ اثبات کنیم تا بتوانیم اعتبار جذب کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه جان آدم‌ها برای ما در اولویت است گفت: یک گروه شکارچی در جنوب استان کرمان سلاح‌شان را زمین گذاشتند و دوربین به‌دست گرفتند زیرا بهترین حالت این است که همه با هم برای حفظ محیط‌زیست کمک کنیم و هرچند شکارچی‌گری در خصلت انسان‌هاست، اما اصلا سنت پسندیده‌ای نیست.
مرجان شاکری افزود: سامانه کیفی هوا، آلودگی لحظه‌ای نشان می دهد واین لحظه سنورهای ما نشان می دهد و اساس شاخص ما این را اعلام می کنیم و اگر هواشناسی غیر از این را اعلام کند ما قبول نداریم.
وی گفت: کارخانه مس کاتد جیرفت مجوز ندارد ما در استان یک بی نظمی خاصی را داریم. منطقه مسکونی نزدیک به شهرک صنعتی خودش بدون مجوز است و این هم مشکلات زیست محیطی به وجود خواهد آورد.
مدیرکل محیط‌زیست استان ادامه داد: برخی از واحدهای مسکونی در دل واحدهای صنعتی ایجاد شده اند و این مساله اصلا درست نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=65313
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.